Gå til innhold

eksamen i samfunnsfag om en uke....jeg spyr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg blir svett av alt dere skriver. Huff... Jeg skal virkelig gå over alle deres tips før eksamene!!! OG du med 5 i matte, galskap :P hehe....

Jeg innrømmer at jeg er veldig svak i norsk, men så lenge jeg består så er jeg takknemlig. rett og slett fordi jeg vet at det er ikke alltid man har det som trengs.

Skrevet

Det går sikkert kjempefint! Jeg er selv sensor, og ønsker absolutt det beste for de som er oppe til eksamen :) Man vil jo ikke stryke noen, og i hvert fall jeg kan lirke og lure litt for å få ut de svarene jeg vil ha dersom eleven ser ut for å stå helt fast. Som regel løsner det litt da.

Det som er viktig er å vise at du ser de store sammenhengende. årsak - virkning - konsekvens. Hvordan henger ting sammen? Hvorfor ble det somd et ble? Hva skjedde før dette? Hva ble konsekvensene? Osv. Ikke heng deg opp i årstall og navn (fint om du kan det så klart, mend et er ikke så viktig), men vis heller at du forstår hvordan ting henger sammen. Lykke til :)

Skrevet

Der ser du, vi sensorer er en hyggelig gjeng! ;) Det er ingen grunn til panikk. Skal du ha muntlig norskeksamen også? I så fall skal du ha forberedelsestid, der du får et tema oppgitt 48 timer før. Da rekker du å forberede deg på det du skal opp i. Dersom det er skriftlig eksamen, har du allerede fått en glitrende oppskrift her oppe av Hercule Poirot, og jeg vil bare signere den.

I norsk: Lær deg de viktigste sjangrene (kåseri = morsom tekst, artikkel = drøftende tekst, novelle = kort fortelling med overraskende slutt, essay = tankestrøm, en vandring i forfatternes tanker, kort). Og hvis du da i tillegg har oversikt over de viktigste virkemidlene (symbol, kontrast, metafor, sammenligning, gjentagelse, bokstavrim, allusjon), så kan du bruke dette til å analysere en hvilken som helst tekst. Ikke bare dikt, men noveller, romaner, reklameannonser, brev, alt mulig. I tillegg bør du ha litt peiling på retorikk, og vite hva etos, logos og patos er.

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som ;) Og på en skriftlig norskeksamen har du krav på å få bruke hjelpemidler, alle hjelpemidler unntatt internett/kommunikasjon. På muntlig skal du som sagt få forberedelsestid. Så dette kommer til å gå bra!

Trekk pusten dypt :)

Skrevet

Jeg har engelsk muntlig og skriftlig, norsk M. og S. og samfunnsfag. Åja, og nynorsk S.

48 timer i forveien? Hmm her kommer det opp kl 09.00 dagen i forveien av eksamen, slik at man fÅr forberede seg. ikke 48 timer :(

Ja dere sensorere her har vært hyggelig.. Ser for meg imorgen to store menn som ikke har fÅtt seg noe pÅ en stund, som mÅ la sinnet og hatet sitt gÅ utover BITTE LILLE meg... Er jeg ikke liten nok fra før, sÅ blir jeg jammen meg det imorgen. HEhe... Sitter pÅ DIB nÅ?? Jeg har eksamen imorgen.. dumme meg... Men jeg tar opp boka, leser litt, ser pÅ veggen, ser litt i boka. OG føler meg stort sett like dum...

Skrevet

Jeg har engelsk muntlig og skriftlig, norsk M. og S. og samfunnsfag. åja, og nynorsk S.

48 timer i forveien? Hmm her kommer det opp kl 09.00 dagen i forveien av eksamen, slik at man får forberede seg. ikke 48 timer :(

Ja dere sensorere her har vært hyggelig.. Ser for meg imorgen to store menn som ikke har fått seg noe på en stund, som må la sinnet og hatet sitt gå utover BITTE LILLE meg... Er jeg ikke liten nok fra før, så blir jeg jammen meg det imorgen. HEhe... Sitter på DIB nå?? Jeg har eksamen imorgen.. dumme meg... Men jeg tar opp boka, leser litt, ser på veggen, ser litt i boka. OG føler meg stort sett like dum...

Når du kommer inn i lokalet forestiller du deg at sensorene sitter der nakne. Da er du plutselig ikke så liten lenger!

Masse lykke til imorgen, HI! :-)

Skrevet

Haha da kommer jeg til å bli enda mer flau og sjenert og le... en fæl uvane.fnising når jeg nesten driter på meg av redsel.hehe....

Takk takk :) måtte bare skru på tv og "gi opp litt"....

Gjest peacock
Skrevet

Ikke gi opp, men slapp av og ladd opp til imorgen! Det er det beste du gjøre nå, om du leser mer nå blir du bare enda mer stressa! Du har gjort en kjempeinnsats :-)

Positive tanker, mat og søvn før eksamen er gull!

tvitvitvitvitvi!

Skrevet

Jeg har nå lært meg :

folkesuverenitetsprinsippet

Maktfordelingsprinsippet

primærnæringen

sekundærnæringen

tertiærnæringen

konjunkturledighet

strukturledighet

sesongledighet

Friksjonsledighet

ad-hoc.

bnp og den andre...doh... de to husker jeg ikke...

orker ikke lese mer :S: :S :S :S

Skrevet

Hei :) Jeg lagde et eget innlegg om det, men joda...Det gikk møkk. hehe.. Det var rett og slett nervøsiteten min som ødela en hel del.

Fikk om demokratiet, som jeg har lest masse om og igrunn kan inn og ut, men jeg kastet opp på vei opp, og svimte nesten av... Jadda!!

Sensorene var meget hyggelige, ei ung dame og en eldre mann. De hadde forståelse for hvordan jeg hadde det. Han gravde og prøvde å få fram noe av meg, noe som ikke var så lett, men jeg fikk sagt et par ting iallfall. Fikk 3... Jeg vet jeg kunne gjort det bedre,hadde jeg ikke vært så redd..

Men med tanke på hvor lite lesing det blir i hverdagen, så utrolig mye stress +++ så går det greit. Jeg har iallfall gjort det!!

Hadde jeg vært meg før....hadde jeg ikke gjennomført. Jeg kan i verste fall ta den på nytt en gang jeg vil forbedre karakteren.

Har jo 5 i det faget generelt så :)

Neste på lista er engelsk M. den 15....

Skrevet

Ville bare si at jeg føler meg deg! Jeg tar påbygg mens jeg er hjemme med snuppa, og er ferdig med påbygg i november. Lillebror kommer i september. Hehe :-p Travelt.

Hadde Historie til jul, hadde norsk muntlig i går, og skal ha gym, pluss de to skriftlige eksamene i norsk nå iløpet av de neste 4 ukene. I barselstiden skal eg ha matte og sosiologi.

Det er virkelig tøft å bare kunne lese på kveldstid. Energien er ikke tilstede og stoffet sitter sjeldent. Nå hadde jeg morfaren min som er pensjonist på besøk fra mandag til i dag og hjalp meg med snuppa mens jeg fikk lest. Herre så mye jeg lærte ved å lese på dag tid! Jaggu en forskjell. Mitt tips, skaff barnevakt på dagtid, energien er tilstede og hjernen opplagt.

Lykke til på eksamene. Jeg endte på 6 i historie og 5 i norsk i går, så har gått bra så langt for min del! :-)

Skrevet

Skulle gjerne hatt noe barnevakt på dagtid, men det har jeg ikke gitt. av og til i helger bare. Men jeg kan absolutt tenke meg at man lærer mer og fortere da ja. Jøss du har jo fått råbra karakterer!!! Norsk muntlig skal jeg også ha, og gruer meg max.....

Skrevet

Ja, det er absolutt det viktigste.... Det var ei der som hadde tatt den før, men hun var ikke fornøyd med 5eren.... Sank litt ned da, men men. Alle kan ikke være like flinke :) Jeg besto noe for første gang i mitt liv! (innenfor skole...)

Skrevet

Videregående pensum er ikke vanskelig. Og samfunnsfag er enkelt! Er du normalt oppegående og normalt samfunnsengasjert klarer du fint å stå selv om du ikke leser så mye! Samfunnsfag er mye synsing, mening og tolkning.

Jeg tok selv samfunnsfag fordypning på vgs på sparket og leste pensumboken ettermiddagen før eksamen. Fikk en treer og var happy med det.

Har hatt mange muntlige eksamener i mitt liv, og beste råd er snakk mye

og virk selvsikker!

Lykke til!

Gjest peacock
Skrevet

Synes ikke det var så ille HI, alt tatt i betraktning. Du leser studiet på rekordtid på tross av at du ikke husker hva du leser. I tillegg har du en eksamensangst fra h******.

Ved du hvorfor du blir så fryktelig nervøs? Om du kan finne frem til roten her kan du kanskje få gjort noe med det til neste eksamen :-)

#40: Dette var da et forferdelig arrogant innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...