Gå til innhold

Hva mener dere om tidlig ultralyd?

Anbefalte innlegg

Jeg er så absolutt imot! Fordi erfaringer, blant annet fra Danmark, viser at selv om vi ikke ønsker et sorteringssamfunn så ender vi der alikevel ved innføring av UL i uke 12.

Selv har jeg i alle svangerskapene vært på UL i uke 7-8, da ungene våre er prøverørs. Da er faren for Ex.u. 5-10% større enn hos de som har blitt graivde på normalt vis. Derfor blir vi anbefalt tidlig UL, men må betale selv. Denne gangen fikk jeg også påvist store eggstokker som gjør at jeg må ta det veldig rolig, og måtte ha en ny kontroll i uke 11 med UL - som jeg igjen betalte for selv (1000 kr hver gang). Gynekologen min tar en kjapp sveip over forsteret for å se om hjertet slår, og i uke 11 satte hun og på doppler for å høre at hjertelyden var ren. Men hun ville ikke sjekke mer - da hun mente at mye er for usikkert i uke 11/12 til å gi endelige diagnoser. Og jeg er veldig enig med henne.

Ja, du kan oppdage avvik i nakkefolden - men som flere har skrevet her så er det oftes falsk alarm. Og en tar morkakeprøve/fostervannsprøve som øker faren for spontanabort noe. Hva om prøvene var fine og du minstet dagen etter at du tok prøven???? Eller hva ville dere gjort om det var påvist trisomi 18 eller downs??? Dere får jo bare vite at barnet har sykdommen - ikke hvor alvorlig barnet har det. Det vil først vise seg etter fødselen. Jeg kjenner personer som lever gode liv med både trisomi 18 og downs - og som du nesten ikke kommer på har denne sykdommen. Og jeg kjenner personer som har mistet sine i magen eller rett etter fødsel på grunn av disse sykdommene. Men ved fosterdiagnostikk får en ofte bare vite at barnet har sykdommen - og langt fra hvor alvorlig det er for akkuratt ditt barn.

Ja, en oppdager flerlinger tidligere. Dette er et av de positive sidene ved tidlig UL, som jeg ikke har noen argumenter mot.

Ja, en kan oppdage MA, EX.U. og andre tilstander hvor barnet ikke kan leve eller lever i magen på grunn av feil plassering i livmoren (utenfor livmoren). Men dette vil en ofte finne ut av dersom en har store smerter eller blødninger også. Svært sjeldent at en går med en uoppdaget MA fra uke 12 til 18. Barnet kan faktisk dø i magen etter uke 12 også!

Og legene som gir fosterdiagnostikk er ofte veldig positive til abort, de sier lite om senskader for mor - som at det kan være vanskelig å bli gravid igjen etterpå, en kan få store psykiske problem etter en abort (for hvordan ville det egentlig gått med barnet, var det så sykt som legen ville ha det til..... osv....) Legene sier lite om hvor godt det kan gå.

Har selv venner som har fått beskjed om at barnet hadde en så stor ryggmargsbrokk at hun aldri ville komme til å kunne bevege beina, og så stort vannhode at hun kom til å være alvorlig hjerneskadet. Kanskje til og med dø i magen! Barnet er i dag 3 år, hun har innlagt dren i hodet, men ingen hjerneskade. Hun hadde en stor brokk på ryggen da hun ble født, som medførte en del komplikasjoner - som at hun aldri vil kunne gå uten støtte - men hun går med rullator. De har ikke bygget heis i huset og alt foregår i 2.etg - og hun tar trappene som den størtste selfølge. Legene ville at foreldrene skulle ta abort i uke 19, foreldrene nektet og satt igjen med en følelse av at da får dere klare dere selv frem til keisersnittet. Takk og pris for støtteforeninger og andre som har barn med samme diagnose. De fikk god hjelp der til å vite mer, og få den hjelpen de trengte for å vite hvilke støtteordninger de hadde rett på. Ja, det er krevende å få et sykt barn - men for en glede disse foreldrene viser over barnet sitt (som forøvring er nr 4 i en rekke på 5)

Nei til tidlig UL uten at det er medisinske årsaker som krever UL før uke 18, som blødninger, tidligere abortet, mistanke om ex.u, mistanke om flerlinger osv. Fosterdiagnostikken tar vi i uke 18.

Og ja, som en kanskje leser ut av innlegget mitt så er jeg imot abort, uansett årsak! Det er jo tross alt et liv, et menneske! Da jeg var på UL i uke 11 fikk jeg se hjerte, hjerne, armer, bein, fingrer og tær! Når er en da et menneske med samme verdi som du og jeg? Etter fødselen i uke 37-41? Men hva da med de som fødes i uke 24 som legene står på for å redde? Eller de som tar senarbort så langt opp som uke 23 - som ikke gjør noe for å redde barna? Er det her grensen går???

Endret av Tutla

Fortsetter under...

Jeg er for. Og ser man på mange andre land, så er tilbud om ultralyd i uke 12 ikke uvanlig, og en av de viktigste kontrollene. Er man med eneggede tvillinger vil en tidlig ultralyd kunne være avgjørende for om begge overlever eller ikke.

Gjest Lilu87

Jeg er for tidlig ultralyd med kontroll av nakkefold, men jeg synes også at den skal være helt legitim å velge vekk. Det er nok av mennesker som ikke ønsker å måtte ta valget, og de må få slippe.

Det som bekymrer meg litt er ikke om vi får et sorteringssamfunn, men om det blir slik at de som velger å avslutte svangerskap der fosteret har store avvik blir sett ned på. Det vil alltid være et jævlig valg å avslutte svangerskap, spesielt et ønsket et. Men det bør likevel være akseptert at for noen er det det rette valget!

Et av de viktigste argumentene (for meg) for å ha tidlig ul er at avvik som ikke er forenelig med liv utenfor livmoren oppdages tdligere, og det må ikke avsluttes med en vanlig fødsel. Det må svangerskapsavbrudd etter uke 18.

Vil komme med noen kommentarer.

Jeg er veldig enige i mange av argumentene til dere som er i mot. For noen mnd siden sto jeg sikkert midt i mellom når det gjaldt dette temaet, men er nå mer for tidlig UL.

Ja, jeg ser det poenget med at man kan velge å dra tidligere å betale selv, men i noen tilfeller ser foreldrene kanskje ikke vits i dette. Jeg for eksempel trodde jeg var vanlig gravid med ett barn og så da ingen hensikt med å dra til en privat klinikk. Men når jeg kommer på rutineUL ser de at det er tvillinger og stadfester at det har utviklet seg et syndrom som kalles "twin-to-twin-tranfusion-syndrom"!!

(Regner med at det er dette hun skriver om hun som viste av noen som mistet tvillingene sine fordi operasjonen kom for sent.)

I mitt tilfelle har det gått bra, ble sendt til Hamburg for å utføre operasjonen og fikk berget mine tvillinger. Men dette er det ikke alle som får muligheten til,,nemlig for at i uke 18-20 kan det være alt for sent å oppdage det!

Så alle som er KUN opptatt av at det vil bli et sorteringssamfunn og tror dette kun henger sammen med downs og andre ting, ser ikke hele bildet.

Det ble sagt lengre opp her at noen var MOT UL fordi at det var snakk om et liv og et menneske.

JAAAA, dette er jeg enig i, men akkurat i dag fra et annet ståsted enn deg! Mine tvillingjenter er også 2 liv og 2 mennesker, de også fortjener og bli født og vokse opp!!

Jeg var heldig, men det er det ikke alle som er.

Tidlig UL gir ikke bare muligheten til å velge bort noe, men også muligheten til å redde liv.

Respekterer dere som er i mot, for dette er helt klart et etisk dilemma på mange vis, men syns det er viktig at dere har med denne faktaen også når dere er så i mot.

Jeg er for muligheten til å ta tidlig ul, men synes vi godt kan betale for det selv hvis vi bare skal sjekke om noe er galt. Akkurat som man betaler for vanlige legetimer. Har man tidligere ufrivillige aborter og andre helseårsaker er det helt greit å bli henvist og få det gratis, slik som det er nå. Mener helse-Norge har mye annet å bruke penger på (folk som virkelig er syke) og at check-ups er noe vi kan betale for selv om vi ønsker det.

• 9 måneder senere...

Jeg er så absolutt for tidlig ul. Både fordi man får vite så mye mere om livet man bærer på, men også fordi mange går rundt og bekymrer seg over diverse. For mange er dette første gang, og man har gjerne mye spørsmål og bekymringer som kan være slitsomme i tillegg til div. andre fysiske plager man har som gravid.

Annonse

Jeg er absolutt FOR. Har fått gjort dette selv i mine to siste svangerskap. Gjorde ikke det i det første. Jeg har tatt det privat da, og er glad muligheten finnes :) . Som det nevnes lenger opp her, så tenker jeg at det er greit at de som ikke tilhører spesielle risikogrupper betaler selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...