Gå til innhold

Dere som har hatt keisersnitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få vann/hevelser etter ks?

Jeg hadde ks for 5 dager siden og oppdaget når jeg kom hjem på lørdag (dag3) at jeg var hoven i beina..Skikkelige merker etter sokkene og ringen er litt trang...Hadde 0 i ødemer frem til dagen for ks!!!

Kan det skyldes medisiner,spinalbedøvelse ol?

Skrevet (endret)

Jeg hadde mye vann i kroppen før ks også da, men ble mye verre etter at jeg kom hjem fra sykehuset! Vet ikke om det skyldes ks, eller om det gjelder de som har hatt vaginal fødsel også. Men jeg fikk i hvert fall beskjed om at det var normalt, og ingenting å være bekymret for...

Endret av Nikamo
Skrevet (endret)

Etter jeg kom hjem fra sykehuset (dag 5 etter hasteks) var jeg så hoven i beina og hele kroppen egentlig og lurte på om jeg skulle sprekke, rett og slett. Beina var hovna til det dobbelte av det normale for meg.. Samboeren min var såpass redd at han trodde jeg skulle dø. Han utbrøt "å, men i satan!" når jeg viste han beina mine..

Fikk beskjed av hs om å TISSE MASSE! Og det hjalp etter 2-3 dager merket jeg ingenting, men fy fader hvor jeg tissa..

Endret av Westroze og tulla♥©
Skrevet

Takk for svar! Da skal jeg prøve å drikke masse og se om det hjelper ;-) Er ikke så veldig flink til det akkurat :P

Kjenner at det sprenger litt rundt anklene også men det kan være at jeg går og holder meg litt for det gjør vondt i såret når jeg rører beina...Og da spenner jeg beina litt...

Skrevet

Det kalles ødem på fagspråk, du kan jo google det litt for mer informasjon. :)

Hold bena dine høyt, altså høyere enn hjertet ditt, det er tyngdekrafta som gjør at vannet samler seg i bena. Går også an å ha bena i kaldt vann et par minutt for å stimulere sirkulasjonen. Ha på støttestrømper hvis du har, ta de i så fall på før du står opp. Jeg drakk litt kamillete, det virker vanndrivende. Hold deg unna salt mat, det binder bare opp mer vann i kroppen din. Kontakt lege hvis det bare er ene benet som er hovent, og du har smerter i det; kan være DVT.

Skrevet

Er det vanlig å få vann/hevelser etter ks?

Jeg hadde ks for 5 dager siden og oppdaget når jeg kom hjem på lørdag (dag3) at jeg var hoven i beina..Skikkelige merker etter sokkene og ringen er litt trang...Hadde 0 i ødemer frem til dagen for ks!!!

Kan det skyldes medisiner,spinalbedøvelse ol?

Fikk ikke du støttestrømper da???? Jeg gikkmed strømper i 5 dager, ikke plaget med hevelse etter dag 3. Kjøp deg strømper på apoteket. Rart om du ikke fikk?

Skrevet

Det kalles ødem på fagspråk, du kan jo google det litt for mer informasjon. :)

Hold bena dine høyt, altså høyere enn hjertet ditt, det er tyngdekrafta som gjør at vannet samler seg i bena. Går også an å ha bena i kaldt vann et par minutt for å stimulere sirkulasjonen. Ha på støttestrømper hvis du har, ta de i så fall på før du står opp. Jeg drakk litt kamillete, det virker vanndrivende. Hold deg unna salt mat, det binder bare opp mer vann i kroppen din. Kontakt lege hvis det bare er ene benet som er hovent, og du har smerter i det; kan være DVT.

Er begge beina og det sprenger bare litt oppover når jeg sitter men ikke når jeg går...Prøvde å ta på meg gifteringen min nå men det gikk ikke så er litt i fingra også,akkurat nok til ikke å få på ringen :P Det er ikke supermye i beina heller,men jeg ser det..

Skal prøve å ta beina høyt for det har jeg ikke prøvd,har vel mer el mindre sittet halvt oppreist å sovet om natta for da er det enklere å komme seg opp igjen...

Snakka med jordmor nå så skal se det an ett par dager ;-)

Skrevet

Er begge beina og det sprenger bare litt oppover når jeg sitter men ikke når jeg går...Prøvde å ta på meg gifteringen min nå men det gikk ikke så er litt i fingra også,akkurat nok til ikke å få på ringen :P Det er ikke supermye i beina heller,men jeg ser det..

Skal prøve å ta beina høyt for det har jeg ikke prøvd,har vel mer el mindre sittet halvt oppreist å sovet om natta for da er det enklere å komme seg opp igjen...

Hadde også masse vann i kroppen etter fødsel, svettet ørten liter om natta og sprang på do som en gal. Det skal jo ut en eller annen vei :P

Skrevet

Hadde også masse vann i kroppen etter fødsel, svettet ørten liter om natta og sprang på do som en gal. Det skal jo ut en eller annen vei :P

Jeg svetter også på natta,noe jeg aldri gjør ellers! Og beina er bløte av svette hele tida,så spørs om det går ut der det meste da ;-)

Har løpt mye på do idag men det er for at jeg har drukket masse vann :P

Skrevet

I mitt første svangerskap hadde jeg masse vann i kroppen på slutten. Var derfor godt fornøyd med å ha ungått det sist gang. Gjett om jeg ble overasket da jeg våknet ETTER keisersnittet med masse vann i kroppen. Det var tydeligvis heeelt normalt ifølge damene på barsel.

Skrevet

Hvis det bare er det ene beinet, må du komme deg til lege for sjekk ifht om det er blodpropp.

Skrevet

I mitt første svangerskap hadde jeg masse vann i kroppen på slutten. Var derfor godt fornøyd med å ha ungått det sist gang. Gjett om jeg ble overasket da jeg våknet ETTER keisersnittet med masse vann i kroppen. Det var tydeligvis heeelt normalt ifølge damene på barsel.

Hvor lenge varte det? Er 7 dager siden mitt ks i morgen...

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var pga blodtap under ks, og at det var helt normalt. Det ble borte av seg selv etter noen dager.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Snakka med jordmor på føden idag og hun sa det var ganske normalt selv om jeg ikke hadde ødemer før keisersnittet...Ble nok borte igjen om ei ukes tid regna hun med..Skulle sitte med beina høyt + ikke gå altfor mye...Ser litt bedre ut i kveld faktisk,så håper det er på vei tilbake :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...