Solstrålen Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Hvor normalt er dette? Eller skjer dette nesten alltid? Kjenner at dette er noe jeg gruer meg litt til.
87mom Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 Man har så vondt under en fødsel at det merker du ikke engang;) Hvis det var smerte du tenkte på. Jeg ble klipt siden de måtte bruke sugekopp.
Vogndilla Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 Jeg har født to store barn med vakum og har ikke fått en liten rift engang, så ikke bekymre deg unødig for det på forhånd. Er langt ifra alle som revner eller må klippes.
2,5barn+1engel Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Hos meg så måtte de bruke tang pga at vesla satt fast, og pga den så revnet jeg innvendig. ( legen tror at det skjedde pga at tanga raspa opp noen kjøttsår). også klippet de.. men i den smerten du er i under fødsel så merker du ikke verken klipping ( får lokalbedøvelse) el revning. merker nok litt i ettertid da det kan svi, men det går jo over.
MrsMilla Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 Hvor normalt er dette? Eller skjer dette nesten alltid? Kjenner at dette er noe jeg gruer meg litt til. Ikke vær redd for dette, du! Jeg revnet kjempeille første gangen, men kjente absolutt ikke at dette skjedde i det hele tatt, for riene er uansett så vonde. Og jeg hadde heller ikke bedøvelse. Jeg ble sydd etterpå av kirurg, og var så god som ny noen måneder etter når dette hadde grodd, merket ingen forskjell! Tror det er vanlig med typisk en liten rift som krever et lite sting eller to, og like vanlig med ingenting. Men du kjenner det faktisk ikke når det skjer, og jordmor syr rett etterpå uansett, så det skal du ikke tenke på :-)
Scarlette Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Jeg riv et også, hodet kom ut etter tre press i champagnekorkeffekt, det svei, men skjønte ikke at det var derfor, for de er vondt å føde fikk no en lege til og sy, og litt sår en stund, men helt fin igjen.. Dette kan du snakke om med jordmor, for de kan støtte oppunder mellomkjøttet, og enkelte stillinger skal og hjelpe.
optimist77 Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Da gutten min kom for snart tre år siden, på andre "presset", så fikk jeg bare rift i slimhinnene...Håper jeg er like heldig neste gang !
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #8 Skrevet 21. april 2012 Jeg tror det vanlige er å ikke kjenne at man revner, og at man har lite ubehag når det sys. Det er nok ganske vanlig med rifter, opp til 70% har jeg sett i fødselsboka mi. Men da er rubb og rake tatt med. Noen rifter er så små at de ikke sys engang, det er litt som om du skulle få skrubbsår på kneet. Det er de små riftene som er vanlige. De store riftene er jo de man frykter, og det er disse du hører skrekkhistorier om. Det er 2-4% som får slike rifter, men de værste av disse igjen er sjeldne, og de fleste av disse 2-4 % blir helt bra etterpå. Jeg fikk en stor rift, men den minste av de store. Jeg kjente godt at jeg revnet, og vet om flere andre som merket det. Det er likevel peanøtter i forhold til hvordan jeg opplevde de siste to timene med åpningsrier (hadde ikke epidural). Det var veldig vondt å sy, jeg ble sydd på fødestua fordi riften "ikke var stor nok". Jeg fikk lokalbedøvelse og lystgass som smertelindring. Jeg vet om flere som syns det er vondere enn de var forberedt på å sy, men mange sier at de tror det handler om at de vil være ferdige, og ikke orker mere vondt når babyen endelig er ute. Husk å si i fra om du syns det er for vondt, det gjorde ikke jeg. Jeg har også hørt flere si at de ikke kjente de revnet, også folk som har hatt større revner enn meg. Jeg har også hørt flere her inne som ikke har særlige plager etter store revner. Så mitt tips er å ikke grue deg for mye til dette, fordi sannsynligheten for at du skal få det ille er liten. Men hvis det skulle skje, så ikke føl deg helt alene i verden, for vi er flere med en en annen opplevelse. Signerer med anonym jeg, for folk blir ofte så sure hvis man gir harde facts og ikke bare sier at " det går såååååå fiiiint".
prøver1991 Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 jeg ble klippt + at jeg revnet. Så nå har jeg skadet over 50% av lukkemuskelen, så jeg må nok gå til fysioterapaut. Men jeg merket absolutt ingenting, men det er nok fordi jeg hadde epidural. Men nå i ettertid så har jeg fått diverse plager med det at jeg revnet.
Leirha Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 Heh, jeg vet det er godt ment når det skrives her inne, at fødselen er så vond i seg selv at du ikke kjenner at du revner. Men det er jo ikke akkurat beroligende, men sant. Men kroppen frigir så mye "Naturlig" bedøvelse og adrenalin at når du er der at ungen skal presses ut og du gjerne revner, så kjenner du det ikke i like stor grad som om du hadde hoppet rett på den delen (uten å gå gjennom fødselsforøpet)
Solstrålen Skrevet 21. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 21. april 2012 tusen takk for alle tilbakemeldinger. syns det er greit å få det servert som det er, og ikke pakket inn.
AngryBird Skrevet 21. april 2012 #12 Skrevet 21. april 2012 Jeg revnet OG ble klippet. Merket ingen av delene der og da, men syinga var ille... Kjente ikke nåla, men kjente stramminga av hvert enkelt sting, ouch. Var det værste med hele fødselen:/ Var ganske så og hjulbent et par dager, men gikk seg fort til.Det tok vel nesten 6 mnd før sex føltes bra ut igjen, men derfra var alt fint. En usminket erfaring fra meg og
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #13 Skrevet 21. april 2012 Jeg gruet meg også til det. Riene er vondest. For meg hvertfall. Kjente ikke at jeg revnet. Klart det gjør vondt, men du kjenner ikke selve revningen som regel. Bare vondt alt sammen i en helhet. Jeg revnet en del, men grodde fint, og pressinga varer stort sett ikke lenge. Neste gang jeg skal føde vil jeg ikke grue meg for det går fort over. Det er veldig vanlig å revne ja. De fleste blir klipt eller revner litt. Noen er heldige og ikke gjør det. ta det som det kommer, det går fint uansett. Revinga var IKKE det værste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå