Gå til innhold

MÅ man ha lap,evt hvor trenger man det ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var igjennom 1 forsøk som ble avbrutt i januar, og har nettopp hatt en ryggoperasjon. Derfor kan jeg ikke ha nytt forsøk før i aug/sep men jeg har fått time til å operere ut visdomstenner i aug og siden man blir bedøvet da, så tar jeg ingen sjans på et forsøk oppi det hele med visdomstennene. og er da kommet til september. På ullevål sier de jeg må ha kikkhullsoperasjon og alle må ha det der, men da må jeg søke om det og det tar gjerne lang tid. Kan heller ikke ta kikkhull rett etter rygg op jeg nettopp har hatt for 1 uke siden.

Jeg er så redd for at jeg må søke om hele prøverørs greiene på nytt siden de ikke tillater at man har et lengre opphold enn 1 år fra forrige forsøk..

Men da blir det ihvertfall ikke ullevål igjen. Både pga jeg ikke likte meg der og pga det er langt og kjøre, så da blir det nok Haukeland, siden all fam bor der og vi kan være nært sykehuset år vi er gjennom prosessen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta lap om for eksempel 3 måneder da? I forhold til ryggoperasjonen? Og henviser ikke Ullevål deg til lap? Riksen ordnet dette for meg.

Har du undersøkt om du kan ha lengre opphold om du søker om det?

Lykke til - det ordner seg nok!

Skrevet

Jeg har ikke tatt lap. Jeg spurte bare om jeg kunne slippe siden jeg absolutt ikke hadde lyst og det var helt greit. Har vært på riksen

Skrevet

Ja, jeg kan jo gjøre ting når såret er grodd og ryggen skal visstnok bli bra igjen etter 2 mnd, men ville ikke hatt forsøk med det samme siden det er stor sjans for ny prolaps de neste mnd, men om jeg hadde ventet til sept og evt blitt gravid da, så hadde jo ikke magen blitt stor før i januar og da er det jo ganske lenge siden operasjon.

Så fint og høre at du slapp lap Aveyeja :D Har veldig lite lyst til å ta lap jeg heller, så får evt ringe Ullveål og høre hvor streng dem er på det. Jeg vet jo at jeg kan bli gravid, og det er bare cyster som er problemet, me jeg får jo eggløsning og alt er normalt der. Har også hørt at om noen fjerner cyster så kommer de tilbake og noen tar flere lap for å fjerne ofte, og det er ikke jeg int i, med mindre jeg må da. Er i hovedsak hos mannen problemet ligger siden han har veldig lavt antall. Så det er betryggende å vite at du har greid å snakke deg vekk fra lap :D Får prøve å gjøre det samme :)

Skrevet

Haukeland henviser ikke til lap med mindre de mener det har noe å si. Jeg hadde tre neg forsøk der. Tok en lap etter d og gikk privat. Klaffet på første forsøk ettet lap. Den kan bringe noe godt med seg:-)

Skrevet

Ønsker ikke å ta lap på 1 forsØk, men hadde nok forsØkt det hvis jeg måtte gjennom flere :)

Skrevet

nå spørr jeg sikkert dumt, men holder til på st.olav så har ikke hørt om noen som tar lap.. vet faktisk ikke hva lap er..?! hva blir gjort, og hvordan hjelper det.. :) :)

Skrevet

nå spørr jeg sikkert dumt, men holder til på st.olav så har ikke hørt om noen som tar lap.. vet faktisk ikke hva lap er..?! hva blir gjort, og hvordan hjelper det.. :) :)

Jeg hører også til St.Olav. Blitt henvist til lap fra Medicus (begynte på utredning der), men da jeg kom til fertilitetsklinikken på St.Olav, så kunne jeg bestemme selv om jeg vil det eller ikke. Lap står for laparoskopi (kikkhulloperasjon), de ser om det er evt endometriose, sammenvoksninger, tette eggleder osv., altså hva er grunnen til infertilitet. Hvis det er muligå gjøre noe med det, så gjør de det.

Skrevet

Jeg hører også til St.Olav. Blitt henvist til lap fra Medicus (begynte på utredning der), men da jeg kom til fertilitetsklinikken på St.Olav, så kunne jeg bestemme selv om jeg vil det eller ikke. Lap står for laparoskopi (kikkhulloperasjon), de ser om det er evt endometriose, sammenvoksninger, tette eggleder osv., altså hva er grunnen til infertilitet. Hvis det er muligå gjøre noe med det, så gjør de det.

takk for svar. :) de fant ut til grunnen at jeg ikke kunne bli gravid er at jeg har ikke eggløsninger.. så kanskje derfor jeg ikke har blitt nevnt noe til om lap.. :)

Skrevet

Eg har ikke eggløsning de litt pga mangen syster på eggstokkene. Da eg tok Lap så fjernet di mangen syster ca 50 stk, etter dette så fikk eg normal syklus:)

Skrevet

hmm.. har mange syster jeg også.. kanskje jeg burde spørre de angående lap da.. :)

takk for svarnene, :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...