Gå til innhold

lengde svangerskap!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var hos Jordmor sa hun at de nå regnet 40 +3 mot 40 uker tidligere, siden så mange gikk over tiden og da hun brukte dette nye utregningshjulet sitt satt hun meg til 17 uker, mens jeg da etter fødepoliklinikken og legensberegninger(som har samsvart) skulle vært 17+5 (så er jo uansett et par dager feil...) flere som har vært borte i dette? synes det er en smule forvirrende siden jeg får tett oppfølging pga risikosvangerskap og kontroller datoer og uker blir misvisende. Vurderer å droppe hele dama, synes det holder med lege og fødepol å forholde meg til. Noen med samme erfaring? regner de 40 uker eller ikke? jeg har født før termin 2 ganger før og trenger definitivt ikke 3 dager ekstra....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 40+3 på termindagen, så det er det de regner her i Stavanger visst. Men du har ikke vært på ordinær UL? Det er jo den terminen som teller, og da kan du også få vite hvor mange uker og dager du er på vei.

Skrevet

Når jeg var 18+5 fikk Riksen terminen til å være 30 august, mens DØST fikk 2. september, det skiller jo tre dager. Mulig til og med sykehusene opererer med ulike beregning. Jeg har fØdt fØr termin begge gangene fØr, og fØler ikke får å "legge" på ekstra dager.....

Skrevet

Jeg hadde menstermin 29.august som legen satte etter sitt "hjul", mens ul-terminen med jordmor sa 1.september etter sitt "hjul". Begge var imidlertid enige om hvor langt jeg hadde kommet. Det vil si at legen regner 40 uker og ultralyd 40+3. Jeg gikk heller ikke over tiden med mine to forrige, men det er uansett ul-terminen man må forholde seg til.

Skrevet

ja min JM endra terminen eg fekk av legen min fra 25 til 27 før ul. håper ul setter den til 25 igjenn. det er ut i fra samme datoen det er regna ut men JM tar med noen ekstra dager

Skrevet

Godt det er fler da! Jeg får Ul terminen til tirsdag og da er jeg 19+3 i følge legen og fødepoliklinikken hvor jeg også skal ta ultralyden. sååååå fryktelig spent, mister jo et par uker av permisjonen hver gang siden jeg har fått før termin. vil ikke ha et tre dager lenger svangerskap, dvs 3 dager lenger på overtid også om det skulle bli sånn.... fikk en på 4.1 kg 10 dager før termin sist...sukkk

Skrevet

Da jeg fødte sønnen min i fjor hadde jeg termin dag 40+2. De har plutselig forandret det til 40+3, liker det IKKE jeg heller :( Noen sier vist at det er pga skuddåret, men jeg aner ikke. Har tenkt å ta detr opp med jordmor på mandag.

Skrevet

huff ja permisjon som går tappt har eg ikkje tenkt på :/ fekk 11 dager før sist og da var ho 3.9. håper ikkje eg må gå overtid denne gangen da blir vell ongen 5 kg :P permisjonen burde blitt tilpassa fødselsdatoen (selv om det er umulig og vite på forhand)

Skrevet

Herregud, no må dåkker slutte, ungen kjem når den kjem uavhengig av ka sykehusan og jordmødre telle seg frem til.

Grunnen til at det er 40+3 i år e fordi det e skuddår i år, 40+ 2 vil det igjen være til neste år...

Skrevet

Det har jo litt å si eks. for oss som får ulik termin fra ulike sykehus. Det skiller tre dager på min termin gitt hhv. på duo-test på Riksen og termin etter ordinær UL på DØST (selv om de beregner jeg har kommet like langt i svangerskapet). Dette fordi de bruker ulik beregning av svangerskapslengde. For mitt vedkommende er det stor forskjell på 29 aug og 2 sept, for det tilfellet jeg må ha KS eller blir satt igang. Jeg bor et sted der det er vanskelig å få barnehageplass, og da er aug/sept to forskjellige verdener. Men, jeg er helt enig i at ungen kommer når den kommer. Sånn skal og må det være :-)

Skrevet

Kanskje jeg er dum nå, men hvorfor er et svangerskap lengre fordi det er skuddår? Barnet skal vel ikke være en dag lengre i magen bare fordi det er skuddår? Hvis jeg er veldig korttenkt nå skylder jeg på at det er fredag og jeg har jobba seinvakt på jobb :))

Skrevet

Kanskje jeg er dum nå, men hvorfor er et svangerskap lengre fordi det er skuddår? Barnet skal vel ikke være en dag lengre i magen bare fordi det er skuddår? Hvis jeg er veldig korttenkt nå skylder jeg på at det er fredag og jeg har jobba seinvakt på jobb :))

Ikke noe dumt spørsmål det :P det er jo som om ikke 29. februar skjedde, de teller liksom ikke den dagen.. Tåpelig, spør du meg! Er det hjulene de bruker som mangler den dagen kanskje? Kan ikke komme på noen annen logisk forklaring.

Skrevet

Her teller både jordmor, lege og sykehus 40+2. Rart det skal være forskjell fra hvor man bor i landet. Jeg har termin en lørdag, og skifter til ny svangerskapsuker hver torsdag.

Skrevet

jordmora mi sa at de hadde økt lengden til 40+3 fordi det er så mange som går over tiden. det har ikke noe med skuddår å gjøre. Jeg bare synes det er så fjernt at de skal endre dette i forhold til statistikken i stedet for mer individuell tilpasing i forhold til egen statistikk. Det er jo på vist at vi kvinner bruker ulik tid på et svangerskap. jeg har født før tiden 2 ganger. og sist 4.1 kg 10 dager før med lange negler og greier. jeg vet at babyene kommer når de kommer som denne anonyme personen sa, det har jeg fått med meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...