Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Jeg jobber 90 % og har fri annenhver onsdag. Hvordan regnes antall feriedager ved redusert stilling? Første gang jeg ikke jobber fullt, så derfor aner jeg ikke. Altså; regner med at jeg ikke kan spekulere i å ta ut ferieuker de ukene jeg jobber fullt? Ikke sant? Noen som vet..??
elskerlivet Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 i 100% stilling har man 25 feriedager, i 80% 20 i 60% 15 i 40% 10 i 20 % 5 så da skal vel du ha 22,5 dager ferie du vil jeg tro... men ikke heeeelt sikker
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Ferieloven sier at du har krav på 3 uker sammenhengende i ferieperioden. Dette kan arbeidsgiver kreve at du gjør. Med andre ord vil du nok ikke få ta ferie hver 2 uke når du jobber fullt. Du har krav på like mye ferie som ved 100%, forskjellen er jo feriepenger dine som blir lavere. En ferieuke er 6 dager om du jobber 100, 90 eller 30 %.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Glemte skrive at jeg har jobbet siden 1.januar i år, så får ingen feriepenger. Skal også av ulike grunner dele opp ferien. Derfor blir det ikke flere uker sammenhengende. HI
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Ferie regnes i feriedager, og ikke rene uker. Så jobber du originalt fullt en uke og tar ut ferie da, så er det 5 feriedager du bruker. Har du egentlig fri den onsdagen tar du bare ut 4 feriedager den uka. Du kan uansett ta ut 4-5 uker (vanligvis 5, men sjekk tariffavtale) ferie per år uavhengig av om du jobber fullt eller deltid så lenge du har startet å jobbe innen første halvår er over (tror det er før 1. september). Men da regnes jo fridagene dine inn i den perioden. Når jeg jobbet i 25 prosent stilling så måtte jeg uansett ta ut 5 uker ferie, men det tilsvarte jo bare ca 2,5 helger, men det var jo fordelt på fem uker. Forstår? Men som sagt så regner man jo ut så det blir nøyaktig riktig med antall feriedager, så går ikke an å tape eller spekulere i å få mer eller mindre fri i det tidsrommet man tar ut ferien. Eneste man kan "spekulere i" er om man tar ut feriedager på lange eller korte arbeidsdager (f.eks. ikke lønnsomt på kortere arbeidsdager, dagene før helligdager, eller på sommer om man har kortere arbeisdag på sommer slik som mange har).
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Tusen takk for svar! Har satt opp 4 uker. 2 som jeg jobber fullt og 2 hvor jeg har fri en dag i uka. Da går det vel opp i opp. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå