Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Aldri vært igjennom slikt før, og nå har jeg seks stykker på rappen.. Førskommende er muntlig samfunnsfag. Noen som har vært igjennom det, evt nylig? aner ikke hva det går ut på engang... Jeg leser som en gal, men jeg husker ergo ingenting :(
Gjest peacock Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Oi da. Ja det blir i hvert fall ikke bra om du stresser! Du må prøve å bruke litt tid på å beardeide stoffet og koble det sammen i hodet så du faktisk forstår hva det handler om. Du må ikke huske alt ordrett, det er ikke det som er poenget med eksamen! De hører heller på hvordan du reflekterer :-) Om jeg var deg hadde jeg tvunget meg selv til å ta pauser i lesingen, da kan du f.eks gå ut en tur, lage mat eller noe mens du prøver å gjenta for deg selv (snakk gjerne høyt da!) hva det er du akkurat har lest. Da setter det seg i hjernen på en helt annen måte enn om du bare leser og leser. Ta evt å gjør det kapittel for kapittel. Det meste jeg har tatt var 8 høyskoleeksamner a 6 poeng på et semester (vår) samtidig som jeg jobbet 50% (jobber som dirigent i korps, så det er høysesong for aktiviteter i mai). Det gikk helt fint, men klart at man ikke får med seg absolutt alt!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Jeg har liksom ALDRI vært skoleflink, jeg har aldri klart å huske ting. DEt handler mye om politikk, terrorisme osv det jeg leser om, og i tillegg til at jeg får helt panikk når det kommer til slike settinger, så jeg frykter at jeg ikke klarer å få ut et ordn når de spør meg om ting... jeg kaster faktisk opp av tanken av og til. Fysisk uvell.. Forstår ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom denne, og de 5 andre..... Takk for tips, jeg skal prøve å snakke litt med meg selv.Hehe....
Gjest peacock Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Du kan jo også finne noen å lese sammen med? Da kan dere forberede dere hjemmefra og så sparre litt om hvert kapittel? Jeg har selv alltid lest best selv om jeg har hatt dårlig tid, men mange av mine studiekamerater har hatt stor glede av kollokviegrupper. Vil dog tro at om du bare har 6 dager må dere møte godt forberedt og sette opp en plan. Kanskje møtes to dager før eksamen og så repetere litt alene dagen før? Og et siste tips: IKKE sitt oppe og les hele natten før eksamen!!
LilleVilje Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Hvilket nivå er det på? Videregående eller universitet/høyskole? Hvis det er videregående eksamen du skal ta, så er jeg sensor Men jeg har også studert i veldig mange år, vært gjennom flere eksamener enn jeg liker å tenke på (både muntlig og skriftlig) og kan på generelt grunnlag gi deg følgende råd: 1. Husk at sensor og eksaminator (den som spør deg ut) *ønsker* at du skal bestå. De vil lokke, lure og lirke for å få deg i riktig retning. Det finnes selvfølgelig noen unntak, men generelt er sensorer faktisk hyggelige mennesker som veldig gjerne vil at du skal gjøre det så bra som mulig. 2. Samfunnsfag er egentlig et veldig greit fag å komme opp i, for det er et viktig poeng at du viser at du tenker selv. Ditt refleksjonsnivå er viktig, og det at du kan se sammenhenger. Spør vi deg om arbeidsledighet, vil i hvert fall jeg la deg bestå dersom du kan forklare at det finnes forskjellige typer og beskrive noen av disse typene og hvorfor de oppstår. Kan du i tillegg navnet på typene du beskriver (eks. strukturell ledighet, overgangsledighet) og bruke fagspråk og definisjoner, begynner du å klatre i karakterskalaen. Spør vi deg om kriminalitet, bør du kunne gjøre rede for noen årsaker til kriminalitet og hvordan samfunnet ser på straff. 3. Mitt beste læretips: Hvis boka du leser i har repetisjonsspørsmål på slutten av hvert kapittel - løs dem! Og er det arbeidsoppgaver, løs dem også! Det er for det første en veldig god pekepinn på hva som er viktig i kapittelet, og for det andre en brilliant måte å teste seg selv på - har jeg lært dette, ops, det husket jeg ikke, da må jeg sjekke det! Kommer du ikke på noe i farten, eller du får jernteppe, så vil vi hjelpe deg med oppfølgingsspørsmål og hint, slik at du kommer i gang. Og de aller, aller fleste av oss sensorer har all verdens forståelse for eksamensnerver - husk at for å komme dit at man kan sitte som sensor, har man vært gjennom nok eksamensrunder med nerver! Fokuser på de store sammenhengene, vis at du kan tenke og reflektere og trekke koblinger, og ikke få panikk av at du ikke husker alle detaljer. Lykke til
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Ikke pugg, men jobb med stoffet. Diskuter med venner eller familie, og skriv notater (skriblerier) samtidig. Det sitter ofte bedre når du bruker det ;-) på høyskoler (hvertfall de jeg har gått på) er det en regel om at man kan ha noen med seg inn (mamba, venn, nabo hehe), som bare er tilstede. Kan være godt for nervene? Lykke til da! :-)
Gjest Hercule Poirot Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Jeg skal, med ganske stor sannsynlighet, være eksaminator for mine elever i samfunnsfag i vår. Jeg kommer til å stille ganske åpne spørsmål, og har lovet elevene mine at jeg ønsker de skal få best mulig karakter. Temaer som er veldig aktuelle er f.eks. tariffavtale og -forhandlinger, partene i arb.livet, statsforvaltningen, kriminalitet og lignende emner. Er du litt samfunnsorientert så kommer du langt. Husk at både eksaminator og sensor vet hvor nervøs du er, og at de vil deg bare vel!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Mamba faktisk...nymotens mobiler altså!
LilleVilje Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 Mamba faktisk...nymotens mobiler altså! De er ikke så smarte som de ser ut til
Miss Dynamite Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Hvilket nivå er det på? Videregående eller universitet/høyskole? Hvis det er videregående eksamen du skal ta, så er jeg sensor Men jeg har også studert i veldig mange år, vært gjennom flere eksamener enn jeg liker å tenke på (både muntlig og skriftlig) og kan på generelt grunnlag gi deg følgende råd: 1. Husk at sensor og eksaminator (den som spør deg ut) *ønsker* at du skal bestå. De vil lokke, lure og lirke for å få deg i riktig retning. Det finnes selvfølgelig noen unntak, men generelt er sensorer faktisk hyggelige mennesker som veldig gjerne vil at du skal gjøre det så bra som mulig. 2. Samfunnsfag er egentlig et veldig greit fag å komme opp i, for det er et viktig poeng at du viser at du tenker selv. Ditt refleksjonsnivå er viktig, og det at du kan se sammenhenger. Spør vi deg om arbeidsledighet, vil i hvert fall jeg la deg bestå dersom du kan forklare at det finnes forskjellige typer og beskrive noen av disse typene og hvorfor de oppstår. Kan du i tillegg navnet på typene du beskriver (eks. strukturell ledighet, overgangsledighet) og bruke fagspråk og definisjoner, begynner du å klatre i karakterskalaen. Spør vi deg om kriminalitet, bør du kunne gjøre rede for noen årsaker til kriminalitet og hvordan samfunnet ser på straff. 3. Mitt beste læretips: Hvis boka du leser i har repetisjonsspørsmål på slutten av hvert kapittel - løs dem! Og er det arbeidsoppgaver, løs dem også! Det er for det første en veldig god pekepinn på hva som er viktig i kapittelet, og for det andre en brilliant måte å teste seg selv på - har jeg lært dette, ops, det husket jeg ikke, da må jeg sjekke det! Kommer du ikke på noe i farten, eller du får jernteppe, så vil vi hjelpe deg med oppfølgingsspørsmål og hint, slik at du kommer i gang. Og de aller, aller fleste av oss sensorer har all verdens forståelse for eksamensnerver - husk at for å komme dit at man kan sitte som sensor, har man vært gjennom nok eksamensrunder med nerver! Fokuser på de store sammenhengene, vis at du kan tenke og reflektere og trekke koblinger, og ikke få panikk av at du ikke husker alle detaljer. Lykke til Takk for avslappende svar!! Ja, det er videregående stoff.... Jeg hoppet av videregående, men tar alt opp igen, så jeg har tre fag via NKI nå, bare på 2-3 mnd..så det er helt sykt for å være meg.... Jeg tenker jo alltid det verste, at sensorene vil dra meg ned i den gjørma jeg sitter i fra før osv. Jada, jeg vet det er galskap,men fy søren jeg pleier å få så jernteppe at jeg ikke klarer å prate engang!!! FAncy ord osv blir bare borte..... :( Merker jeg griner med tanken på alt dette.....
Miss Dynamite Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 der forsvant anonymiteten. Jaja.. Men jeg kan jo legge til jeg har aldri tid til å lese på dagtid, bare et par timer etter ungene har lagt seg... Det gjør det hele veldig vanskelig!!
LilleVilje Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 Jeg skjønner godt at det er vanskelig å skulle ta så mange eksamener nå når du hoppet av videregående tidligere og har fått skikkelig angst for det. Men har du tid til å lese to effektive timer hver kveld, og du sitter og jobber ordentlig med stoffet da, så er det nok til at det går bra! Hvilken bok er det du bruker? Alle videregående bøker har i hvert fall repetisjonsspørsmål i seg, mange også arbeidsoppgaver (som er litt mer tenkeoppgaver, mens repetisjonsspørsmålene går på fakta). Du skal ikke være så bekymret for de fancy ordene. Mange av dem er ikke så fancy når du går inn på dem, og uansett er det ting vi legger vekt på når det kommer til karakter fem og seks. Du kan fint bestå en eksamen selv om du ikke har alle de vanskeligste ordene inne! Og jeg regner med at du har som mål først og fremst å bestå, ikke nødvendigvis gå for sekser i alt? Det bør du i hvert fall ha, siden du har barn og andre ting å fokusere på. Består du, er det flott, og klarer du en treer skal det være en fin bonus! Det er viktig å ikke legge for mye på seg selv, og du har da andre ting å tenke på også. Det viktigste er at du viser at du har forståelse for stoffet. Du trenger ikke huske alle de fancy ordene for å forstå alt! Men jeg har et lurt tips til deg her også - lær deg to-tre av disse vanskelige ordene som du husker og kan, og bruk dem, da gir du inntrykk av å kunne mye mer enn du egentlig kan Og så er det lurt å følge litt med på nyhetene, for det er fryktelig dumt å sitte på eksamen i samfunnsfag og ikke vite noe annet om Egypt enn at Ving flyr dit, og ikke ha peiling på hva som skjer i Syria. Hvis du er litt oppdatert på hva som skjer i verden, kan du også bruke det i svarene dine, da viser du at du klarer å knytte fagstoffet sammen med virkeligheten, og det trekker deg virkelig opp! Husk: Vi eksaminatorer/sensorer er i de aller, aller fleste tilfeller snille mennesker som vil at du skal gjøre det så godt som bare mulig. Og hvis du har problemer med nervene, så fortell det til dem. Det er ikke første gang vi opplever det, og det blir ikke siste - du skulle bare visst hvordan folk ser ut når de kommer inn til eksamen! Og jeg har også opplevd at folk begynner å gråte, men så går det greit likevel, når man får roet seg litt. Slapp av, fokuser på helheten, tenk at sensor og eksaminator vil ditt beste, og så går det veldig greit!
Miss Dynamite Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Jeg har Ny agenda. Spør de om politikk er jeg kjørt!!! Nei, jeg satser ikke på noe sekser i noe som helst fag skal jeg love deg, får jeg en 2 er jeg fornøyd. Hehe... På NKI har vi jo innsendingsoppgaver og på alle innsendingene til samfunnsfag har jeg ligget på 5, men det var fordi det var om kultur osv, noe jeg kan en del om (egenerfart feks) jeg ble jo overfornøyd fordi dette ikke akkurat er vane for meg, med høye karakterer. men nå i eksamen satser jeg ikke stort skal jeg love deg. åh, du er ikke tilfeldigvis sensor i vestfold? Du virker så forståelsesfull
LilleVilje Skrevet 20. april 2012 #14 Skrevet 20. april 2012 Jeg er nok ikke i Vestfold, nei, men det er garantert forståelsesfulle sensorer der også! Og det er klart du ikke er kjørt dersom de spør om politikk. Det er faktisk litt viktig å ikke tenke sånn! Det er veldig mange som er redde for å komme opp i akkurat dette, men det er ikke vanskeligere enn noe annet. Det er bare at du kan det andre fra før Sørg for at du vet følgende ting om politikk, så går det bra: 1. Parlamentarisme - hva er det? (Et av de fancy ordene du bør lære deg) 2. Hvem styrer Norge? (Storting og regjering) 3. Hvordan bestemmer vi hvem som styrer Norge? (valg, hvert 4. år) 4. Hvem dømmer i Norge? (domstolene) 5. Hva er den fjerde statsmakt? (media, som overvåker samfunnet, storting og regjering) Enkelt sagt: Vi har tre statsmakter, den utøvende, den lovgivende og den dømmende. Stortinget er lovgivende, altså de bestemmer lovene. Regjeringen er utøvende, og skal sørge for at det Stortinget bestemmer, blir satt ut i livet. Domstolene er den dømmende, og skal dømme de som bryter lovene. Logisk nok. Kan du forklare det, og vet i tillegg hva parlamentarisme og demokrati er, har du *mye* inne! Alle tror at politikk er så vanskelig, men det er kakestykke Hvis du i tillegg vet forskjell på partiene og at noen befinner seg til venstre mens andre til høyre (ytterste venstre = sosialistisk, ytterste høyre = kapitalistisk, de fleste partiene ligger mellom dette et sted, men likevel med klare skillelinjer der SV er sosialistisk og FrP er kapitalistisk), har du kontroll. Ikke stress dette! Det kommer til å gå bra Selv om du begynner å gråte på eksamen, så kommer det faktisk til å gå bra Lykke til med lesingen!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Jeg er sikker på at du kan mye mer samfunnsfag enn du tror! Du sier du har fått en 5-er i emnet kultur fordi du har brukt egne erfaringer i svarene du har sendt inn. Nå skal du høre på et aldri så lite alvorsord fra meg: I tillegg til de utrolig gode rådene du har fått fra LilleVilje, så skal du absolutt ta med deg det du har lært i livets skole, dine erfaringer og all den kunnskapen dette har gitt deg! Når du kan trekke teorien ut i dagliglivet, da reflekterer og bruker du kunnskapene dine. Et stort, stort pluss i boka hos både eksaminator og sensor. Dette fikser du! :-)
lille sprelle Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Generelt: Dersom du har lest jevnt og trutt og sørget for at du har fått med deg stoffet, har du ingen ting å frykte. Det blir en interessant faglig samtale mellom deg og sensor. å panikklese rett før eksamen er vel ikke måten å sørge for at du husker stoffet senere på. Velg et par alternativer: Gå gjennom overskriftene i boka. Tenk over hva du kan om det. Alternativt: Hva har læreren lagt mest vekt på det siste året? Les litt ekstra på de tingene. Lykke til!
Miss Dynamite Skrevet 21. april 2012 #18 Skrevet 21. april 2012 Takk for mange gode svar. Skal oppdatere dere når jeg er ferdig... Jeg fikk gjort den siste innsendingen i samfunnsfag idag, så da er det bare å pugge... Men det venter fortsatt 9 innsendinger igjen i norsk, og 4 i engelsk. Norsken kommer jeg glatt til å stryke på, men det får gå...heh....
LilleVilje Skrevet 24. april 2012 #19 Skrevet 24. april 2012 Klart du klarer norsken - jeg er enda mer norsklærer enn jeg er samfunnsfaglærer (har norsk som hovedfag), og jeg ser ikke noe nevneverdig feil i det du skriver her, i hvert fall. Og da har du et bedre utgangspunkt enn du aner! Dette kan du fint klare Ikke gi deg, stå på, og oppdater oss når du er ferdig!
Miss Dynamite Skrevet 24. april 2012 #20 Skrevet 24. april 2012 Hei igjen!! Å skrive norsk er ikke det jeg er mest redd for , (vel, i nynorsk klarer jeg ikke sÅ mye) , men jeg frykter mere alle skrivemÅtene, sakprosa osv. Inni hodet mitt blir det bare et mega stort spørsmÅltegn! Jeg blir som sagt ikke ferdig med 9 innsendinger i norsk før eksamen, sÅ da mÅ jeg heller bare lese det jeg kan, og ta innsendingene etter endt eksamen. Selv om det blir feil. Men eneste løsning nÅ.. Jeg fÅr fortsatt panikk for alle eksamene, (de alle seks...) men nÅ har jeg lest det jeg kan i samfunnsfag, selv om det aldri blir nok. Det eneste jeg VET jeg kan er maktfordelingsprinsippet, og det jeg tror jeg kan, suverenitetsprinsippet. Men parlamentarismen sitter ikke helt enda..... SÅ hvis de ikke spør om de to, sÅ sliter jeg.Hehehe... Ikke hjelper det Å slenge de ordene ut i lufta for Å vise at jeg kan de heller!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 24. april 2012 #21 Skrevet 24. april 2012 Norsk stryker du i alle fall ikke i! Jeg er også norsklærer og tro du meg; det er faktisk ganske vanskelig å stryke i norsk! Mine råd: -Les grundig igjennom alle oppgavene før du bestemmer deg for hvilken du vil skrive. -Når du har valgt oppgave: Sørg for å splitte oppgaven opp i de enkelte spørsmålene og sett disse opp på et kladdeark, i et tankekartsystem el.l. -Bruk noen minutter og noter ned alt du måtte komme på i forbindelse med det oppgaven spør om. Noter punktene ned på rett sted i kladd/tankekart. - Begynn å skrive! Skriv hoveddelen aller først, etter hvert som du bruker opp punktene i kladden/tankekartet, så haker du dem av. Pass på å flytte på de punktene du finner ut at passer på et annet sted enn du først noterte dem. - Når hoveddelen er ferdig, så skriver du avslutningen. Husk at du i avslutningen ikke skal presentere nye momenter, men oppsummere og evt. konkludere. - Til slutt skriver du innledningen. Her presenterer du saken du skal skrive om og presenterer de måtene du i hoveddelen behandler temaet på. -Aller sist lager du en kildeliste, hvis det er aktuelt. Niks prob! Det aller viktigste er å svare på hele oppgaven. Videre er det viktig å føre et godt språk med få skjemmende grammatikkfeil og at oppsettet er korrekt. Pass på å dele teksten inn i fornuftige avsnitt og sørg for at det ikke er "løse linjer" som henger og slenger for seg selv her og der i teksten. Følg oppskrifta og jeg er veldig sikker på at dette går greit! ;-) Lykke til!
Miss Dynamite Skrevet 24. april 2012 #22 Skrevet 24. april 2012 Dere damer er herlige. Dere løfter meg opp til å tro jeg klarer det. Men jeg må jo da spørre, for i muntlig norsk, så er det vel bare spørsmål om de forskjellige skrivemåter osv? Kåseri, sakprosa osv? Det er jo alle disse kategoriene jeg ikke klarer... Det var totalt 14 innsendinger via NKI. bare i norsk. Helt sykt!! Og ikke bare det, jeg ligger bare på 3.... Har hørt andre som har samme lærer, som også bare får 3. Men jeg fortjener jammen ikke mer heller. Selv om jeg jobber R*** av meg for å klare dette, så låser det seg. Fordi jeg leser masse, men ingenting setter seg. Skal på utredning for ADHD, kanskje dette kan være en del av problemet, siden jeg har slitt med dette bestandig. Men består jeg, er det nok... Mer kan jeg ikke forvente, med tanke på at jeg tar 3års vgs på 3 mnd med to små barn..... :/ Fatter ikke hva jeg har begitt meg ut på
Summerheat85 Skrevet 24. april 2012 #23 Skrevet 24. april 2012 Et lite tips til norsk skriftlig: retorikk og skriftlige virkemidler..to kapittel..har du oversikt over dem, så klarer du skriftlig! Jeg har skriftlig eksamen om 1 måned og har hatt 3 eksamensinnleveringer i norsken hittil..fått 5- og 5/4 på de, bare basert på retorikk og virkemidler jeg har historie-eksamen neste onsdag og sliter der! I forhold til muntlig norsk så anbefaler jeg deg å kikke på dialektprøver på nett, da dette er ganske vanlig å få..den gangen da jeg tok muntlig norsk hadde jeg dialektprøve og analyse av en av bøkene i pensum det kommer til å gå kjempebra! Jeg har tatt fag på nki tidligere, og tar fag der nå, og du kommer langt ved å lese selv uten å levere inn oppgaver..på matte hadde jeg 4 innleveringer igjen, men fikk 5 på eksamen..da løste jeg matteoppgaver siste uken før eksamen bare..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #24 Skrevet 24. april 2012 se på norsksidene.no - mange flotte tips til hvordan man skriver sakprosa og skjønnlitteratur. Oppskrifter, mm..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #25 Skrevet 24. april 2012 Dere damer er herlige. Dere løfter meg opp til å tro jeg klarer det. Men jeg må jo da spørre, for i muntlig norsk, så er det vel bare spørsmål om de forskjellige skrivemåter osv? Kåseri, sakprosa osv? Det er jo alle disse kategoriene jeg ikke klarer... Det var totalt 14 innsendinger via NKI. bare i norsk. Helt sykt!! Og ikke bare det, jeg ligger bare på 3.... Har hørt andre som har samme lærer, som også bare får 3. Men jeg fortjener jammen ikke mer heller. Selv om jeg jobber R*** av meg for å klare dette, så låser det seg. Fordi jeg leser masse, men ingenting setter seg. Skal på utredning for ADHD, kanskje dette kan være en del av problemet, siden jeg har slitt med dette bestandig. Men består jeg, er det nok... Mer kan jeg ikke forvente, med tanke på at jeg tar 3års vgs på 3 mnd med to små barn..... :/ Fatter ikke hva jeg har begitt meg ut på Jeg vet ikke hva slags pensum dere har på vgs, men antar dere er innom både de forskjellige epokene , hvorfor epokeendrigene skjer, hva slags forfattere som tilhører periodene og hva som er typisk for epokene. Språkgrenene, språktreet, norrønt, urordisk mm.. Alt som står i norskboka er pensum. Jeg er sensor på u.skolen, og det er ikke nødvendigvis sakprosaen som er viktigest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå