Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Ser CSI, og kommer på at jeg ikke har peiling! Hvor vanlig/uvanlig er det å ikke kjenne sin egen og sine barn's blodtype?
2 hjertegull :) Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Jeg kjenner min egen, men skal innrømme at jeg ikke vet min datters blodtype. Hmm, det skal jeg faktisk få sjekka, greit å vite!
It's all about me Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Hva jeg selv har vet jeg, men tror jeg aldri har fått oppgitt hva ungene har. Hadde husket det ellers.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Ja, det vet jeg. Er 0 rhesus negativ selv, og det er begge ungene også. Fikk det opplyst på sykehuset (sikkert fordi jeg er 0 rhesus negativ).
Nikamo Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Når jeg så overskriften så ante det meg at du ser CSI, ja Det gjør nemlig jeg også - og jeg aner heller ikke ungenes blodtype. Burde kanskje sjekket det, sånn i tilfelle ulfille...?
Sjokoladebanan Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Hehe tenkte akkurat på det samme. Jeg vet hva jeg har, men ikke hva mannen eller sønnen har. Mannen vet jeg ikke siden han ikke husker det selv. Tror aldri det har blitt opplyst om hvilken blodtype sønnen min har heller, men så har han ikke tatt noen andre blodprøver enn de han måtte ta som nyfødt på sykuhset.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Ja, det vet jeg:) Jeg er A- mens alle tre barna er A+. Når mor er rhesus negativ er det rutine å sjekke barnets blodtype. Sikkert ikke vanlig å få vite dette uten at det er en grunn.
Mandalas Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 Jeg tror jeg vet min, men ikke barnas eller samboerens.
Gjest Miryks Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 Jupp. Jeg og gubben har samme blodtype, og ungene også
Ikkesåallerværst Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Jeg er 0 rh-, dette vet jeg fordi jeg har gitt blod. Dessuten må jeg jo ta ekstra blodprøver pga rh immuniseringen. På sykehuset fikk jeg beskjed om at mini er pluss, men ikke bokstav. Det betyr jo at mannen er pluss av et eller annet slag.
☆☆☆ Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Vet min og mannens, siden vi er blodgivere. Aner ikke hva babyen er, men O + og A+ er de eneste alternativene..
Mars78 Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 vet min gubbens,alle barnas,mine søsken sine og mine foreldre sine blodtyper
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #14 Skrevet 23. april 2012 Jeg vet min egen, men det er kun fordi den har stått i svangerskapspapirene.. Aner faktisk ikke blodtypen til sønnen min, burde kanskje vite det da.. :s
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #15 Skrevet 23. april 2012 Siden jeg er rhesus negativ kjenner jeg jo min egen, og at mannen er rhesus pluss ble jo sjekket da vi ventet barn sammen. Jeg vet at tre av barna mina har blitt rhesus pluss etter pappaen og en har blitt minus etter meg. Men bokstavene deres vet jeg ikke, jeg er Null rhesus minus, men barna kan jo ha arvet bokstaven etter far. Jeg vet at mammaen min er rhesus minus også vet jeg at broren min er 0 rhesus minus, det er jo en blodtype absolutt alle kan få så han er satt opp som blodgiver i militæret hvis det blir krig..
Gjest yrild Skrevet 23. april 2012 #16 Skrevet 23. april 2012 De tester det jo under graviditeten og barna mine har blitt testet fordi jeg er rhesus minus. Jeg fikk litt sjokk når legen sa jeg var rhesus minus iom at alle i familien min er pluss, så jeg måtte lese meg opp på genetikk :-) Jeg er O- , barna er O+.
Gjest yrild Skrevet 23. april 2012 #17 Skrevet 23. april 2012 Du over her som er O og mannen A. Da er barnet automatisk A (fordi O er svakere).
Babyønske �� Skrevet 23. april 2012 #18 Skrevet 23. april 2012 Jeg er A Rhesus negativ og har visst det siden jeg var ganske liten. Følges da ekstra opp under svangerskap, med ekstra blodprøver for å følge med på antistoffer i uke 32 og 36. Begge ungene er blitt testet rett etter fødsel, og begge er negative, så da har det ikke vært noe problem.
Koala *g07* Skrevet 23. april 2012 #19 Skrevet 23. april 2012 Jeg er AB + og fikk vite det første gangen jeg gikk gravid. Før det fikk jeg vite at man ikke uten videre fikk vite sin egen blodtype.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #20 Skrevet 23. april 2012 Ser CSI, og kommer på at jeg ikke har peiling! Hvor vanlig/uvanlig er det å ikke kjenne sin egen og sine barn's blodtype? Selvfølgelig vet jeg det. Jeg er B rhesus minus, ungen er AB rhesus minus.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #22 Skrevet 23. april 2012 Du over her som er O og mannen A. Da er barnet automatisk A (fordi O er svakere). Ikke nødvendigvis. Mannen kan være heterozygot (et allel A og ett O). Selv må hun være homozygot 0. Dermed kan barnet ha både blodtype 0 (homozygot 00) og A (heterozygot A0).
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #23 Skrevet 23. april 2012 Vet min og mannens, siden vi er blodgivere. Aner ikke hva babyen er, men O + og A+ er de eneste alternativene.. Selv om både du og mannen er RhD+ kan barna være RhD- da RhD+ er dominant og RhD- recessivt. Mine foreldre er begge RhD+, mens alle vi tre barna er RhD-. Jeg er negativ og min mann positiv, alle ungene er negative, så da må min mann være heterozygot (samme med mine foreldre).
☆☆☆ Skrevet 23. april 2012 #24 Skrevet 23. april 2012 Vet min og mannens, siden vi er blodgivere. Aner ikke hva babyen er, men O + og A+ er de eneste alternativene.. Selv om både du og mannen er RhD+ kan barna være RhD- da RhD+ er dominant og RhD- recessivt. Mine foreldre er begge RhD+, mens alle vi tre barna er RhD-. Jeg er negativ og min mann positiv, alle ungene er negative, så da må min mann være heterozygot (samme med mine foreldre). Mannens foreldre er rh+ begge to, mamma er eneste med rh-. Så lisja er garantert rh+
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #25 Skrevet 23. april 2012 Vet min og mannens, siden vi er blodgivere. Aner ikke hva babyen er, men O + og A+ er de eneste alternativene.. Selv om både du og mannen er RhD+ kan barna være RhD- da RhD+ er dominant og RhD- recessivt. Mine foreldre er begge RhD+, mens alle vi tre barna er RhD-. Jeg er negativ og min mann positiv, alle ungene er negative, så da må min mann være heterozygot (samme med mine foreldre). Mannens foreldre er rh+ begge to, mamma er eneste med rh-. Så lisja er garantert rh+ Rent teoretisk kan vel barnet deres fortsatt være Rh-... Selv om sannsynligheten blir mindre. Du har jo arvet ett Rh- fra din mor (som er Rh-), og ett Rh+ fra din far siden du er Rh+. Mannens foreldre kan jo være Rh+/Rh- begge to, altså ett av hver. Da kan din mann også være Rh+/Rh-, altså ett av hver han også. Siden du også har ett av hver, kan jo ditt barn i teorien ha arvet Rh- både av deg og mannen, og slik bli Rh-/Rh-...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå