Gå til innhold

hjelp..begynner i ny jobb imorgen og trenger litt råd og støtte..

Anbefalte innlegg

imorgen begynner jeg i ny jobb.. dette er et vikariat og jeg går en usikker fremtid i møte. er heller ikke fulltid men en stilling som vil være opp mot full stilling ut sommeren. i august kan jeg bli fast ansatt om ikke den jeg vikarierer for kommer tilbake etter et år som sykemeldt.

problemet ligger jo da i at når jeg sa ja til denne jobben ante jeg ikke noe om at jeg var gravid. vi hadde lagt det på hylla en stund da vi hadde prøvd i over to år uten hell og skulle til utredning .

dette er en gledelig nyhet for oss. men en jobb hadde vært grei få igang der jeg hadde kontrakt og var sikret ut dette svangerskapet. nå er jeg redd at når arbeidsgiver får vite at jeg er gravid blir det ikke laget noe kontrakt i august.

jeg er kjempetrøtt, kvalm og sliter veldig med å stå oppreist i lang tid fordi ryggen har begynt plage meg allerede. ka skal eg gjør? ? eg sliter med komme meg igjennom en dag heime uten å sovne og plutselig løper på do og spyr.

jeg må jo fortelle henne dette. er nå begynt på min 8 uke i svangerskapet. er redd jeg rett og slett ikke kan få jobbet opp rettighetene mine. siden jeg har gått skole har jeg heller ingen rett på dagpenger. etter lang tid som arbeidsøker ble dette løsningen min..

dette er en jobb der vi er to stk.. så når ho er på ferie er det kun jeg som kan stå der og det skremmer meg om eg skulle bli verre i rygg osv. det er en butikk jobb der det ikke er mulighet til sette seg ned noe særlig. eg har skrevet masse og veit ikke om eg har fått fram poenget..

når skal eg si det til henne og ka skal eg gjer for å rett og slett få til dette?? hva hadde dere gjort?? er egentlig livredd for dette for orker ikke tanken på gå på jobb.. har to barn fra et tidligere forhold og de krever en mamma som ikke er totalt utslitt. ikke redd for å jobbe og ta i et tak.. det er usikkerheten og den rett og slett kjempedårlige formen som skremmer meg nå.

Fortsetter under...

Forhåpentligvis vil formen din være bedre etter 12 uker og da er det lettere å jobbe/stå litt lenger i løpet av en dag. Om du klarer å holde ut til da er jo det det beste. Men klarer du ikke det, så er det lov å ta ut en sykemelding en uke uten å fortelle årsaken.

Jeg ville forsøkt å vente med å fortelle det til du har "vist" deg fram litt mer i jobben, hvis det er fysisk mulig da. Men noen ganger lønner det seg jo å fortelle sannheten også. Ingen ting er værre enn at arbeidsgiver tror du skjuler noe.

Har ikke noe fasitsvar til deg dessverre. Men ønsker deg lykke til!

Er som å lese om meg selv, bortsett fra at nå fikk jeg endelig ny kontrakt for 14 dager siden. Har jobbet samme plassen 8 måneder med småhinting om videre ansettelse uten at noe ble gjort. Heldigvis fikk jeg et nytt tilbud jeg ikke orket å si ja til et annet sted siden jeg var kjempedårlig. satte hardt mot hardt og sa at jeg gikk dersom jeg ikke fikk et svar.

Nå er det jo litt annerledes siden august er så langt vekk og skjønner veldig godt frustrasjonen din. Man har nok å tenke på når man er gravid trossalt, spesielt med dårlig form. Det som kan være nødløsning dersom du ikke får videre er arbeidsledighetstrygd. Den gir rett til foreldrepenger selv om det blir mindre. Det er i hvertfall bedre enn ingenting. ønsker deg masse lykke til :) Har selv vært der!

hun snakker om at hun må ansette en mnd om gangen, for hvis vedkommende jeg vikarierer for skulle komme igjen før august er jo dette hennes jobb.( men dette er lite sannsynlig) håper iallefall at jeg kan tjene opp rett til dagpenger. planen var iallefall at den jobben skulle bli min i august når hun har lov ansette i den andres stilling. frem til det blir det å jobbe det man er god for. Men skal innrømme at jeg ikke er noe videre fornøyd med denne usikkerheten:)

ja håper på at jeg tjener opp nok til dagpenger iallefall!

takk for svar:) selv om ingen kan gjøre det for meg er det faktisk utrolig hva litt oppmuntrendes ord fra andre gravide kan gjøre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...