Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk Metformin selv om jeg ikke er overvektig, men i mitt tilfelle fikk jeg det nå i forbindelse med IVF-forsøk. Tenker allikevel at overvekt ikke er noe klart kriterium for PCOS'ere som ikke skal noe sånt. Tror egentlig at det bare er en vurdering legen må ta, om han/hun mener at det kan hjelpe deg med de plagene du har så tror jeg i grunn ikke det er så innmari mange krav sånn sett, men vet ikke sikkert, er dessverre ingen lege :P

Overvekt er som AnitaLilja sier ikke et klart kriterium, mange som er normalvektige får allikevel metformin. Det som er mest vanlig tror jeg er å ta en blodprøve for å sjekke om du er insulinresistent, men heller ikke dette er et krav.

Min bmi er ikke mer enn 26 og jeg er ikke insulinresistent, men jeg fikk allikevel prøve metformin for å se om det kunne regulere syklusene mine og hjelpe mot uren hud og hårvekst som jeg er ganske plaget av. Det er ikke sikkert det vil hjelpe med metformin, men gynekologen min synes det var verdt et forsøk. Men fastlegen min hadde nok ikke skrevet ut resept på så "tynt grunnlag", gynekologen har nok mer erfaring med metformin i forbindelse med PCOS.

Jeg fikk Metformin fordi jeg trenger å gå ned i vekt i forbindelse med ivf forsøk. Jeg har ikke pcos eller diabetes, om jeg er insulin resistent vet jeg ikke. Legen mente at det ikke kunne skade å prøve det. Jeg skal tilbake til kontroll om tre uker.

Jeg bare lurer på noe... :)

Hvorfor får dere uten insulinresistens metformin?

Metformin er jo en blodsukkerregulerende medisin, som i hovedsak bare hjelper på de som har insulinresistens og derved forhøyet blodsukker/blodsukker som ikke regulerer seg som det skal.

Metformin har jo ingen virkning hvis ikke dette er et problem hos vedkommende som tar medisinen.

Blir ikke metformin for dere uten noen diagnose, nesten litt som en placebo da?

Jeg forsto det som at jeg ikke har insulinresistens, men at jeg til tross for det alltid har litt forhøyet blodsukker, og får det for å bidra til å kontrollere blodsukkeret mitt bedre. Har ikke skyhøyt blodsukker, fremdeles innafor normalen, men litt høyere enn det en "frisk" person har, for å si det på den måten:P Det er om jeg forsto det rett da! :)

Annonse

Takk for svarene :)

Jeg var hos legen i går, og fikk metformin med bakgrunn i overvekt og at vi holder på med prøverør. Jeg vil ned mest mulig før fryseforsøket starter. Tviler på at jeg er langt unna BMI grensen på klinikken. Jeg har adenomyose også, som gjør at jeg har kroniske magesmerter, så jeg får ikke trent særlig for å gå ned i vekt, så krysser for at metforminen er en god støtte.

Har startet på lavkarbo nå sammen med denne metforminen, så det blir spennende å se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...