Gå til innhold

Hvordan opplevde dere 3.mnd kontrollen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en relativt ung lege (mann). Rundt 30 år.

Han virket litt ubekvem da jeg var hos han. Etter å ha tatt alle blodprøvene skulle jeg inn til han å prate litt. Han spurte om sykdommer, tidligere svangerskap osv.. Men plutselig sier han at jeg skal ta av meg på overkroppen. Bh også. Så skulle han klemme litt på brystene mine. Jeg syntes der var litt merkelig. Han kjente ikke på magen i det hele tatt. Er ikke det litt rart? Hm.. Skal ihvertfall til jordmor neste gang.

Hvordan var dere første svangerskapskonsultasjon?

Fortsetter under...

Min lege sjekker også bryster, men det var fordi jeg hadde funnet en kul i brystet rett etter at jeg fant ut jeg var gravid. Fikk ikke inntrykk av at han hadde gjort det hvis det ikke var for at jeg hadde funnet kulen og tok dette opp.. Så det hørtes kanskje litt rart ut at legen din gjorde det uoppfordret? Greit å ha jordmor å gå til istedet da!

Hei, min lege sjekket å brystene mine. det ble ikke gjort i forige svangerskap, men denne dama var grundig og fulgte alle punkter på graviditetskontrolloversikten sin. Hun fortalte at det ble gjort for å skjekke at det ikke var skjedd noen forandringer i brystene pga hormonene... Så det er vist normalt at noen gjør det :-)

Jeg har ikke vært borti att brystene har blitt sjekket, jeg har også ung lege. Jordmor har heller ikke nevnt noe slik. Personlig synes jeg det høres veldig merkelig ut, vis du ikke har hatt eller klagde på vondt eller problemer med brystene.

En så ung lege burde vel vite at brystsjekk var noe de gikk bort i fra for MANGE år siden.. Men siden han virket ubekvem var du kanskje hans første gravide pasient?

I mine svangerskap har jeg tatt blodprøvene, snakket om arvelige sykdommer og gjerne levert en urinprøve. Første svangerskapet tok jeg en GU som inkluderte celleprøve, dette fordi jeg uansett skulle ta det i nær fremtid. Har aldri kjent på magen, og ved andre sv.skap har jeg heller ikke hatt GU. Jeg går kun til lege om jeg trenger sykemelding, jordmor er i mine øyne mye bedre, hun er jo tross alt spesialist på svangerskap;)

Min lege sjekket også brystene ved første kontroll, ikke sikkert alle gjør det, men heller ikke unormalt tror jeg. Synes i grunn det er bra å få sjekket brystene innimellom, gjør det jo selvfølgelig selv, men greit at legen sjekker også?

Annonse

Opplevde kontrollen som litt unødvendig. De sjekket urinen og tok noen prøver, så det var jo bra, men ved legesamtalen så følte jeg at jeg satt på mere informasjon enn han. Han kjente på magen, brystene hadde han ikke fått lov til å kjenne på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...