Gå til innhold

Vet du hvilken blodtype du og ungene dine har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du over her som er O og mannen A. Da er barnet automatisk A (fordi O er svakere).

Ikke nødvendigvis. Mannen kan være heterozygot (et allel A og ett O). Selv må hun være homozygot 0. Dermed kan barnet ha både blodtype 0 (homozygot 00) og A (heterozygot A0).

Var det sånn i forhold til bokstavene også ja :)

Har vel glemt alt jeg leste meg opp på igjen ;-)

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg og mannen er A. Tror begge mine barn er A.

Men skal jammen spør neste gang vi er hos legen.

Skrevet

Jeg vet hva jeg har, men aner ikke hva ungene har.

Skrevet

JEg har visst at jeg har O siden naturfagtimen på skolen. Og som gravid fikk jeg vite at det er O+

Har veldig lyst å vite hva datteren min har, men det er jo ingen måte å få gjort det på??

Skrevet

Vet min og mannens, siden vi er blodgivere. Aner ikke hva babyen er, men O + og A+ er de eneste alternativene..

Selv om både du og mannen er RhD+ kan barna være RhD- da RhD+ er dominant og RhD- recessivt. Mine foreldre er begge RhD+, mens alle vi tre barna er RhD-. Jeg er negativ og min mann positiv, alle ungene er negative, så da må min mann være heterozygot (samme med mine foreldre).

Mannens foreldre er rh+ begge to, mamma er eneste med rh-. Så lisja er garantert rh+

Rent teoretisk kan vel barnet deres fortsatt være Rh-... Selv om sannsynligheten blir mindre.

Du har jo arvet ett Rh- fra din mor (som er Rh-), og ett Rh+ fra din far siden du er Rh+.

Mannens foreldre kan jo være Rh+/Rh- begge to, altså ett av hver. Da kan din mann også være Rh+/Rh-, altså ett av hver han også.

Siden du også har ett av hver, kan jo ditt barn i teorien ha arvet Rh- både av deg og mannen, og slik bli Rh-/Rh-...

Stemmer nok det, når jeg tenker meg om...

Skrevet

Siden jeg er RhD-, har jeg fått rhesustyping på barna (alle negative), men ikke AB0. Noen som vet hvor man kan få tatt den prøven? Vi reiser endel, og det hadde vært ok å vite om jeg selv kan være blodgiver hvis de skulle komme ut for en ulykke i utlandet (mannen er RhD+, og kan dermed ikke være blodgiver for barna).

Annonse

Skrevet

Jeg er A+, men vet ikke hva barna er. Har ikke vært grunn til å finne det ut enda.

De mødre som har rhesus minus selv, får barna sjekket. For om barna er rhesus pluss, så må mor ha sprøyte :) Dette for å unngå at fremtidige gravideter/foster blir utstøtt av mors kropp.

Skrevet

Både jeg og mannen er 0+, så da regner jeg virkelig med at ungene er det samme :P

Skrevet

Ser CSI, og kommer på at jeg ikke har peiling!

Hvor vanlig/uvanlig er det å ikke kjenne sin egen og sine barn's blodtype?

Jeg er o og mannen er o, så rekner med at alle barna og er o :)

Skrevet

Jeg er A+, men vet ikke hva barna er. Har ikke vært grunn til å finne det ut enda.

De mødre som har rhesus minus selv, får barna sjekket. For om barna er rhesus pluss, så må mor ha sprøyte :) Dette for å unngå at fremtidige gravideter/foster blir utstøtt av mors kropp.

Min mor har B-, jeg spurte om de ikke hadde sjekket dette når hun var gravid, men neida.. Så hun/vi har nok hatt flaks der. Hun har 3 andre barn og men sier hun ikke husker at de har gjort noe spesielt i graviditeten.. (syns det er rart for jeg er eldst og lillesøster 9, da burde de i hvert fall sjekket. og hun husket..) Min bror er også B-, det er det eneste jeg vet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...