Gå til innhold

smerter venstre eggstokk. forstørret eggstokk og mange folikler. noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

har vært på noen ultralyder før jeg vart gravid. der de såg 15 folikler og en dobbel så stor eggstokk på venstre side. har hatt smerter/ubehag i noen sykluser. dette er første gangen jeg har de etter jeg vart gravid. 12+2 i dag. og smertene har vart i 2 døgn. kommer og går. men de varer en stund før de blir mindre merkbare.

min historie er at ved sønnen måtte vi bli gravide med hjelp av ovitrelle sprøyter og dobbel pergo. var snakk om pco/pcos. men fikk aldri en konklusjon på det. etter fødsel kom ikke menstruasjon normalt med 32 dagers syklus før etter over 1,5 år. var da gravid uten hjelp av legemiddel. bare metformin for å gå ned i vekt og få mer stabile sykluser.

men får liksom ikke noe svar med gyn og legen om de smertene. legen ba meg ta paracet vist det vart såppas vondt igjen. og ved akutt smerter kontakte legevakt. og vist det fortsatt var vondt i morgen kunne han ta meg på hastetime. kunne vare så mangt sa legen.men jeg mener det må vare eggstokken som plager meg. gyn mente ved den tidlig ultralyden jeg hadde i uke 8, at eggstokkene såg fine ut. men skal sies at den legen bare såg så vidt på eggstokkene. og den venstre egstokken var litt vanskelig å se å finne.og hun var ganske snar og tok ingen mål.

kan jeg forvente meg slike smerter ved flere anledninger i graviditeten?

noen som har erfaring med smerter i eggstokk og hva det er? er det syster?

veldi irritert over den gyn jeg var med før graviditeten som ikke ville høre på historiikken min og plagene mine. for får jo liksom ikke svar. det trasiege er at dette er den ensete private gyn i byen også. men traff da på han på sykehuset.

Fortsetter under...

Siden du har brukt hormoner kan det hende du har blitt overstimulert. Dersom smertene er så store at du ikke klarer å tenke på annet ville jeg ringt legevakta og bedt om å få komme. Om de ikke tar UL på legevakta ville jeg bedt om å få bli sendt til sykehuset for en sjekk.

Jeg har vært overstimulert i dette svangerskapet og har nesten ikke smerter lenger. Når du er overstimulert får du stooooore eggstokker (eller en) og du kan få andre komplikasjoner også som veske i buken, smerter, oppblåsthet, eggstokkene kan i verste fall sprekke eller vri seg (og dette gir intense smerter, og da snakkes det om intense).

Selv måtte jeg på legevakten på mandag 11+5 fordi smertene kom plutselig tilbake og ble relativt sterke. Ble kvalm og uvel og var redd at noe hadde skjedd. Fikk det kun på ene siden i magen og veldig tydelig fra eggstokken. Fikk bekreftet at eggstokkene fortsatt er store og ligger å dunker i hverandre slik at jeg kan få stooooore smerter av det. Men de bør minske relativt fort etter at en har passert uke 12, men noen har forstørrede eggstokker frem til uke 16 (visst nok sjeldent).

Så ta en telefon til legen og be om ny UL (av en annen lege enn sist), for å vudere om det har skjedd noe med eggstokken din.

Lykke til i svangerskapet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...