holaho Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Det lurer jeg på! Er det fra første rie, eller fra 4 cm åpning- eller hva?
Vogndilla Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 Vet ikke hva den offisielle definisjonen er, men jeg regner mine fødsler fra første ordentlig vonde rie. Mange går jo med maserier og modnings kynnere i mange dager før de føder, men dette er ikke aktiv fødsel. Fødsel er når du har fått konstantert åpning og ting er ordentlig igang, mener jeg ihvertfall.
Full av liv Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Har forstått det sånn at fødselen deles i tre faser. Latensfasen, utdrivningsfasen og etterbyrden.. Latensfasen kan vare ganske lenge..
prøver1991 Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 jeg min fødsel skal regnes fra jeg kjente første rier, så hadde fødselen min varte i hele 30 timer men hvis man regner fra ca 4 cm, så hadde den varte i ca 6 timer
Leirha Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Det er vanskelig å gi en eksakt definisjon på når en fødsel starter, eller når en "er i fødsel". Det er viktigere med regelmessige og gode (vonde) rier enn selve åpningen. Har du 4 cm, og riene er gode og kraftige, så er du i fødsel. Men noen går med 4cm åpning uten rier, ergo de er ikke i fødsel. Noen får ikke slike rier før 5-6 cm. Noen kan gå med 4 cm åpning i noen uker uten at de er i fødsel. Det kan selvfølgelig skje at du går i fødsel fra første ri, men som regel er du ikke i fødsel før det over er til stedet. Det kan at fødselen stopper opp om riene er uregelmessige og i startfasen, det har vi jo sett mange eksempler på her inne alene. Så selv om mange vil kalle seg i fødsel fra første ri, så er vi altså ikke det. Og det å gå etter kun åpning blir ikke riktig.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Jeg fikk beskjed fra jordmor på sykehuset at selve fødselen starter ved 4 cm åpning. det er hvertfall hva de går ut i fra på sykehuset
holaho Skrevet 20. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. april 2012 Ok, litt delte meninger her :-) Nærmer seg termin, og vet ikke hvordan jeg skal regne tiden forrige fødsel tok, om den var veldig rask eller ikke og om jeg bør være litt obs denne gangen siden dte trolig går fortere. Fra første ri til barnet var ute tok det 7 1/2 time, fra 4 cm til hun var ute 4 1/2 time. Jeg får spørre jordmor!
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Er vel 4 cm som regnes som aktiv fødsel (som i at nå er man over latensfasen)? For meg satte de starttidspunktet fra jeg hadde noenlunde regelmessige rier med under 5 min imellom.
Lykkeli <3 Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Har alltid hatt forståelsen av at man regner fødsel igang fra 3 cm. Da starter den aktive fasen ettersom jeg har skjønt.
MammaMø med to små Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 aktiv fødsel er fra 4cm. Jeg hadde rier i 28 timer, men fra 4cm - hun var ute tok det litt over 6 timer.
M-M-M-mamma Skrevet 21. april 2012 #12 Skrevet 21. april 2012 Hvis jeg regner min fødsel fra første ri så varte den i 3,5 t, vannet gikk en halvtime før så gikk uansett kjapt...når jeg kom på klinikken hadde jeg 7 cm så når jeg hadde 4 cm aner jeg ikke, to timer etter var vidunderet ute Nå går jeg min andre fødsel i møte og det blir spennende Dersom det går fortere denne gangen kan det bli en opplevelse uten like syns i grunn det var greit at det gikk fort, kan ikke klage på det..men styrtfødsel var jeg ikke forberedt på som førstegangsfødende
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå