Gå til innhold

Samtale på Ahus i morgen, grue/gleder meg

Anbefalte innlegg

Det blir godt å ha det endelig overstått . Satt i går og leste papirene fra første fødsel på Haukeland , fant ut at en del av det som står stemmer ikke ! " er godt informert om fødselen og postoperative forhåndsregler etter sfinkterruptur " ...mmm, ikke helt riktig , langt i fra . Hadde jeg fått snakket med legen som jeg ba om, ville kanskje alt ha vært annerledes nå . De skrev tom at jeg samtykket til registrering i forskningsprotokoll for oppfølging ved sfinkterruptur , har aldri hørt om det , fikk vite først da jeg leste de papirene .

Ja, ingen vits å gruble over det nå , får bare håpe de tror på meg når jeg forteller det jeg har på hjertet . Lurer bare litt på om jeg skal ta mannen med på selve samtalen , eller om det r best å gå alene? Han har jo vært med på fødsel , så vet godt hva som skjedde og hvordan jeg hadde det etterpå, men han har helt annet syn på svangerskap og plager etter fødsel enn oss kvinner . Vet ikke om jeg har lyst å fortelle om diverse lekkasjer og smerter under samleien mens han sitter ved siden av .

Hadde dere barnefaren med under samtalen? Hva ville dere gjort ?

Fortsetter under...

Jeg hadde med barnefaren på samtalen. Syntes det var godt å ha noen å støtte seg til. Hadde informert han godt om komplikasjoner og div ved et ks, slik at han ikke skulle bli skremt og begynne og tvile. Han visste også om alle mine plager før samtalen. Han sa selv til legen at det var totalt uaktuellt at jeg skulle føde vaginalt igjen. Jeg kunne ikke ta en sjangse om å bli verre i underlivet. Det var nok smerter og nok plager allerede.

Vi har også hatt et par møter med sexolog på sykehuset. Har fått resept på bedøvende salve som jeg må bruke under samleie.. Ikke moro å få ødelagt sexlivet før en har passert 30 :(

Lykke til :)

Tok det opp med han nå faktisk , og spurte hva han selv hadde lyst å gjøre . Han ble faktisk nesten fornærmet , spurte om jeg trengte bare sjåfør eller hva ?.. ;-) var jo med på alt annen av kontroller og konsultasjoner og ikke tale om å bare vente utenfor , da fikk jeg vare ta buss ;-)

Da er det bestemt .

Har foreløpig bare hørt om gode erfaringer fra Ahus og ble selv møtt bare med vennlighet , så får bare håpe det går etter mine planer da . Får se i morgen . Håper bare at jeg får svar samme dag , og slipper å vente på tilbakemelding i flere dager .

Kom på en ting , leste at flere skrev personlige brev hvor de beskrevet hvorfor dem ønsket KS. Burde jeg og gjøre det ? Har ikke skrevet noe , men så har jeg jo ren fysiske / medisinske grunn til at jeg søker , har ingen fødselsangst . Det var også noen som skrev i innlegget her før at det skal ofte flere samtaler til , først med jordmor og så lege , før man får svar .jeg har ikke så mye tid , har termin om 7 uker ,Ventet jo i 2 mnd før jeg fikk dato for samtale, så håper de kan bestemme seg med en gang i morgen .

Fint om noen gidder å svare , då rekker jeg å skrive det brevet hvis det er nødvendig da !

Jeg (#2) var til jordmor og lege samme dag. Skulle egentlig fått ks dato samme dag, men da måtte jeg inn til en tredjeperson som allerede var reist hjem. Skal tilbake denne uken :) "Alle" ville snakke om min traumatiske fødsel, men jeg gav dem fort beskjed at jeg ønsket ks av fysiske grunner, ikke psykiske. Fikk beskjed at så lenge jeg hadde plager i ettertid, spesielt lekkasjeplager så fikk jeg automatisk velge selv om jeg ville ha ks eller ikke.

Min jordmor anbefalte meg å skrive med et par stikkord om hvorfor jeg ønskte ks. Gjorde ikke det for det husker jeg veldig godt uten stikkord..

Tredjepersonen jeg skulle inn til skulle blant annet gi info om alt rundt et ks, rutinene til sykehuset, bedøvelse osv. Vet noen av de store sykehusene har felles infomøte til gravide som skal ha ks. Det har de ikke her. Ks blir også tatt fra 7-10 dager, varierer fra sykehus til sykehus. Her er det bare 7 dager før.

Ikke sikkert du leser dette før du reiser i morgen, men krysser fingrene for at du får svar i morgen :) Det er godt å slippe å uroe seg

Jeg hadde ikke med meg barnefaren. Jeg visste at jeg skulle få innvilget KS uansett (grunnet ruptur) og grudde meg heller ikke til samtalen. Snakket liit med legen, ble bestemt KS med en gang og vi som satt opp dato til KS. Helt uproblematisk. Jeg grudde meg ikke til KS, men det var faktisk j* vondt å ta KS, så kommer til å grue meg veldig til neste KS. Men jeg har ingen annen mulighet til å føde enn med KS, så blir det barn, så blir det KS.

Annonse

Da blir det KS på meg i juni ;-) gruet meg som bare det, men samtalen gikk veldig fint . En hyggelig dansk overlege , prøvde ikke å overtale meg spesielt til å føde vag en gang, var bare veldig på at jeg skulle vurderes mtp muskelfunksjon før det ble avgjort. Ville snakke med noen andre kirurger først og gi meg tilbakemelding om en uke . Det takket jeg pent nei til , ville ha svar nå, enten det ble ja eller nei , orker ikke å vente og bli henvist hit og dit når jeg har 7 uker til termin . Har ingenting imot å bli vurdert og få i gang evt tiltak for å bli bedre der nede , men det burde i så fall skje mye tidligere i svangerskapet , ikke helt på slutten .

Men vi ble enige at når babyen er ute og barseltid er over , så skal jeg til spesiell poliklinikk som jobber med underlivs / muskelskader etter fødsel og få orden på sakene . Er glad for at jeg tilhører Ahus ,føler meg godt tatt vare på , nesten at jeg får lyst å føde vaginalt neste gang :-)

Fikk ikke dato for selve KS , men dem fylte ut påmeldingsskjema og resten kommer i posten , så bare håper de ikke ombestemmer seg i mellomtiden da .

Gratulerer med innvilget KS! Visste at du skulle få det. Det var litt klønete av legen å sette i gang tiltak ift muskelfunksjon rett før termin ja. Ble kanskje litt ivrig eller noe? Bra at du satt ned foten og sa at du vil ha et ja med en gang. Når det gjelder undersøkelse på gastropoliklinikken, er det ingenting å stresse med, siden hvis du må opereres må du uansett vente til babyen er rundt året. Da må du være på sykehuset i 3 dager og da er det greit at barnet er større og kan være uten mammaen sin i noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...