Gå til innhold

Dere som smører dere nedentil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye smører dere? hele underlivet? å hva smører dere med?

Smørte ikke sist graviditet men raknet veldig, så tenkte å prøve denne gangen. når begynner dere å smøre? jeg er 32 uker på vei, er det litt tidlig gjerne...

å en ting til. jeg er litt plaget med soppinfeksjon for tiden, vil dette forverres med smøring? noen som har opplevd kløe å ubehag ved å smøre?

ble mange spørsmål her, men er helt blank på dette ....hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite tips til soppen....sov naken om natta, skift truse/truseinnlegg flere ganger for dagen :)

Skrevet

Jeg tror det kan forverres med smøring fordi du må smører inne skjedden også

Skrevet

Kjøp melkesyre kapsler (vivag) for å forebygge sopp. Bruk 1 hver kveld før du legger deg i 1 uke, deretter 1 kapsel 2 kvelder i uka. Smør på dagtid :)

Skrevet

Om man har problemer med sopp bør man ikke bruke truseinnlegg han min gyn sakt. Gikk vekk med en gang jeg kuttet ut det.

Skrevet

Ja, men er ikke enkelt å droppe innlegg når man er gravid, med tanke på all den utfloden/lekkasjen. Men kan såklart være individuelt :)

Skrevet

Takk for mange gode tips! såver naken om natta, å bruker sjelden truseinnlegg. er bare nå i svangerskapet jeg har vert plaget med soppen pga gjentatte pencelinkurer...har ikke mye lyst å få det tilbake...

men må man smøre innvendig og?

Skrevet

og når skal man begynne å smøre ?

Skrevet

Innvendig? Er det noen her som klarer å massere og smøre seg selv innvendig etter uke 34? Ser for meg at jeg må lage meg en underlig innredning for å få til noe slikt...

Skrevet

Dette ville jeg aldri fått til! Hihi!Kan jo ikke en gang se mitt eget underliv;-) Og det er altså ikke smøringen som er poenget,men tøyingen av perineum som man gjør samtidig med smøring av bakre skjedevegg....og det er aldri påvist å faktisk forebygge rupturer. Men: skader garantert ikke! Bare praktisk veldig vanskelig synes nå jeg!

Skrevet

Kan jeg spørre hva dere smører dere med og når dere begynner med dette?

Skrevet

weleda fødselsforberedende olje. Begynte i uke 34. Brukt det i begge mine to tidligere svangerskap og fått minimale rifter. Vet jo ikke om det virker, men det koster lite å gjøre.... Håper på lite revning denne gangen også!

Skrevet

Hei, Jeg har brukt jordnøttolje fra apoteket,anbfefalt fra uke 35. smører "mellomkjøttet" som det så pent heter og rundt åpningen bare, samt anbefaler jordmødrene at man "tøyer" litt nedover ved åpningen og. Men man skal ikke smøre seg innvendig.

Skrevet

Samme som jea07. Bruker jordnøttolje fra uke 35/36. Smører ikke innvendig, kun mellomkjøttet. Jeg har heller ikke strukket eller tøyd. Har unnagjort to fødsler på denne resepten, og aldri fått en rift en gang:)

Skrevet

Har kjøpt den fødselsforberedende oljen fra Wedela, men etter et par dagers bruk fikk jeg soppinfeksjon :( Man skal nemlig smøre og massere godt inne i skjeden (fant en instruksjon på nettet) i tillegg til mellomkjøttet. Oljen skal også virke litt, så det blir dumt å skylle den av med en gang. Jeg er svært utsatt for å få soppinfeksjon da, så det ante meg at det kunne gå slik. Har behandlet for soppen og holder meg nok unna frem til fødselen. Jordmor sier at kvinner som har mye soppinfeksjon under svangerskapet har større sjanser for rifter under fødsel. Derfor "velger" jeg å ikke ha sopp, når jeg reagerte slik på oljen. Leste på pakningsvedleggene på div. melkesyrebakterie-kapsler o.l. at disse ikke skal brukes av gravide, så de holder jeg meg unna :/ Så lenge jeg forebygger, så berger jeg fint :)

Tips som forebygger soppinfeksjon:

- Sov uten truse (som skrevet over)

- Bruk pustende kompresser isf. truse-innlegg og bytt disse ofte

- Vaske undertøy på minst 60 grader (sikkert en selvfølge) og UTEN skyllemiddel!

- Bruk glidemiddel under samleie hvis det er fare for å bli sår

- Bruk "ellen" tamponger med melkesyrebakterier (ikke i svangerskapet selvfølgelig.)

"Forebygging av rifter under fødsel" er et prosjekt på sykehuset jeg skal føde på, så jeg håper jordmor kan hjelpe meg når dette blir aktuelt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...