Gå til innhold

Tenker kanskje å flytte til østlandet..Hvor er det fint å bo med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker veldig godt Oslo, men tenker kanskje at det ikke er optimalt for barn å vokse opp der :) Har et barn på snart 3,5. Tenker et sted relativt nært Oslo ( kanskje noen timer unna med bil), fine barnehager, flott natur tilgjengelig.. Og helst ikke en altfor stor by! Hvor bor dere, og trives dere der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Konnerud i Drammen burde innfri krava dine:-) Vi stortrives iallefall her! Kort vei til alt, samtidig som det ligger veldig landlig til:-)

Skrevet

Kløfta, Jessheim, Dal?

Er vokst opp på Jessheim selv og selv om det har blitt betydelig større der siden jeg vokste opp er det en fin plass med alt man trenger uten at det blir for stort.

Søsteren min bor på Dal og trives godt der, det er en plass i vekst hvor de bygger barnehager, boliger, fikser opp skoler, nye butikker osv osv. Veldig fint å både kjøre og ta tog til Oslo, og mange jobber på Gardermoen.

Skrevet

Ski? Selv bor jeg i Oslo og stortrives! Mine barn vokser opp her og jeg velger å tro at det skal bli folk av dem også selvom vi er fra den store skumle hovedstaden;-p

Men Ski hadde vært andrevalget mitt. Jeg drar ofte dit for å handle, syns det er veldig koselig der. Og kun 20 min fra Oslo med bil.

Skrevet

Ski er et fint sted, men det er en sparekommune, så dem bruker ikke mye penger på skoler og barnehager. Hva med Østfold? Rygge, råde, Fredrikstad eller Sarpsborg? Der har du alt du trenger, flere småsteder, nærhet til både sjø og skog og ca en times tid til Oslo og kort vei til Sverige. Og boligprisene er lavere enn i og rundt Oslo.

Skrevet

Det er ikke ett sted listet opp her hvor jeg ville bodd - og ja, jeg har bodd på flere av dem.

Sikt deg heller inn på Vestfold. Der er det mange fine plasser.

Skrevet

Takk for svar her :-) Er ikke fra østlandet, så er ikke kjent med alle plassene. Men kjæresten min er ferdigutdanna til sommeren og har gode jobbmuligheter på østlandet om han søker der. Tenker og spesielt på boligprisene ;-) Tror det blir for dyrt for oss å bo i hovedstaden.

Skrevet

Asker og Bærum, men stive priser da... Hurumlandet er supert etter at Oslofjordtunnelen kom.. Feks i Sætre. Du bor landlig til, og ved sjøen, men bruker mindre enn en time med bil til Oslo. I tillegg bruker du en halvtimes tid til både Asker og Drammen..

Skrevet

Hamar! :) 1,5 time fra Oslo med både bil og tog, flotte tur- og bademuligheter i og rundt Mjøsa, passe stor by med koselig sentrum og hyggelige folk. I tillegg er det flotte områder med natur i kort avstand til sentrum (10-20 min med bil) slik at skog og mark er lett tilgjengelig :) Et flott sted å vokse opp og det er barnehager og skoler av god kvalitet :)

Skrevet

Larvik eller Sandefjord. Fin natur, mange fine boområder. Du kan bo så landlig du vil eller midt i byen. Mange kulturtilbud, flotte strender med svaberg og sand, kort vei til Osloområdet, Grenland, Sverige og Danmark. Internasjonal flyplass om det er interessant. Mange gode barnehager og skoler med stabilt personale.

Skrevet

På østsida av Mjøsa, Ringsaker, Hamar, Stange. Akkurat passe sentralt og akkurat passe landlig.

Såmmå å je bo' hen i vær'n, bære je ser Mjøsa! :-)

Skrevet

Bor i Hamar og stortrives her! Passe stort, akkurat slik nr. 11 sier. Kan ikke tenke meg noe annet sted! Jeg er selv innflytter.

Skrevet

Eidsvoll, Råholt, Hurdal, Feiring, Minnesund, Toten, Gjøvik, Snertingdal, Tangen, Stange,Nannestad.

Skrevet

Jeg bor i Sandfjord og trives veldig godt. Barnehagen vi har er veldig bra, hørt mye bra om andre i byen her også. Barneskolen hos oss har blitt rivd så nå settes det opp ny, og det gleder vi oss veldig til. Ungdomskolen er nedslitt og gammel, og den blir rivd så fort barneskolen her står ferdig. Så for oss så får vi to kjempefine skoler ungene skal og går på.

Nærmiljøet er veldig bra her. Vi bor 5-10minutter unna sentrum, så kort vei om vi skal dit. Larvik ligger 10-15minutter unna. Her vi bor er det mange matbutikker og mange andre butikker, så det er sjeldent vi trenger til byen for å handle faktisk. Bare å gå noen minutter så får vi tak i det meste. Men vi bor på ett stille og rolig sted (ikke akkurat nå siden riksveien har omkjøring i gata vår, men såfort brua over nye e-18 står ferdig er gata stille og rolig igjen og ungene får gata for seg selv. Vi har lekende barn i gata, og alltid mange unger ute.

Jeg er oppvokst i Porsgrunn og trivdes like godt der som jeg gjør her. Trodde ikke jeg kom til å finne ett sted som jeg trivdes like godt, men det har jeg gjort. Begge byer passer for barnefamilier.

Det tar 1,5time til oslo. Strømstad ferja er her, ferje til danmark er i Larvik og Torp flyplass er her i byen. Toget er en annen sak, men de sier jo at det bygges dobbeltspor om dagen, så vi kan vel kanskje begynne å stole på toget snart også.

Mange ting å finne på i nærheten, av de litt større tingene så er Høyt og lavt som ligger oppover ved Lågen, Folvik familiepark som ligger i Larvik. Mange fine og forskjellige turområder. Mange fine badrestrender, både saltvann og ferskvann. Så her finnes det ting for enhver smak.

• 6 år senere...
Skrevet

Son er koselig! Men selv ville jeg valgt Oslo. Oslo er så mye mer en sentrumsgryta, og har mange flotte områder. Skulle ønske jeg kunne flytte tilbake :) 

Anonymkode: 3ed7a...772

Skrevet
På 18.4.2012 den 21.26, Frøken Ubesluttsom skrev:

Eidsvoll, Råholt, Hurdal, Feiring, Minnesund, Toten, Gjøvik, Snertingdal, Tangen, Stange,Nannestad.

Dette. Ville holdt meg nord i Akershus/nord på Østlandet. Fra Eidsvoll er det 33 min med tog til Oslo, 40 min til Hamar. Mye fin natur, et sted i vekst, kort vei til hurdalsjøen og Mjøsa, Trysil og skifjell en kort tur unna. 

Skrevet

Ski! 

Nærhet til alt. Shopping, fine turområder, strender, 20 min med bil til Oslo/11 min med tog når follobanen er ferdig utbygd. Flytta fra Oslo og føler ikke vi mangler noe her som vi hadde i Oslo. Superfornøyd med barnehage, og supre områder å leke på rundt omkring 

Anonymkode: b5e6c...e39

Skrevet

Oslo ❤️. Det vokser opp veldig mange barn her og de har det helt fint. Vi har super bakgård, hyggelige naboer, går til Frognerparken på 10 min og sykler til stranda på Bygdøy på 13 min

Anonymkode: 4c1ca...ac3

Skrevet

Dette er en tråd fra 2012..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...