Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Etter måneder og år med gnåling om kasting av mat, et mislykket forsøk på å lage en komposthaug bak fjøset, og enda mer gnåling, har jeg omsider fått ræva opp av sofaen lenge nok til å starte og bygge min egen lille binge. Vel, det er fortsatt på planleggingsstadiet, men jeg har i det minste fått kartlagt at jeg har materialer og hammer, men mangler spiker. Så til neste år på denne tiden skal jeg ha masse god blomsterjord, og kanskje det da vil til slutt vil vokse noe i mitt villniss av en hage. ...er det noen av dere vakre damer som har ekspertise på området og evt gode tips å komme med til en uerfaren nybygger?
Gjest sug lut Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Ingen erfaring, annet enn at du risikerer å få brunsneglfarm samtidig - så en liten smule sneglegift bør være en viktig bestanddel. Heia kompost-Mentha! (Compos mentis betyr forøvrig at du er rett i hue, kompost-mentha virker å være nær beslektet.)
bIomstre Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Grønn hverdag er din venn kompost-mentha! http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig/Kompost Snakker vi varmkompost her? Noen kommuner arrangerer kurs i sånt (i sammarbeid med nevnte GH så klart). Her er det kun kaldkompost i det fri under fagerbusken så lite erfaring å dele.
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Mulig Martha Stewart har tips? Synes det er en nytttig side, men vet som sagt ikke om hun har DIY kompostbinge.. Vet at her så kan man får billigere renovasjon om bingen du bygger er godkjent av kommunen.
prekæs Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Du lager de ca dobbelt så lang som bred og med 2 like store rom. Min er ca 180 cm lang. Bruk ubehandlede planker og snekre den slik at det er avstand mellom plankene. (det skal komme inn luft fra sidene) Jeg legger kun grøntavfall og kaffegrut fra husholdningen i den og kvister og diverse grøntavfall fra hagen. Visne sommerblomster og plengress. Hold alt av flerårige blomster og ugress langt unna. I fjor puttet jeg forholdsvis store biter av en råtten stubbe oppe i, og selv den er blitt til jord nå. Nå, har jeg akkurat tømt min (sånn nesten) og regelen er ca en pose grøntavfall og ca to, tre spader jord fra det ene rommet i komposten. Dvs. jorden som jeg lot bli igjen i bingen for å bruke den som "mellomlag" i det nye som ble lagt der. Det er egentlig rart hvor mye det faller sammen når det blir til jord. Jeg tipper at jeg har ca to bæreposer mindre søppel hver uke pga denne...og fantastisk jord jeg hjelper plantene i gang med hver vår. Du kan forresten godt plante blomkarse eller gresskar på komposten og er det tørt så slenger du på en bøtte vann innimellom Til sist: Ikke kjøttavfall. Da kan det fort komme husdyr du ikke vil ha besøk av.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Ja jeg har brukt grønn hverdag sin diy som mal: http://www.gronnhverdag.no/nor/Bolig/Kompost/Bygg-din-egen-kompostbinge Men så tenker jeg at det er alltid noe jeg har oversett eller glemt - som brunsneglekompaniet. Jeg er bekymret for rotter og mus, og glemmer de slimete snikerne. Og jeg må si - kompost-Mentha - me likes! Riktignok liker jeg det enda bedre etter Lutens beskrivelse på latin, men likevel! Jeg skal ta det med meg som en æresnavn Og til sist: godkjenning av kommunen? Hvor finner jeg ut av dette og om jeg kan få noe igjen for det i klingende mynt? Krangleforum er jammen en gullgruve
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Oi, ikke kjøttavfall, det var en nyttig opplysning! Gjelder det alt animalsk (muggen ost, gamle egg, sur melk osv) så det er kun vegetabilsk som skal oppi? Jeg er en kompostjomfru til gangs
prekæs Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Alt av animalsk skal i varmkompost. Dvs. Jeg tror de fleste kommuner deler ut slike kostnadsfritt, hvis du tar ett kurs i kompostering. Det er slike beholdere som ligner litt på en søppeldunk. Mener også at hvis du tar ett slikt kurs og bruker varmkomposten, kan du få billigere renovasjonsutgifter, i hvertfall i noen kommuner. Jeg har ikke det, helst fordi jeg ikke har noen steder å plassere dunken uten at den er til sjenanse, for enten meg eller naboer.
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 "Og til sist: godkjenning av kommunen? Hvor finner jeg ut av dette og om jeg kan få noe igjen for det i klingende mynt?" Her står det på hjemmesida til de som henter søpla vår. Vet ikke hvor du bor, men vi hadde fått rabatt på noen hundrelapper om vi hadde hatt egen kompost.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Hmm da må jeg undersøke om det finnes kurs i kompostering her i kommunen. Vi bor litt utenfor allfarvei hvor folk er veldig glad i å brenne alt de ikke skal ha, så det spørs vel.. Men den som inte leter intet finner! Og ja, det er varmkompost jeg tenke å prøve meg på Så da kan jeg hive restene fra kjøttkakemiddagen der. Godt å vite
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Ha! Hurra! Envina FTW "Ønsker du å kompostere matavfall hjemme i egen kompostbinge, reduserer vi renovasjonsavgiften med kr 500,-. Du kan enten kjØpe en ferdig kompostbinge hos oss eller du kan bygge en selv. Bygger du selv, kreves det at bingen er isolert. Nedgraving av matavfall eller bruk av gjØdselskjeller er ikke å betrakte som hjemmekompostering. Avtale om hjemmekompostering inngås med Envina. Gratis kurs må gjennomfØres (1 kveld, ca. 2 timer). Nærmere informasjon angående kurs vil bli annonsert."
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Så bra man kan spare penger i tillegg til å lage si ega jord! Bra reduksjon 500kr da, her får man 178 kroner i reduksjon, så ikke mye å skryte av akkurat:)
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 Alle monner drar, er det ikke det de sier? Og så tar man jo en god støyt for miljøet og da, det var vel det som dro meg i den retningen i utgangspunktet. Når man ikke lenger har hund merker man fort hvor mye mat som blir til overs Har vært ute på låven nå og gravd fram en haug restmaterialer, så nå ligger det masse klart og litt kappet til i morgen. Da blir det full fres på saga så jeg får kappet opp resten før svigerfar kommer hjem og sier han trenger materialene til noe annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå