Gå til innhold

Hva bør vi betale nabojentene for hundelufting?

Anbefalte innlegg

Vi har en hund og i blant hender det at vi trenger hjelp fra nabojentene for å lufte ham (når mannen jobber overtid etc.) Hva bør vi betale dem? De er 13 år. I blant går de to sammen, andre ganger ikke. Bør det være et fast beløp uansett om de er en eller to, eller bør vi slenge på litt ekstra siden de deler pengene?

Og jeg regner med at vi kun betaler når VI spør dem om hjelp, ikke når de ønsker å lufte bikkja av egen fri vilje.

Vi har spurt foreldrene, men de er like blanke som oss.

Har noen av dere erfaringer med dette?

Fortsetter under...

De går maks tyve min. Er ikke det veldig mye? Vi har egentlig avtale med en av dem, men så henger den andre seg på. Har sjekket litt med venner og de mente 200 i måneden om de luftet en gang i uken... Men som sagt, jeg aaaner ikke så vil gjerne ha mange svar.

De går maks tyve min. Er ikke det veldig mye? Vi har egentlig avtale med en av dem, men så henger den andre seg på. Har sjekket litt med venner og de mente 200 i måneden om de luftet en gang i uken... Men som sagt, jeg aaaner ikke så vil gjerne ha mange svar.

Ville holdt meg til avtalen med den ene av dem. Hva om en tredje finner ut hun skal være med?;)

Syns 200 i mnd er helt fair. Det blir faktisk 100 kroner timen om de lufter en halv time hver gang.

Annonse

Takk folkens. Dere reflekterer våre egne tanker om at 50 kroner er en fin pris og at vi bør avtale minimum 30 min.

Sorry at jeg er feig anonym, men tar ikke sjansen på noe annet i tilfelle naboforeldrene er her inne. #2 kanskje siden du foreslo så høy pris, hehe ;)

HI

#2: er du vel bevart?

Vi har mange unger på dørene her som vil gå tur med våre to hunder. Det setter jeg stor pris på akkurat nå, da de ikke får like mye tur nå som jeg vagger avgårde.

Men det er skjelden vi betaler de. En gang innimellom får de gjerne 50 kr hver (de pleier være 3 stk).

å betale de 100 kr i timen, som mange her mener er ok synes jeg er horribelt.

Men så er det litt annerledes når en ber dem om å lufte dem. Men 100 kr i timen er fremdeles altfor mye. 50 kr timen da burde være plenty!

Men det er nå bare min mening..

#2 her. De er 13, om de hadde vasket huset, hadde de vel fått 75 kr for EN time.

Om de lufter på fast basis så er det 75 kr pr TIME, går de kun en halvtime blir jo dette 75/2 = 37,5 kr..

Om de faktisk lufter en hel time så fortjener hun 75 kr. Men da kun ha en fast avtale med hun ene. Men om de spør gir du ingenting, er kun om dere har en avtale på det..

Og ja, jeg er vel bevart.

Hadde ikke latt 13 åringer får lufte hunden min jeg.

Hadde du ikke? Har du en mannevond hund kanskje? wink.png hehe

Hvorfor ikke? Vi har en snill fuglehund. Han trekker litt men de er sterke nok. Og de ønsker seg hund så nå får de testet litt.

HI

Annonse

Mannevond hund? Hadde aldri overlatt ansvaret for min hund til noen barn jeg heller. Mye uforutsett skjer ofte på en luftetur og synes det er risikosport å la barn få ansvaret for dyr alene på tur. Det kan f.eks komme løse hunder og fly rett i strupen på hunden, og da vil ikke de jentene ha noen sjans til å forsvare hverken seg selv eller hunden de lufter. Har hatt hund i 17 år selv og det er et under at det har gått så bra som det har gjort ved mange tilfeller, selv om jeg er voksen.

#2 her. De er 13, om de hadde vasket huset, hadde de vel fått 75 kr for EN time.

Om de lufter på fast basis så er det 75 kr pr TIME, går de kun en halvtime blir jo dette 75/2 = 37,5 kr..

Om de faktisk lufter en hel time så fortjener hun 75 kr. Men da kun ha en fast avtale med hun ene. Men om de spør gir du ingenting, er kun om dere har en avtale på det..

Og ja, jeg er vel bevart.

75 for en hel time er ok, men ikke 150 mener jeg - uansett om de er en eller to. Velger de å gå begge to må de dele de 75.

Vi tenkte for øvrig at de iblant kunne få en bonus om de hadde gått mye på eget initiativ/lengre turer, men at det er mer unntaket enn regelen.

HI

Mannevond hund? Hadde aldri overlatt ansvaret for min hund til noen barn jeg heller. Mye uforutsett skjer ofte på en luftetur og synes det er risikosport å la barn få ansvaret for dyr alene på tur. Det kan f.eks komme løse hunder og fly rett i strupen på hunden, og da vil ikke de jentene ha noen sjans til å forsvare hverken seg selv eller hunden de lufter. Har hatt hund i 17 år selv og det er et under at det har gått så bra som det har gjort ved mange tilfeller, selv om jeg er voksen.

Hva om det var dine egne barn da?

Dette vil jeg kalle å krisemaksimere altså. Hvor mange ganger i løpet av de 17 årene med hund har du opplevd at en annen hund har kommet springende og flydd i strupen på din hund? Og på hvilken måte var dette farlig for deg? Siden du omtaler det som risikosport så antar jeg jo at du mener det kan være direkte livsfarlig å gå tur med hund. En 13-åring har nok vett til å ikke gå imellom to hunder som slåss, hvis det var det du mente.

Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv. Mye kan skje, selv om min hund er snill så finnes det hunder som kan gå til angrep på min.

I løpet av mine snart 5 år som hundeeier har jeg opplevd 4-5 ganger at det har kommet andre hunder bort til min som har vært i bånd og gått til angrep. Og man vil jo gjerne redde sin egen hund da... Samboeren min gikk i mellom en gang og hadde ikke eierne av den andre hunden dukket opp som hadde nok ikke den hunden levd i dag for å si det slik... Det var ikke første gang den hunden hadde slitt seg, og ikke den siste.... Heldigvis så fikk vår hund bare en flenge i ansiktet.

Så nei,13 åringer hadde nok ikke fått aleneansvaret med å gå med hund. Uansett hvor snill din hund skal være så finnes det andre hunder som ikke er så snille. Hund er et rovdyr og har instinkt når alt kommer til alt.

Hilsen #9

Dette vil jeg kalle å krisemaksimere altså. Hvor mange ganger i løpet av de 17 årene med hund har du opplevd at en annen hund har kommet springende og flydd i strupen på din hund? Og på hvilken måte var dette farlig for deg? Siden du omtaler det som risikosport så antar jeg jo at du mener det kan være direkte livsfarlig å gå tur med hund. En 13-åring har nok vett til å ikke gå imellom to hunder som slåss, hvis det var det du mente.

Det var da måte på.. Hvor mange ganger det har skjedd kan jeg ikke svare deg på, for det har jeg mista tellinga over. Jeg hadde først en tibetansk spaniel som ble flydd på av løs Schafertispe da jeg bare var 11 år. Hadde jeg ikke blitt fortalt hvordan jeg skal håndtere sånne situasjoner og vært vant med hund så hadde hun bare blitt 1 år. Istedet var det jeg som ble skambitt på armen mens jeg gjorde alt jeg kunne for å beskytte henne og halen som hang nedover magen min. I ettertid har hun blitt angrepet av et utall løse hunder og blitt kastet opp i luften og slengt fra en kjeft til en annen. Hun fikk heldigvis bare rift på det ene øyet og var noe mørbanket, fordi min mor og hennes mann sparket de to løse Schaferhundene alt de maktet for å få de vekk. De hundene rev av fingrene på eierne ved en anledning og de kom å sa de kunne avlive hvis det var ønsket. Det er reinspikka idioti å påstå at en hvilken som helst 13 åring er i stand til å beskytte en hund, elle rkomme helskinnet fra en hundeslosskamp! Du har vel neppe gått tur med hund noen gang selv siden du klarer å kveste ut av deg noe så dumt.

Synes det ikke er å krisemaksimere i det heletatt! Det er å tenke konsekvent og å være ansvarsbevisst. Hvis folk bryr seg så lite om dyret sitt og sikkerheten så burde de ikke hatt dyr. Jeg ville latt mine barn gått tur med hunden dersom jeg hadde visst at de var konsekvente og ansvarsbevisste (noe jeg kun hadde fått inntrykk av siden jeg har bodd med dem hele livet og oppdratt dem). 13 åringene på tunet som ville passe tispa mi klarte ikke å passe på sykkelen sin engang. De sto å kastet småstein etter henne en gang også. Glem det!

Nå har jeg en Chihuahua hann, som JEG må passe på ikke flyr i strupen på andre hunder på tur etter han har hatt ublide møter med andre hunder. Jeg vil ikke ha søksmål mot meg fordi jeg ikke passet bedre på. Småjentene som bor over oss får ikke lov til å klappe han uten at jeg holder han og følger med, i tilfelle de irriterer han og han biter.

Helt sykt at folk kan ta så lett på håndtering av dyr, som har sine instinkter og reagerer på en helt annen måte enn 13 åringen i gata tror. Skulle tro det var lekebamser man dro etter seg.

Det er det samme som å la en miniatyrhund gå løs når det flyr ei ørn over, og ikke skjønne hva som kommer til å skje neste.

Hadde du ikke? Har du en mannevond hund kanskje? ;) hehe

Det var da måte på.. Hvor mange ganger det har skjedd kan jeg ikke svare deg på, for det har jeg mista tellinga over. Jeg hadde først en tibetansk spaniel som ble flydd på av løs Schafertispe da jeg bare var 11 år. Hadde jeg ikke blitt fortalt hvordan jeg skal håndtere sånne situasjoner og vært vant med hund så hadde hun bare blitt 1 år. Istedet var det jeg som ble skambitt på armen mens jeg gjorde alt jeg kunne for å beskytte henne og halen som hang nedover magen min. I ettertid har hun blitt angrepet av et utall løse hunder og blitt kastet opp i luften og slengt fra en kjeft til en annen. Hun fikk heldigvis bare rift på det ene øyet og var noe mørbanket, fordi min mor og hennes mann sparket de to løse Schaferhundene alt de maktet for å få de vekk. De hundene rev av fingrene på eierne ved en anledning og de kom å sa de kunne avlive hvis det var ønsket. Det er reinspikka idioti å påstå at en hvilken som helst 13 åring er i stand til å beskytte en hund, elle rkomme helskinnet fra en hundeslosskamp! Du har vel neppe gått tur med hund noen gang selv siden du klarer å kveste ut av deg noe så dumt.

Synes det ikke er å krisemaksimere i det heletatt! Det er å tenke konsekvent og å være ansvarsbevisst. Hvis folk bryr seg så lite om dyret sitt og sikkerheten så burde de ikke hatt dyr. Jeg ville latt mine barn gått tur med hunden dersom jeg hadde visst at de var konsekvente og ansvarsbevisste (noe jeg kun hadde fått inntrykk av siden jeg har bodd med dem hele livet og oppdratt dem). 13 åringene på tunet som ville passe tispa mi klarte ikke å passe på sykkelen sin engang. De sto å kastet småstein etter henne en gang også. Glem det!

Nå har jeg en Chihuahua hann, som JEG må passe på ikke flyr i strupen på andre hunder på tur etter han har hatt ublide møter med andre hunder. Jeg vil ikke ha søksmål mot meg fordi jeg ikke passet bedre på. Småjentene som bor over oss får ikke lov til å klappe han uten at jeg holder han og følger med, i tilfelle de irriterer han og han biter.

Helt sykt at folk kan ta så lett på håndtering av dyr, som har sine instinkter og reagerer på en helt annen måte enn 13 åringen i gata tror. Skulle tro det var lekebamser man dro etter seg.

Det er det samme som å la en miniatyrhund gå løs når det flyr ei ørn over, og ikke skjønne hva som kommer til å skje neste.

Hvis jeg hadde hatt en hund som må passes på for ikke å fly på andre hunder hadde jeg selvfølgelig ikke latt andre gå tur med den.

Jeg mener selvfølgelig at det vil være idioti å prøve å gå imellom en hundeslosskamp, og nettopp derfor mener jeg at man ikke bør gjøre det. Uavhengig av om man er voksen eller ikke. Men jeg skjønner at vi er litt uenige om akkurat det. Du mener man skal beskytte hunden sin til enhver pris, mens jeg mener at man må kunne ta den risikoen det er å ha hunden ute på tur uten å sette seg selv i fare. Altså... Enten får man være inne med hunden, eller så må man risikere at hunden havner i en slosskamp uten at man kan gripe inn (men det finnes selvfølgelig nyanser og ulike situasjoner).

Nettopp fordi du gikk imellom en hundeslosskamp som 11-åring vil jeg påstå at du IKKE har blitt fortalt hvordan man bør håndtere en slik situasjon! Jeg hadde ALDRI fortalt mine egne barn at de skulle gå imellom dersom hunden vår plutselig ble angrepet, og jeg håper virkelig ikke at de fleste 12, 13-åringer ville gjort det heller.

Dersom, Gud forby, en hund jeg eier (hypotetisk) hadde blitt angrepet og drept mens den var ute på tur, så hadde jeg nok bare måttet levd med det. Og jeg synes personlig ikke at min innstilling til dette gjør at jeg ikke er skikket til å ha hund, eller "tar lett på" håndtering av dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...