Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere får råd til å utføre flere forsøk etter at kvoten i det offentlige er brukt opp. Tips mottas:)

Synes det er horrible priser på private forsøk, og føler meg ganske liten siden vi nå har ett dilemma om hvordan vi skal få dette til.

Vårt alternativ er evt å låne på huset, men da vil dette ødelegge for videre muligheter siden vi har tenkt på utbygging og vi driver å resturerer et gammelt hus. Jeg har sagt det at det er viktigere med ett barn enn ett større å bedre hus, men føler vi nå blir straffet siden vi ikke har råd til begge deler. Så for den som har penger er det bare å gå å kjøpe seg private tjenester uten å måtte snu på hver eneste krone. I de fleste tilfeller så gidder ikke de med mere penger å gå gjennom det offentlige en gang.

Skal det være slik???

Et stort klasseskille på "rik" og "fattig". Kjenner at dette irriterer meg grenseløst.

Håper noen har noe tips å komme med, og vil gjerne høre andres erfaringer:)

Fortsetter under...

Her spares alt av skattepenger og feriepenger, pluss ellers! Håper vi ikke trenger det da vi har 2 forsøk igjen offentlig, men om vi planlegger fremover og vil ikke kom til det at forsøkene er brukt opp og vi må spare enda et år for å få råd! :)

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere får råd til å utføre flere forsøk etter at kvoten i det offentlige er brukt opp. Tips mottas:)

Synes det er horrible priser på private forsøk, og føler meg ganske liten siden vi nå har ett dilemma om hvordan vi skal få dette til.

Vårt alternativ er evt å låne på huset, men da vil dette ødelegge for videre muligheter siden vi har tenkt på utbygging og vi driver å resturerer et gammelt hus. Jeg har sagt det at det er viktigere med ett barn enn ett større å bedre hus, men føler vi nå blir straffet siden vi ikke har råd til begge deler. Så for den som har penger er det bare å gå å kjøpe seg private tjenester uten å måtte snu på hver eneste krone. I de fleste tilfeller så gidder ikke de med mere penger å gå gjennom det offentlige en gang.

Skal det være slik???

Et stort klasseskille på "rik" og "fattig". Kjenner at dette irriterer meg grenseløst.

Jeg misunner dere som får gratis forsøk, jeg får ikke et eneste. Betaler hver eneste krone for hvert eneste forsøk av egen lommebok. Ruinerer meg nesten i forsøket på å få et barn. Så dere som får gratis forsøk og hjelp av det offentlige er kjempeheldige

Enslige som skal ha barn har en inntekt og får det til likevell. Jeg jobber mye og sparer der jeg kan. Når man har to inntekter bør det vel være litt lettere å få det til økomonisk. Vi enslige får det til uten å få ei eneste krone i støtte. Vet om noen som har solgt leiligheten sin for å kunne finansiere videre forsøk. Man må være villig til å prioritere hardt, det største ønske i livet er å få barn. Alt er mulig. Lykke til

Endret av timiane

Hei!

Skal det være slik???

Vi er en av "de som ikke gidder å gå gjennom det offentlige" og har kjøpt oss 11 private forsøk av totalt 16 forsøk.... Eller vent! Nei, sånn var det ikke gitt. Vi hadde 4 forsøk offentlig og ble ikke gravid. Hva gjør vi da?? Jo, går privat og betaler 40.000+ for ett forsøk. Ble heldigvis gravid på dette 5.forsøket. Så ble ønsket veldig sterkt etter en til, så da gikk vi rett på "Privaten" ;) Måtte gå hele 9 runder med forsøk for å få lillebror, men så kom han:) Følte enda at jeg ville ha en til og fikk gode følelser for at denne siste minsten vill komme ila en 3.pk, så vi gikk privat - igjen, og ble gravid på 2.forsøk og venter som sagt siste minsten i november:) Så nå får vi forhåpentligvis 3 barn og er overlykkelige og takknemlig for dette, men jobben var det vi som gjor. Ingenting kom gratis - det skal være sikkert.

Når det er sagt, så er det vel ofte en grunn til skillet mellom "rik og fattig"? Vi bor i Stavanger og jobbe i oljå. Min mann har en meget god og lang utdannelse og tjener godt, og det står ikke så ille til med meg heller. Men, vi har hus og to barn og en stk bil. Disse årene med forsøk har kostet oss tilsammen 600.000 og det har vært en ren og skjær prioritering. Tror du ikke jeg var kvalm og dårlig for hvert forsøk som har gått dukken? 13 av mine 16 forsøk har vært negative og jeg kunne like godt satt fyr på pengene. Vi gjor dumme valg, tok en 3.pk og tok ikke en 3pk. Ett singel forsøk for meg koster 40.000kr - minst! Så kommer tapt arb.inntekt for min mann i tillegg, reisen m.m. Jeg måtte også i en 8mnd tid gå ned i stilligsprosent på jobben da forsøkene for å få lillebror tappet meg helt, så her mistet vi 40% av min inntekt.

Vi har enda ikke vært på en sydentur med all innclusive for å si det sånn....det har dreid seg om kjedelige bilturer. Så, ikke heng oss som har penger til å kjøre denne ivf-karusellen privat om en ønsker det. Husk at jeg måtte det etter de 4 første forsøkene for å få storebror på det 5, og som du ser på dagens lillebror etter 9 forsøk , så hadde det ikke gått lang tid før jeg uansett hadde måtte gå privat med han også.

Det er horrible priser på privaten, det gjelder jo alt privat innen for "Helse Norge", men det er ikke vi som setter de prisene, så da får en nesten henge ut de det gjelder.

Lykke til på veien mot ønskebarnet :)

Private klinikker kan ikke tilby tjenestene sine særlig billigere , de må jo leve av dette også. De får ikke tilskudd av staten.

Når jeg var 20 valgte jeg å ta en utdannelse som tilsier at hvis jeg jobber mye så tjener jeg bra og mannen driver eget firma. Vi jobbet 60-80 timer i uka hver, og det blir det penger av.

Har man ordinær 100% stilling med gjennomsnittslønn må man spare der man kan. Feriepenger, skattepenger, ikke gå ut på byen, ikke shopping osv. Noen tar opp ekstra lån på huset.

Urettferdig ja, men så finnes det heller ingen rettferdighet i det å ikke klare å bli gravid på egenhånd.

Annonse

"I de fleste tilfeller gidder ikke de med mere penger å gå gjennom det offentlige en gang"...

Du legger det frem som om det er noe negativt?? Hvorfor er det det i så fall? Hvis de som har råd til det, går direkte til det private, så blir det jo færre som søker om offentlige forsøk, og dermed lettere for oss andre å komme til også...? Eller?

Skjønner at du er frustrert fordi du føler at dere ikke har råd til offentlige forsøk nå, men det er faktisk urettferdig å la din vrede og frustrasjon gå ut over folk som har råd og/eller prioriterer å betale for private forsøk.

Ta opp lån, be om forskudd på arv, spar penger, selg bilen...

Nå tror jeg ikke at HI mente det som kritikk til de med økonomi til å gå direkte til det private.

Men skjønner at av og til kan man oppfatte ting som urettferdig.

Derimot vil det alltid være goder knyttet til det å ha mer penger enn gjennomsnittet, og dette gjelder jo også innen prøverør.

Vi er ikke rike akkurat, men min kjære har god inntekt, og jeg er derimot student, så min inntekt trekker jo ned endel.

Allikevel, til tross for lån osv, har vi hatt grei råd til å ta noen forsøk i det private, i tillegg til en refertilisering (som koster like mye som 1 forsøk i det private) :) Pluss at vi har nå fylt opp "prøverørs"kontoen igjen, i tilfellet vi får behov for flere forsøk i det private, etter at vi nå skal i gang med forsøk i det offentlige.

Det er som de over sier, snakk om prioritering.

Alt av feriepenger og andre "bonus"penger ble spart, og vi har utsatt alt av det som vi hadde av planer (utbygging, ny bil, ferieturer osv).

Dette tar vi heller igjen når vi har fått familien vi ønsker oss :)

Lykke til! Dere vil nok omsider få ordnet penger til forsøk :)

Endret av RTprøver

Vi droppet oppussing i kjelleren for å reise til Hausken, i tillegg sparte vi hardt noen måneder og måtte ta opp noe lån. Vi kjøpte kun 1 forsøk - og jeg klarer meg med lite medisiner (brukte bare halvparten og angrer på at jeg stressa med å kjøpe de siste sprøytene da jeg aldri åpnet de engang). Men det handlet mye for vår del om prioriteringer.

Vi har nylig pusset opp for mye penger - dette måtte gjøres da eletrikeren truet med å kople fra strømmen på huset om vi ikke gjorde noe. Det ble dyrt og vi måtte ta opp lån, så vi var usikre på om vi kunne reise til Hausken - men lysten på en til var enormt stor og vi tok oss råd til et forsøk.

Folk kommenterer at vi er en rik familie, men ungene og jeg går i arveklær stort sett alltid. Mannen får kun minimalt med nye klær - og går ofte i reklamet-skjorte. Vi er salgsmennesker som nesten ikke handler annet enn mat på fullpris. Spinker og sparer der vi kan. Kjører billige biler, er så og si aldri ute og spiser eller går på kino, låner det vi kan av utstyr og lever så nøkternt som vi kan. (Av familien blir vi kalt gnine, men vi prioriterer å betale ned lånet slik at vi kan øke det når vi skal til med dyre prosjekter - som private forsøk - nødvvendig oppussing +++)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...