Bamsemums86 Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Sliter litt med veldig såre brystvorter, og vegrer meg derfor også litt for ammingen. Nå er han kun to dager gammel, og jeg vekker han ca hver 3. time for å mate han. Er dette riktig tids perspektiv? er det noe forskjell fra natt og dag i forhold til maten? Hvor lang tid ca vil det ta før han vil vise etterspørsel for maten selv, uten at jeg må vekke han? Håper noen kan svare meg på disse spm, da jeg er uerfaren og litt nervøs for å gjøre feil...
Ugress Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Da jeg fikk første for 4 år siden så var det ikke snakk om å vekke ungen for å gi mat. Det har de gått helt bort i fra, bortsett fra hvis det viser seg at ungen legger lite på seg. Jeg var og veldig sår, fikk derfor prøve ammeskold (mener det heter det) på sykehuset. Brukte de litt innimellom de første dagene for å avlaste brystvortene litt. Det får man kjøpt på apoteket.
mer enn bare mor Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Purelan salve og ull-ammeinnlegg! Det helper godt på meg
Ezmeralda Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Hvis de er VELDIG såre, kan du håndmelke deg selv og gi barnet melken i et lite beger de selger på apoteket. Da får brystvortene litt hvile og barnet får i seg morsmelken. Ring ammehjelpen på ditt sykehus. Du får hjelp der fjorten dager etter barnets fødsel. (helsestasjonen har også ammehjelp, men jeg ville kontaktet sykehuset først for tips) Lykke til!
itb Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 brystskiold reddet meg, men det var ingen langvarig løsning for meg da hun ikke fikk npk mat og veldig mye luft i magen, men brukte det i 3 dager, til såreheten var litt bedre.
lillenims Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Gratulerer med bamsemumsbaby Nyfødte bør nok vekkes den første tiden, for det er ikke alle som larer regulere helt selv om de trenger mat eller ikke. Dette gjelder spesielt dersom han virker slapp/sløv, er gul, liten eller født litt tidlig. Jeg ville nok iallfall gjort dette den første uka, omtrent hver 3. time (fra start til start) på dagtid og knaksje litt sjeldnere på natta. Men dette kommer også an på hvordan han legger på seg, hvor lenge han spiser og hvor lenge han faktisk sover om du lar han sove. Det går jo fint å prøve å la han sove til han våkner en dag, tar det 3.5 timer så er det helt greit å la han sove, tar det derimot 6 timer så ville jeg nok fortsatt å vekke - rett og slett for å være sikker på at han får nok mat. Så små barn bør ha minst 6 amminger i døgnet, men det er lite - det vanlige er nok minst 10 om dagen den første uka, men det er ikke unormalt med verken 8 eller 20. Husk at hyppighet og varighet varierer, spebarn spiser ikke i 20 minutter hver 3. eller 2. time - det kan være 5 minutter hver time om kvelden, 20 minutter hver 4. time mellom 23 og 6, og 20 minutter hver 2.5 timer resten av dagen - for eksempel. Eller noe helt annet. Magesekken til nyfødte er veldig liten, derfor er det ikke plass til mat som kan vare i veldig mange timer. Magesekken strekker seg mye den første tiden, så det tar sjelden mange dagene før det er plass til nok mat til å vare en stund der. Følg med på vektoppgang, fødselsvekta bør være tatt igjen innen 10-14 dager etter fødselen. Han bør ha 5-8 godt våte tissebleier pr dag, og bæsjen bør etter en ukes tid være gul og kornete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå