Gå til innhold

Stabbursnøkkel til bunad. Hvor i all verden skal den henge? Aldri sett og hørt om før?!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har sett det, og det er veldig stilig! Man kan visstnok ikke ha det til alle bunader, ikke de som er veldig "pene" i overdelen. Jeg har Rogalandsbunad som har en slags silkevest med sølvlenke som snøring, og jeg skulle visst ikke ha det fordi det fra gammelt av en mer en fest-bunad. Litt "grovere" bunader som feks Telemark, trønderlag eller Hallingstakk passer veldig fint med stabbursnøkkel til. Den skal bæres på høyre side dersom du er høyrehendt og venstre side dersom du er venstrehendt.

Alt dette lærte jeg forrige søndag da jeg var i dåp og flere hadde på seg bunad og der var det en som bunadssyerske som fortalte oss alt dette. Nøkkelen skal bæres på den siden fordi kniven skal bæres på motsatt side fordi det da er enklere og trekke den i forsvar. Dersom du ikke har kniv skal man sikkert ha den på kniv-siden, for det er jo der det er enklest å få tak i den (selvom man egentlig ikke bruker den da...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...