Gå til innhold

Permisjonen snart slutt. Ingen jobb å gå tilbake til. Har man rett på arb.ledighetstrygd..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen vet noe om dette.

Jeg er i mammaperm ut mai og har ingen jobb å gå tilbake til. Jeg jobbet som vikar helt frem til permisjonsstart.

Har jeg da krav på arbeidsledighetstrygd fra NAV, frem til jeg får meg en ny jobb? Ble plutselig litt usikker her.

Planen er å gå hjemme, uten lønn, til barnehagestart i august. Og jeg er jo aktiv jobbsøkende, allerede. Men da altså ikke med planer om jobboppstart før i august. (Det trenger kanskje ikke NAV å få vite...?)

Men altså, hvilke rettigheter har jeg? Har jeg noen?

Fortsetter under...

Det er mange krav som må oppfylles for å kunne få dagpenger, det stilles bl.a krav til tidligere inntekt og et annet viktig krav er at du må være reell arbeidssøker. Med dette menes at du må aktivt søke etter jobb og være villig til å ta jobb på kort varsel om du får tilbud om det. Nav kan også tilby deg kurs og disse må du stille opp på ellers mister du dagpengene..

Du forteller at du egentlig ikke har tenkt å jobbe før i august og du er jo da ikke reell arbeidssøker før den tid. Man må også ha barnepass tilgjengelig om man får tilbud om jobb eller kurs og det har du jo heller ikke. Ut fra dette kan jeg ikke se at du har krav på dagpenger før fra august og du må dermed ha ulønnet permisjon i perioden mellom permisjonsslutt og august...

Så lenge du har søkt om barnehageplass så tidlig som du kunne, tror jeg ikke NAV kan avvise deg som reell arbeidssøker - forutsatt at du ikke sier at du absolutt ikke vil ut i jobb før august!

Hvis det er ledig bhg-plass fra mai, må du nok si ja til det, om du ønsker dagpenger. Men kan jo være du er "heldig" og ikke få plass før i august. Jeg ville ringt NAV og spurt. Er vel ikke din feil at du bare hadde et vikariat før permisjonen.

Foreldrepengene teller med som opptjening på dagpenger, så hvis du venter til august, vil du nok få et lavere grunnlag for dagpenger etter å ha gått flere måneder uten lønn. Det vil også ha betydning om du blir syk.

Det vil nok også ha noe å si om du er enslig eller bor sammen med barnefar. Er du enslig kan du få overgangsstønad og støtte til barnepass.

De kan ikke hindre deg i å melde deg arbeidsledig og du får dagpenger etter hva du tidligere har tjent, 60% av årslønn tror jeg.

De NAV kan kreve er at du har barnepass hvis de skulle få deg med på kurs, møter, intervjuer ol. Dette varierer nok noe. Selv har jeg vært arbeidledig i flere perioder, og fått tilbud om jobbklubb et par ganger.

Men dette tar ofte litt tid, og tror heller ikke at det skjer så mye i regi av NAV i juni/juli.

Meld deg arbeidsledig du.

Bare for å presisere, at man har barnehageplass uten noen skyld selv er IKKE grunn for at nav innvilger dagpenger!!! Man Må være reell arbeidssøker og med det kunne stille i jobb eller på kurs på kort varsel.. Da nytter det ikke å komme med "jeg har ikke barnehageplass/pass enda".. MEN barnepassen må IKKE nødvendigvis være barnehageplass, det kan også være dagmamma eller andre f.eks familie som kan stille på kort varsel og være pass....

å motta dagpenger uten å være reell arbeidssøker er svindel og man risikerer stopp i dagpengene, tilbakebetaling og bot/straff om det pågår over tid da summene fort blir store.....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...