Gå til innhold

Sparing til utstyr??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs å aner ikke hva vi trenger av utstyr eller hva det koster..

Synes det er vanskelig å finne ut hva man må ha og hva som er "luksus" å ha i hus :P Tenker vel at dette er noe som man finner ut av litt etter litt.

Vist vi skal vente med det meste kan dette bli en dyr høst vinter for oss.. Desember er jo ikke noen billig mnd i utgangspunktet med tanke på julegaver og div..

Vi tenker at vist vi allerede nå oppretter en sparekonto til utstyret til babyen så er vi vertfall litt på vei når vi skal starte me de koselige innkjøpene :) men hvor mye bør vi spare???

Vist vi starte me fast trekk på 1500,- i mnd på oss begge blir det jo trossalt 18000,- iløpet av de neste 6 mnd.

Hvor mye sparer dere?? Hvor mye regner dere med å bruke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På første barnet brukte jeg til sammen rundt 5000-6000 i utstyr, klær og det som babyen måtte ha. Regner med å bruke mindre denne gangen

Skrevet

Jeg er i uke 11+1 og har tenkt til å kjøpe inn litt hver måned :) Så slipper jeg å få alt til slutt. Har bestilt litt klær på nettet denne måneden og skal kjøpe litt utstyr neste måned ;) Slapper mer av når jeg får det i hus.

Skrevet

Til førstemann brukte vi sikkert 30 000 ..bare ny vogn kostet 7000...barnesete 3000 ..seng 1000 ...ballet fort på seg. Ser i ettertid at man trengte ikke alt nytt :) nå som nr 2 skal melde sin ankomst har vi så og si alt, blir det jente blir det litt nye klær da vi har bare gutteklær fra før:)

Skrevet

Hvor mye penger man bruker kommer jo helt an på hva man trenger. Jeg vil vel si at et must for desemberbabyen er jo litt klær, vogn og god vinterpose, et sted å sove (kurv, sprinkelseng e.l. - noen bruker vognbagen de første par mnd).

For vår del kjøpte vi vogn til 5000 (Easy Walker sky med bag i Sverige), vognpose (1400), kurv til å sove i (500), litt klær (fikk også mye), gulpekluter, stellebord (1100) (her klarer man seg jo med en stellematte på vaskemaskin f.eks). Badebalje (79 kroner på IKEA), dyne, sengetøy...

Vil vel si at ca. 10.000 vil holde bra om man ikke kjøper det dyreste av alt, og holder seg til det nødvendige. Noen klarer seg sikkert fint med mindre enn det også. Det vil jo komme utgifter etter babyen har kommet også. Til f.eks. flasker, ammeskjold, ammeinnlegg, bæresele etc etc...

Skrevet

Bilstol glemte jeg... Det er en ting det er greit å ikke "spare" penger på. Vi kjøpte veldig mye på salg de siste to månedene før han var født, og fikk det meste billigere enn det egentlig kostet.

Skrevet

Følg med på salg, det er i hvert fall kampanjer på bilstoler med jevne mellomrom. Der er for øvrig den eneste tingen jeg ikke ville kjøpt brukt (med mindre jeg kjente dem jeg kjøpte av).

Ellersk kan egentlig alt kjøpes brukt, hvis man er på et stramt budsjett (spesielt vogn kan man 'spare' mye penger på).

Husk også at en bagvogn nok ikke brukes noe særlig lengre enn en 6-8 mnd, så dere kan jo spare og heller kjøpe en 'finere' sportsvogn, da den sikkert blir brukt i noen år lengre.

Møbler ville jeg kjøpt på IKEA, hvis dere har mulighet til det. Helt supre møbler til en billig penge.

Kjempefine gulpekluter på Rema1000, billige og fine. Det var forbruksvare hos oss i alle fall...

Skrevet

finn.no har også mye som kan kjøper billig og f.eks pusses opp litt... Kjøp litt hver mnd du f.eks... el ja spar opp:) greit å slippe å sitte der til slutt å måtte kjøpe alt:)

Skrevet

Så mang tips, tusen takk :)

Skal absolutt følge med på salg fremmover, og tenkt litt på å kjøre til sverige for å kanskje spare noen kroner på kursen.

Vi har ingen søsken eller andre i nær familie som har hatt små barn i det siste, så å arve utstyr er det dårlig med.

Får begynne å leite litt på finn og kanskje starte å handle litt snart da :)

Hvor lenge venta dere før dere begynte og handle?? jeg er jo bare 7 uker nå :)

Skrevet

Så mang tips, tusen takk :)

Skal absolutt følge med på salg fremmover, og tenkt litt på å kjøre til sverige for å kanskje spare noen kroner på kursen.

Vi har ingen søsken eller andre i nær familie som har hatt små barn i det siste, så å arve utstyr er det dårlig med.

Får begynne å leite litt på finn og kanskje starte å handle litt snart da :)

Hvor lenge venta dere før dere begynte og handle?? jeg er jo bare 7 uker nå :)

Begynte i uke 10 jeg :) synes det er hyggelig å handle litt babytøy :)

Skrevet

Jeg ventet med å handle til i uke 18. Enklere å handle når man vet kjønnet (spesielt klær, som ofte er rosa eller blå). Kan også være greit å vente til man bekker 12 uker, så ikke man sitter med masse babyklær og ingen baby i magen.

Skrevet

Jeg ventet med å handle til i uke 18. Enklere å handle når man vet kjønnet (spesielt klær, som ofte er rosa eller blå). Kan også være greit å vente til man bekker 12 uker, så ikke man sitter med masse babyklær og ingen baby i magen.

Jeg tenker sånn at hvis jeg mister nå så kommer jeg uansett til å prøve på nytt helt til jeg lykkes og da vil jeg trenge tøyet uansett ;) Men vi er forskjellige. Jeg har ventet i 13 år på å begynne å prøve å lage baby så jeg er vel sikkert litt ivrig etter å komme i gang med innkjøp også ;)

Skrevet

Jeg tenker sånn at hvis jeg mister nå så kommer jeg uansett til å prøve på nytt helt til jeg lykkes og da vil jeg trenge tøyet uansett ;) Men vi er forskjellige. Jeg har ventet i 13 år på å begynne å prøve å lage baby så jeg er vel sikkert litt ivrig etter å komme i gang med innkjøp også ;)

skjønner den. men jeg tenkte slik at klærne tilhører DEN babyen i magen, at det kanskje gjør det enda litt vanskeligere om babyen ikke kommer til verden (selv om det er mer en vanskelig fra før av). Har en venninne som kjøpte masse klær i starten, så mistet hun. men hun følte at de klærne tilhørte lillebabyen, så de ble ikke brukt til nestemann.

Men skjønner for all del folk som er ivrige. På 1 kjøpte jeg alt fra kurv til kjoler i rosa tilogmed. uten å vite at det ble jente (var i lykkerus over graviditeten og håpet på en prinsesse). heldigvis ble det jente ;)

Skrevet

skjønner den. men jeg tenkte slik at klærne tilhører DEN babyen i magen, at det kanskje gjør det enda litt vanskeligere om babyen ikke kommer til verden (selv om det er mer en vanskelig fra før av). Har en venninne som kjøpte masse klær i starten, så mistet hun. men hun følte at de klærne tilhørte lillebabyen, så de ble ikke brukt til nestemann.

Men skjønner for all del folk som er ivrige. På 1 kjøpte jeg alt fra kurv til kjoler i rosa tilogmed. uten å vite at det ble jente (var i lykkerus over graviditeten og håpet på en prinsesse). heldigvis ble det jente ;)

Huff ja man vet aldri hvordan man vil reagere.Håper det går bra for oss alle :)

Skrevet

Brukte jo 8000 bare på vogn, 2500 på bilstol. Egentlig fløy bare tusenlappene avgårde :( Men syntes det var sinnsykt gøy jeg da ;)

Også ville jeg ikke ha noe brukt....Så jeg begynte handlinga i uke 12,etter ul da :) Gikk heldigvis bra det :)

Nå trenger jeg ingenting, kjøpte søskenvogn på fredag, har nådd 24 nå, og det var 40% avslag på alle varer på babybutikken på nordby i sverige, så måtte jo slå til da :)

Skrevet

Hmm.. Skal prøve å holde meg til etter uke 12 da :P Kan jo handle litt nøytrale klær :)

Skrevet

kommer litt an på standaren du legger deg på og.. tror eg kommer til og kjøpe dyrere klær til nr 2 enn eg gjore til nr 1 for økonomien er mye bedre nå. og eg vil ha flere barn etter på så kan arve det etter på. vogn og anna utstyr er det jo ingen vitsi og kjøpe det dyreste av alt. eg kommer til og bruke mest på vogn og bil sete, stellebord og sprinkel seng fra ikea tenker eg :)

Skrevet

Som de andre her sier, følg med på salg, det kan spare deg for masse penger. Tror ikke du trenger 18 000 hvis ikke du er veldig kresen på hva du kjøper. Men det er jo alltid en fordel å spare, så kan du sette det av til andre ting også ;)

Vi kjøpte blant annet vogna på januarsalg sist, bagen til vogna kjøpte jeg pent brukt på finn.no, var bare brukt 5mnd og så ut som ny. Sprinkelsengene fra IKEA er billigere enn andre steder og minst like gode. Selv var vi så utrolig heldig å vinne både sprinkelseng, stellebord og tripp trapp i en konkurranse da jeg var 4mnd på vei, men vi har ikea seng hos mamma og jeg hadde definitivt kjøpt en slik selv. Vi hadde bare studielån og en inntekt så måtte tenke litt fornuftig, og man kan si det passet godt å vinne litt da :) Førstemann av alle søsken til å få barn i begge våre familier, men jammenmeg kom det ikke litt arv fra rundt omkring likevel. Bilstol er det eneste vi må kjøpe nytt til den lille spiren nå, da jeg solgte den vi hadde. Jeg har også lyst på en vugge, selv om vi har lekegrind som kan stilles i høyden fra snuppa, og en tripp trapp stol med newborn set!! Står høyt på juleønskene hos oss.

Hvis du får rundt juletider så kan du jo ønske masse av tingene til jul, slik som vippestol, tripp trapp stol til senere, eventuelt med både newborn og babyset, lekegrind, bæresele, slike ting hvertfall ikke jeg brukte de første ukene.

Skrevet

Det var jo lurt å ønske litt hos de kommende besteforeldrene :)

Har ikke tenkt at vi må ha det dyreste, men kanskje lurt å tenke litt kvalitet. Ser ikke bort ifra at vi kommer til å ønske søsken til mini etter hvert.

Da holder det kanskje med 18000,- til å begynne med.. Så kan jo resten stå der som en buffer til uforutsette ting :)

Skrevet

Vogn ville jeg virkelig ikke spart penger på. Den skal du jo bruke mye i årene framover...

Barnas Hus har julekalender hvert år. En ny ting på tilbud hver dag i hele desember. Du får oversikt over alle de forskjellige tilbudene i november. Vet ikke når du har termin, men d går jo ann å ønske seg gavekort på babybutikker til jul.......

Jeg brukte nok litt over 20tusen på første barn...

Vogn og bilstol koster en del. Og så er d evt pumpe, klær, stellebord, seng, vogge, vognpose, babycall, helsetepper, kluter, håndklær, +++++++++++++++

Skrevet

Har termin midt i desember så det blir litt seint å vente på julekalenderen med en del ting vertfall, noe haster sikkert ikke like mye :) Håper på noen gode tilbud utpå høsten :)

Skrevet

Forrige uke synes jeg det virket veldig fjernt å skulle begynne å handle inn.både fordi det er så lenge til babyen kommer og fordi det virker så uvirkelig! En del av meg klarer ikke helt tro at vi skal ha barn. Men i helgen snakket jeg med en venninne og hun anbefalte meg å skrive en liste over hva vi trenger og så begynne å kikke litt. Det er jo så mye å velge i! Og da blir da kanskje også mer virkelig! den listen ble laaang! Og gøy! Og nå gleder jeg meg til å handle inn utstyr! -og skulle det gå galt så setter vi det i kjelleren til neste gang.. Er 12+5 nå. God shopping jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...