Gå til innhold

Noen med erfaring, kluter!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken klut er best og til hva, frotte, gas, flanellklut og gudene må vite hva annet som finnes. Hvor mange trenger jeg ev. ? Ikke lett å vite når jeg aldri har handlet en eneste babyklut i hele mitt liv :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn (enda - 2 uker igjen;) , men jobber på nyfødt-avdeling og steller babyer hele dagen. Min erfaring er at "engangskluter" som i kompresser (Mesoft, eller babykluter fra apoteket) er det beste i starten. Har kjøpt inn en del av disse, de er også billige. Ellers kjøpte jeg gas-kluter som er vasket og tromlet (ble kjempemyke og gode!). De beste og mykeste klutene fikk jeg tak i på Obs!

Skrevet

Jeg har brukt klutene fra Spar Kjøp til de to eldste, og har vært strålende fornøyd med de. :) Det er gaskluter mener jeg, med gul søm rundt, og det er seks i pakka. Koster 39,50 eller så... Kjøpte inn tre pakker til her om dagen, så da har jeg nok... :P

Skrevet

Jeg har kjøpte små frottekluter på princess til førstemann. De er fem i pakken til 20-30 kroner tror jeg.... De holder seg myke og er ikke så store. Jeg har hele tiden hatt rundt 20-30 slike kluter i omløp. Minst. I starten må man vaske stumpen så og si ved hvert bleieskift fordi de bæsjer hele tida, og da er det deilig å ha mange kluter så man slipper å vaske hele tiden!

Skrevet

Folk gjør det forskjellig. I forrige barselgruppe brukte nesten alle engangs, og da ville jeg ha brukt mesoft. Men jeg synes det er greit å bruke vaskeklut og har babykluter fra princess jeg har brukt masse. Har noen vott-kluter også, men de har eg nok brukt når babyen er litt større da de ikke er like tynne og myke. I tillegg har vi hatt store gulpekluter i gas, de er ganske billige fra jysk, for tre år siden i allefall :)

Vi hadde tøybleier en lang periode, og da har det vært lettvint å vaske klutene i samme slengen. For å slippe å ha disse i skittentøyskurven har v hatt en våtpose hengende på badet som også kan slenges i maskina.

Skrevet

Kan man ikke bruke våtservietter?

Skrevet

Det er ofte mye såpe og parfyme i våtserviettene. Best med bare vann.

Skrevet

Ok. Men når stellebordet ikke står ved vasken, blauter dere klutene før dere legger babyen på stellebordet da? *uerfaren* :)

Skrevet

Takker for mange svar :) Har nå kjøpt en bråte med gaskluter fra princess, ikke så veldig store men virker grei til både gulp og vask. Mesoft er kjøpt inn til å bruke til sånn smått tørk. Ellers så er det vel like greit og vente med de som er litt store (flanell og gaskluter) ? Eller er det greit og ha masse slike også?

Skrevet

Ok. Men når stellebordet ikke står ved vasken, blauter dere klutene før dere legger babyen på stellebordet da? *uerfaren* :)

Fikk streng beskjed av min mor at jeg ikke skulle bruke våtservietter på barnebarnet hennes hver gang, det var fyfy. Så om du ikke har vask i nærheten av stellebodet så må du nok ha med en balje med vann eller noe..

Vi måtte skru opp ett vegghengt stellebord på badet, er ett ganske lite bad, men det var helt genialt, nå har vi kjempe stor stelleplass sammtidig som vi har like mye plass :)

Skrevet

Jeg kjøpte to 8-pakker med gaskluter på name it som jeg brukte til gulp/melkesøl/ha under puppen mens jeg amma i senga. De er myke og store og ganske billige, men de egner seg ikke til vasking.

Skrevet

Kanskje greit og ha noen store.. Men jeg så for meg at frotte var slike harde, stive, grei til peeling men ikke til baby?

Skrevet

eg må bare sei at me har brukt våtservietter på våres barn.. har to og venter nr 3 i juni og kommer til å bruke våtservietter på denne også... me syns at det har vert det enkleste osv, men viss ting er enkelt med vask og vatn har vi brukt det.. men når stellebordet står 1,5 meter fra vasken vil eg ikkje risikere å gå fra babyen..

Skrevet

Siden huden til en nyfødt er så sart og engangskluter innholder ca 1mill%såpe og tilsettningestoffer, så er ikke det det beste.

Nødløsning.

De gangene jeg brukte det pleiede jeg å vri de godt i lunkent vann.

Men aldri på en nyfødt.

Mesoft fra apoteket er genialt, koster ikke så mye og er myke og gode.

I begynnelsen kan det gjerne bli opp imot 25 bæsjebleier i døgnet, og da er det greit å bruke annet enn kluter, hvis du ikke vil vaske konstant. Desuten syns jeg det er rimelig ekkelt å ha bæsjekluter i vaskemasjkinen.

Engangskluter er så greit.

Skrevet

eg må bare sei at me har brukt våtservietter på våres barn.. har to og venter nr 3 i juni og kommer til å bruke våtservietter på denne også... me syns at det har vert det enkleste osv, men viss ting er enkelt med vask og vatn har vi brukt det.. men når stellebordet står 1,5 meter fra vasken vil eg ikkje risikere å gå fra babyen..

Tørk av det verste med papir og spyl den lille stumpen under rent rennende vann :-) Prøvde våtservietter på meg selv på skogstur, dét var ikke noe jeg vil gjenta.. Skikkelig ekkelt, våt og klissete følelse. Prøv på deg selv ;-)

Skrevet

Tørk av det verste med papir og spyl den lille stumpen under rent rennende vann :-) Prøvde våtservietter på meg selv på skogstur, dét var ikke noe jeg vil gjenta.. Skikkelig ekkelt, våt og klissete følelse. Prøv på deg selv ;-)

ja det er en mulighet, men for oss har det bare blitt sånn.. nå må eg sei at vi budde et annet sted med dei to andre og der hadde vi en bitte lite bad så derfor stelte vi ungene på stua.. men nå bur vi et sted der det er plass til stell på bade så kan være vi kommer til å bruke mer klut og vatn.. men har prøvd våtservietter sjølv siden vi har hytte med utedo og ikkje innlagt vatn så dei ukene og helgene vi er der går det mye i våtservietter..
Skrevet

vi bruker mesoft for å tørke bort den værste bæsjen, så bruker vi en gasklut (fra barnas hus) tilslutt. Da blir alt så rent og fint så! Våtservietter bruker vi kun ute på tur, det er noe herk syns jeg, selv om noen barn tåler de bra. Med førstemann så hadde vi lenge stellebordet på kjøkkenet, fordi jeg nektet å stelle uten vann!!

Skrevet

venninnen min hadde glemt å kjøpe white spirit når de malte huset ute, hun testet våtserviettene til barnet sitt. Den tok bort malingen fra huden deres!!! Da ble jeg helt sikker på at det er IKKE noe jeg skal bruke på vårt barn sin hud. Vi har blitt rådet til å kjøpe de engangsserviettene man væter selv, når vi skal på tur kan vi ha ferdigfuktede i tett plastboks/tupperwareboks.

Skrevet

Jeg har også fjernet maling med våtservietter, dette er mulig fordi våtserviettene inneholder olje og ikke fordi det er noe farlige stoffer i de:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...