Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Hei, vi har en datter på to år, og har laget en liten sandkasse til henne, og fått satt opp et stativ med husker og en rutsjebane ved siden av. Vi har fått nye naboer, med to barn som er litt eldre enn vår datter, men fremdeles små nok til å like seg i sandkassa og på lekestativet. Jeg har observert et par ganger gjennom vinduet at de har vært på klatrestativet vårt. Og nylig var vi selv ute i hagen med jenta vår, og så kom barna og foreldrene hjem, og barna kom rett opp i sandkassa, mens de voksne fulgte etter og småpratet med oss i hagen vår. Jeg reagerte litt på at de ikke spurte om det var greit at barna kom og lekte hos oss, men tok det som en selvfølge. Aldersforskjellen på barna våre er såpass at naboens barn ikke søker kontakt med jenta vår når de er på stativet hennes. Det er snakk om to eneboliger ved siden av hverandre, og hagene er på ulike nivåer, så nabobarna må klatre opp en liten bakke for å komme opp til vår hage. Jeg har ikke bodd i slikt boligfelt så lenge, og lurer på om dette er noesom en bare må akseptere, eller om det er vanlig å respektere tomtegrenser selv m man har barn... Jeg er stor tilhenger av privatlivets fred i hagen, og har heller ikke sikret lekestativet for storbarnslek, i og med at jnta vår er så lita at hun bruker kun babyhuske og litt forsiktig på sklia... Nå tenker jeg å få satt opp en hekk som skjermer hagen vår så fort som mulig... Men dette blir kanskje tatt ille opp? Har ikke lyst på nabokrangel heller, og foreldrene virker som hyggelige folk.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Si ifra. Dette er selvsagt noe du ikke skal finne deg i, om du ikke syns det er greit. Hadde og satt opp en hekk om du vil det. Din tomt, så du kan gjøre hva du vil med slike ting uten å tenke på naboene. Med mindre hekken er 8meter høy da..
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Tror jeg stille og rolig ville gått for hekken. For alt naboene vet kan hekken være noe dere har planlagt lenge;-) Er vel uansett ingen som kan bli fornærmet fordi noen setter opp en hekk? Om de spør hvorfor hekken dukket opp kan du vel bare i en lett tone si at du gjerne kan tenke deg en litt mer skjermet hage, uten å gå nærmere inn på det. Kan jo hende de tar et hint, også...;-) Bor selv i et nabolag med mange barnefamilier, men virker som man stort sett har respekt for andres hager. Unntaket er barnas venner, som gjerne kan ta seg litt større friheter. Sånn var det der jeg bodde da jeg var liten, også - men jeg husker at jeg selv aldri brukte å leke i naboens hage om ikke barna deres var der.
Gjest Kira med en av hver Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Jeg skjønner at du ikke synes noe om det, så ville nok gått for hekken jeg også. Og tror nok ikke at jeg ville sagt noen ting til foreldrene foreløpig, det er viktig å ha en god tone med naboen Skjønner ikke at foreldrene lar barna ta seg til rette i andre sine hager, det er kanskje det jeg reagerer mest på. Vi bor også et sted med mange barnefamilier, og jeg kan ikke huske å ha sett barn ta seg til rette i andre sine hager. Vi har ofte hagen full av barn i alle aldre her (har også sandkasse, huske, trampoline osv), men har inngjerdet hage pga hund, så her må barna hjelpes inn. Og det er helt greit
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Enig med de andre her, sett opp en hekk du
Gjest Hercule Poirot Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Hekk er vel og bra, men jeg ville gått for gjerde! Liker ikke frekke naboer.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Her i nabolaget er det flere barn, men alle respekterer faktisk tomtegrensene. Vil de leke ringer de på og spør om husets barn kommer ut og gjør de ikke det leker de andre steder enn i den hagen. Det er ikke alltid det passer å ut å leke og da er det ikke så greit om husets barn ser naboungene i sin egen sandkasse, da vi selvfølgelig de også ut. Uavhengig av om vi venter gjester, snart skal reise e.l. Men når vi er ute selv er det bare hyggelig med nabobarn på besøk da, det setter vi stor pris på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå