Gå til innhold

hva trenger man til bilstol dvs understell ?

Anbefalte innlegg

Hei jeg skjønner ikke alt dette greiene med bilstol og understell..

vi har ny bil 2011 mod.

ønsker å kjøpe maxi crossi bilstil men så ser jeg at det er noe som heter isofix og noe som heter famely fix base... det er sikkert mye annet også og er allerede helt forvirret kan noen fortelle meg litt om dette hva som er hva og hva man egentlig skal kjøpe ?

Fortsetter under...

Hei jeg skjønner ikke alt dette greiene med bilstol og understell..

vi har ny bil 2011 mod.

ønsker å kjøpe maxi crossi bilstil men så ser jeg at det er noe som heter isofix og noe som heter famely fix base... det er sikkert mye annet også og er allerede helt forvirret kan noen fortelle meg litt om dette hva som er hva og hva man egentlig skal kjøpe ?

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/10/hva-er-isofix-hvilke-biler-har-isofix.html

Fordelen med isofix er at stolen (eller basen) er lettere å montere, og risikoen for feilmontering er mindre :)

Siden dere har ny bil er det veldig sannsynlig at dere har isofixfester, hvis ikke kan dette ettermonteres.

Hadde forresten en maxi cosi til førstemann (med isofix), og var strålende førnøyd!

Du må ha en base i tillegg til selve bilstolen, feks denne (som heter family fix): http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=301010027

En fordel med denne basen er at den har ulike hvilestillinger. I tillegg kan du bruke den på maxi cosi Pearl, som er en stol for barn fra 9 -18 kg (altså det neste steget etter babystolen).

Et annet alternativ er en easy fix-base, som er litt rimeligere, men hvor du ikke har ulike hvilestillinger, og som kun kan brukes til babystolen.

Vi valgte sistnevnte fordi vi ønsket at mini skulle sitte bakovervendt også etter han var ferdig med babystolen, og Maxi Cosi Pearl kan kun monteres forovervent. Da så vi ikke vitsen med å bruke 400 kr mere på familyfix-basen. Vi savnet heller ikke muligheten til å kunne regulere hvilestillingen på stolen.

Stolen klikkes enkelt av og på basen, og det er kun stolen som tas ut av bilen til vanlig. Det er basen som festes ved hjelp av isofix-festene. Både family fix og easy fix har isofixfeste.

Jeg vil anbefale deg å besøke en butikk som selger disse stolene, så kan de vise deg hvordan dette fungerer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...