Gå til innhold

Gjør ammingen at man går fort ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Lurer på om man går fortere ned i vekt etter svangerskap når man ammer?

Veninnen min sa at hun har rast ned i vekt under ammingen. Hun mistet alle babykiloene i løpet av 2 uker, men hun har også gått mye ekstra ned i vekt, og hun sier det har med ammingen og at hun bruker mye kalorier på det.

Flere som har denne erfaringen?

Fortsetter under...

Det gjelder absolutt ikke alle. Mange spiser som hester mens de ammer fordi de er så sultne.Kjenner en som er diger selv om hun har ammet i 2 år.

En annen venninne av meg ammet til gutten var seks år fordi hun holdt seg så tynn. Det er veldig forskjellig dette her..

Det er veldig individuelt, mitt beste råd er å fortsette å spise sunt etter fødselen, og være forberedt på at det kan gå begge veier. Personlig får jeg en sinnsykt ukontrollerbar sult under amming, og sliter med å stoppe vektoppgang.... Noen ekstra kilo har det derfor blitt for hvert svangerskap, og det er ikke å anbefale i det lange løp.....!

Annonse

Hos meg var det som om kg klamrer seg fast under amming.. Så det er absolutt ingen hvilepute! Spis sunt, regelmessig og beveg deg, så skal du se kg forsvinner sakte, men sikkert - amming eller ei :-)

det stemmer at du, dersom du klarer å holde et normalt sunt kosthold, kan miste mye vekt pga amminga.

En periode med minstemann gikk han opp en kilo i uken og jeg ned *flire*

med han var det myyye amming, og han var en stor gutt som spiste og vokste mye. Da gikk jeg raskt ned i vekt.

Med førstemann tok det litt mer tid før jeg kom i gang, men etterhvert bare forsvant kiloene, kanskje en halvkilo i uken, og jeg var etter et år slankere enn utgangspunktet. MEN; å amme krever masse ekstra energi, og det er lett å gå kjapt opp i vekt, særlig når du slutter å amme, fordi du fremdeles spiser like mye.. hehehe

men ikke glem alle andre fordeler med amming da; forebygger kreft, forebygger sykdom hos barnet, fremmer tilknytning, osv osv osv... vektreduksjon er jo bare en bonus.

Jeg gikk ned ganske fort ivertfall :) Var 5 kg igjen da jeg ble gravid på nytt etter 9 mnder, men de hadde jeg ikke planer om å kvitte meg med så veldig,var for tynn ifølge lege da jeg ble gravid første gang :) Bortsett fra puppene som jo var fylt av melk enda,kom jeg raskt tilbake til XS/S ivertfall :)

Håper det skjer nå og!!!!!

Min datter blir 3 uker i morgen, jeg la på meg 8 kilo under svangerskapet, de var borte en uke etter fødselen. Nå, to uker etter det veier jeg 4 kilo mindre enn før jeg ble gravid.. det er ganske utrolig ettersom jeg alltid har lagt fort på meg og vært ei "stor" jente. Jeg spiser ganske mye godt egentlig ,men lite mat (vet jo at det er helt feil måte, men jeg er ikke veldig sulten) har ingen forhåpninger om at kiloene holder seg borte når jeg slutter å amme, men kan jo nyte det nå:)

Jeg gikk ikke ned ett enesten gram av ammingen. Var normalvektig og la på meg ca 30kg i graviditeten. 15 av de kg forsvant i løpet av tiden på sykehuset mens resten rikket seg ikke. Jeg spiste normalt og var veldig aktiv. Var først da jeg gikk besvisst inn for å slanke meg da babyen var åtte måneder at ting begynte å skje. Rakk da å gå ned fem kilo før jeg ble gravid igjen...

Hadde selv hørt at kiloene kom til å rase av pga ammingen, men det skjer altså ikke med alle!

Annonse

Jeg gikk ned masse unner amming, men ikke amming alene.. jeg spiste sunnt, og jeg trilla veldig mye tur.. flere timer hver dag, og så trippet jeg rundt mesteparten av natten også på tær vuggende med en baby som gråt og gråt de første 3 1/2 måned.. ( kolikk)

Så var nok det at jeg bevega meg sååå mye etter fødslen som gjorde at jeg gikk ned.. men er sikker på at ammingen gjorde at det gikk dobbelt så fort!

Denne gang satser jeg på Ammingen og sunnt kosthold! For har ikke tenkt meg å få enda en unge med kollik :S men vi tar hva vi får, og så er det godt å vite at det er bare en periode.. (Men en tung periode ) Men det er vert det, for gaven i det å få et barn er så mye størrer! :)

Dette varierer fra kvinne til kvinne, noen raser ned i vekt, andre går opp pga økt kaloriinntak. Det står skrevet flere steder at det koster kroppen mellom 500-750 kalorier i døgnet om man fullammmer. Altså, har du et kaloriintakk på 1800-2000 kalorier om dagen når du ammer vil du sannsynligvis gå mye ned i vekt. øker du kaloriinntaket ditt (som mange gjør fordi det er energikrevende å amme) vil du kanskje ikke gå ned i vekt.

Jeg hadde fløte i puppene, ammet lenge og ofte og sønnen min var en skikkelig sumobryter som baby, men JEG gikk ikke ned noe spesielt! Følte meg snytt!! ;) Men jeg hadde ikke sååå mange kilo å skulle ned da, så gikk de jo ned etterhvert.

Gikk ned 17 av 19 kilo på 3-4 mnd, men klarte ikke de 2 siste før jeg ble gravid igjen:). Er sinnsykt mye fett i morsmelk og ett sted må det jo komme fra, men om man stapper i seg mat hele tiden vil det jo så klart begrense vektnedgangen.

Jeg gikk opp 20kg ved forrige svangerskap. Fikk mye vann i kroppen på slutten og var veldig hoven. Trodde dette ville rase av etter fødsel, men etter 3 dager på sykehuset, hadde jeg ikke gått ned mer enn vekta av jenta og morkaken. (fostervannet veide visst ikke noe... )

Jeg fullammet til hun var 6mnd og sluttet dessverre da hun var 8mnd. Jeg var tynnere i en periode, men alt i alt så er det forsatt 13-15 kg igjen... Jeg var 73kg da jeg ble gravid sist, og på et tidspunkt i løpet av de siste 2årene, har jeg klart å komme meg ned til 83kg, men så kom det litt snikende igjen.

Litt usikker på hva jeg veide da jeg ble gravid. Nektet å gå på vekta. Var så ofte jeg følte meg slankere, så hadde jeg ikke gått ned, men lagt på meg et kg.. Tror jeg var ca 87kg.. nå har jeg lagt på meg et par kilo til, (er 9+3) og håper jeg ikke legger på meg like mye denne gangen.

Men jeg er mer fokusert på hva jeg putter i munnen, snop spiser jeg nesten ikke. Nesen blir tett med en gang hvis jeg dytter i meg søtsaker, så det løser seg litt selv. Kan rett og slett ikke legge må meg like mye som sist og at vekta tipper 100kg.. Jeg nekter!! hehe..

I tillegg prøver jeg å være i mer aktivitet, foreløbig har jeg ikke hatt energi til noe, men kjenner den er påvei tilbake. Skal også være i mer aktivitet under ammingen. Sist skulle jo vekta rase så lenge jeg ammet, for det skjedde jo med "alle" fikk jeg beskjed om... Går ikke på den igjen nei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...