Pilou Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Hei! Jeg er ny her inne men jeg har følgt med i snart 2 år på hva som skjer her inne. Jeg blir 40 neste uke og har aktivt prøvd å få barn siden august 2010 Jeg føler meg jo veldig alene i dette og derfor er det godt å se at dere støtter hverandre her inne. Jeg trenger litt oppmuntring:) Og håper noen kan gi meg det og høre om det er kanskje andre som har opplevd det samme eller har noen råd. Etter 6 inseminasjoner på CFC uten resultat gikk jeg over på ivf. Jeg har gått på 3 forskjellige medisineringer på 5 forsøk. Det har kun lykkes å få ut egg til innsett ved lav dose menapur og pergotime. Og dermed kun hatt tilbake insett av 1 egg september 2011 og 2 egg nå. Ingen av de har lykkes ( venter nå på mensen - negativ test dag 14 og idag 15) Jeg er fortvilet. Jeg bare lurer på om det er noen her inne som har en mening om hva som regnes som reele forsøk? Er det reele forsøk selv om man ikke får satt tilbake egg? Noen som har prøvd flere enn 5 ganger med ivf på CFC og lykkes? Noen råd? Tusen takk jeg blir veldig glad for svar. Pilou
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Jeg tror nok at du dessverre har liten sjanse til å lykkes med egne egg, og at flere IVF-forsøk er penger rett ut av vinduet. Var jeg deg ville jeg gått i tenkeboksen og vurdert om eggdonasjon er et alternativ.
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2012 Takk for svar. Dette er nok realiteten. Det er jo bare det at jeg vil gjerne prøve et par ganger til før jeg går over til ED. Man har jo hørt at det kan gå på på både 6 og 8 forsøk. Ville så gjerne høre om det er andre som har fått full klaff etter flere forsøk enn 5. Pilou
Philomele Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Kjære Pilou Fikk fryktelig vondt av deg da jeg leste innlegget ditt.... Jeg har desverre ingen konkrete svar på spørsmålene dine om hvor lenge man skal holde på med ivf eller om forsøk uten egg "teller". Det jeg imidlertid kan forsikre deg om er at du ikke er alene om dine spørsmål og din uro. Selv er jeg i en lignende situasjon. Er 40 og skal snart i gang med mitt andre ivf-forsøk på cfc. Har tidligere hatt fem iuid, med en sa som resultat. Og som deg er jeg veldig opptatt av når nok er nok og jeg eventuelt bør gå over til ea/ed. Gynekologen har intet klart svar å gi meg,... Imidlertid har jeg nå kommet dit at tanken på ea/ed virker befriende. Bedre odds for damer i vår alder! Tanken på at jeg kanskje kan få barn på den måten og at alt ikke nødvendigvis er tapt om ivf skulle slå feil, gir meg i hvert fall litt ro nå, mens jeg fremdeles kjemper i ivf-jungelen. Har tenkt mye på hvordan det vil bli å få et barn som ikke nødvendigvis ligner på meg, men har kommet fram til at det å få barn er mye viktigere enn genetisk slektskap. Men det tok meg lang tid å komme hit.... Har imidlertid tenkt å sette strek etter den ivf tre-pakken jeg har kjøpt. Det blir nok en real krise. Men det er muligheten for ea/ed som gjør at jeg kommer til å overleve. Jeg er i hvert fall glad, Pilou, for at du har gitt deg til kjenne og tatt aktivt kontakt med oss. Her er du blandt venner. Stor klem fra Philomele.
Philomele Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Jeg mente selvfølgelig å skrive at jeg DERFOR setter strek for ivf og går over til ea/ed når jeg har brukt opp mine tre forsøk.
fisken2015 Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Jeg er 35 år og har AMH på under 1 og FSH på 11. Har prøvd 1 forsøk med høy dose av hormoner, men ingen folikler utviklet seg. Forsøk avbrutt, og ble også avvist for flere forsøk i Haugesund pga veldig dårlige odds. KOntaktet Aleris i Oslo for forsøk i naturlig syklus, og legen der var langt mer positiv. Har nå gått og tatt blodprøver og UL for å se hvordan mitt egg utviklet seg. Forrige syklus tror jeg alt forsåvidt så bra ut, men så kom påsken da når jeg skulle ha eggløsning og Aleris hadde selvfølgelig stengt. Denne måneden var ikke blodprøvene mine like bra, så forsøk avbrutt i dag. Har skjønt at dette kan ta veldig tid. Alle hormonprøver skal være fine og ikke minst skal enn klare å komme seg til Oslo på rett tid for egguttak. Kjenner at nå er jeg ganske så lei!. Så derfor skal vi nå gå for ED. Der har vi jo så mye større sjangs for å lykkes. Men som du sier så kan det ta maaange forsøk før en lykkes, og mange gjør jo det til slutt! ;.) Men min tålmodighet begynner å ta slutt. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 En må vel først måle AMH og FSH før en velger gå videre ED-veien? som 40åring kan en være bra fruktbar enda, men det er individuelt! har du gått lang eller kortregime? puregon? det er jo så mangt på markedet...
singel_IVF Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Et IVF-forsøk består av flere trinn. Dersom et av disse trinnene mislykkes av en eller annen grunn, må forsøket avbrytes, og det kalles da "avbrutt forsøk". Vet ikke hvorvidt det teller som et ordinært forsøk, men det jeg har lest om de som har opplevd det så snakker de om at "dette forsøket måtte avbrytes". Hvis du bare er 40, så er det jo godt mulig du kan lykkes med egne egg. Men du bør få sjekket AMH hvis du ikke har gjort det. dette forteller om eggreserven (men ikke om kvaliteten på eggene). Jeg fikk sjekket min AMH, og sammenholdt den med normal AMH for de ulike aldersgruppene. Jeg var da 28 og hadde samme eggreserve som er normalt for en 39-åring. men jeg lyktes på 2 IVF-forsøk. =)
MissTaurus Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Hei Pilou Synd du ikke har lykkes etter så mange forsøk. Jeg har hatt 5 inesemineringer og 5 ivf. Ved alle IVF forsøkene fikk jeg tatt ut ca 7-10 egg, og fikk satt inn 3 egg de tre første gangen, 4. gang to egg og siste gang kun ett. Kvaliteten på eggene sank altså etter hvert. Jeg var heldig og lykkes på 5. forsøk, men dessverre mistet jeg i uke 10. Etter denne store nedturen, bestemte jeg meg for ED. Jeg er nå 42 syntes det ikke var noe poeng å bruke tid, krefter og penger på nye ivf forsøk når oddsene var så lave. AMH og FSH var fine så ut i fra det var det ikke noen grunn til at jeg ikke ble gravid. Men, det er mange faktorer som spiller inn. Dr Lindenberg anbefalte også ED, der sjansene er langt (60-70%)enn med ivf og egne egg (under 10 %). Jeg er nå gravid etter mitt 2. ED forsøk og er happy for det! Jeg kjenner til flere ex CFC-prøvere/slitere som har blitt gravid med ED. Så det er absolutt et håp. Anbefaler deg å lese tråden om" tankeprosess rundt ED". Lykke til videre uansett hva du bestemmer deg for!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Et IVF-forsøk består av flere trinn. Dersom et av disse trinnene mislykkes av en eller annen grunn, må forsøket avbrytes, og det kalles da "avbrutt forsøk". Vet ikke hvorvidt det teller som et ordinært forsøk, men det jeg har lest om de som har opplevd det så snakker de om at "dette forsøket måtte avbrytes". Hvis du bare er 40, så er det jo godt mulig du kan lykkes med egne egg. Men du bør få sjekket AMH hvis du ikke har gjort det. dette forteller om eggreserven (men ikke om kvaliteten på eggene). Jeg fikk sjekket min AMH, og sammenholdt den med normal AMH for de ulike aldersgruppene. Jeg var da 28 og hadde samme eggreserve som er normalt for en 39-åring. men jeg lyktes på 2 IVF-forsøk. =) Det er flott at du lyktes med IVF, jeg er veldig glad på dine vegne. Men jeg mener din situasjon er en helt annen en situasjonen til en på 40 år. Selv om du har lik eggreserve som en 39-åring har du fortsatt eggkvaliteten til en på 28. Og dermed helt andre odds for å lykkes.
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. april 2012 Kjære Pilou Fikk fryktelig vondt av deg da jeg leste innlegget ditt.... Jeg har desverre ingen konkrete svar på spørsmålene dine om hvor lenge man skal holde på med ivf eller om forsøk uten egg "teller". Det jeg imidlertid kan forsikre deg om er at du ikke er alene om dine spørsmål og din uro. Selv er jeg i en lignende situasjon. Er 40 og skal snart i gang med mitt andre ivf-forsøk på cfc. Har tidligere hatt fem iuid, med en sa som resultat. Og som deg er jeg veldig opptatt av når nok er nok og jeg eventuelt bør gå over til ea/ed. Gynekologen har intet klart svar å gi meg,... Imidlertid har jeg nå kommet dit at tanken på ea/ed virker befriende. Bedre odds for damer i vår alder! Tanken på at jeg kanskje kan få barn på den måten og at alt ikke nødvendigvis er tapt om ivf skulle slå feil, gir meg i hvert fall litt ro nå, mens jeg fremdeles kjemper i ivf-jungelen. Har tenkt mye på hvordan det vil bli å få et barn som ikke nødvendigvis ligner på meg, men har kommet fram til at det å få barn er mye viktigere enn genetisk slektskap. Men det tok meg lang tid å komme hit.... Har imidlertid tenkt å sette strek etter den ivf tre-pakken jeg har kjøpt. Det blir nok en real krise. Men det er muligheten for ea/ed som gjør at jeg kommer til å overleve. Jeg er i hvert fall glad, Pilou, for at du har gitt deg til kjenne og tatt aktivt kontakt med oss. Her er du blandt venner. Stor klem fra Philomele. Kjære Philomele Tusen takk for et så flott svar - jeg føler meg helt overveldet. Veldig glad for at jeg skrev her og fått dele allerede så mangt med så mange flotte damer med så mye klokt å si. Takk! Det er som du sier muligheten for ED/EA gjør så jeg overlever også. Og man må bare bestemme seg for nok er nok etter håp og skuffelser med ivf. Det hjelper jo ikke at tiden går heller. Da jeg startet dette prosjektet trodde jeg aldri at denne sorgen som spiser en opp fra innsiden skulle komme da det ikke lykkes gang etter gang. Jeg var så sterk og sikker på at dette skulle gå bra. Men jeg håper enda - kanskje det er det som er problemet - håpet om at ja neste gang så lykkes det. Jeg føler også at ønsket om et barn i livet er veldig mye høyere enn om det er genetisk. Genetikk er kun en håndfull. Har jeg kunnet adoptere hadde jeg gjort det med en gang. Det er så mange barn som trenger en. Jeg ønsker deg lykke lykke til og la meg vite hvordan det går med neste ivf forsøk. Vi håper Stor klem
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. april 2012 Jeg er 35 år og har AMH på under 1 og FSH på 11. Har prøvd 1 forsøk med høy dose av hormoner, men ingen folikler utviklet seg. Forsøk avbrutt, og ble også avvist for flere forsøk i Haugesund pga veldig dårlige odds. KOntaktet Aleris i Oslo for forsøk i naturlig syklus, og legen der var langt mer positiv. Har nå gått og tatt blodprøver og UL for å se hvordan mitt egg utviklet seg. Forrige syklus tror jeg alt forsåvidt så bra ut, men så kom påsken da når jeg skulle ha eggløsning og Aleris hadde selvfølgelig stengt. Denne måneden var ikke blodprøvene mine like bra, så forsøk avbrutt i dag. Har skjønt at dette kan ta veldig tid. Alle hormonprøver skal være fine og ikke minst skal enn klare å komme seg til Oslo på rett tid for egguttak. Kjenner at nå er jeg ganske så lei!. Så derfor skal vi nå gå for ED. Der har vi jo så mye større sjangs for å lykkes. Men som du sier så kan det ta maaange forsøk før en lykkes, og mange gjør jo det til slutt! ;.) Men min tålmodighet begynner å ta slutt. Masse lykke til! Lykke lykke til selv! Ja tålmodigheten blir satt på prøve. Som deg ble det ingen utvikling ved høy hormon dosering. Men har lykkes med innsett av bra delte egg ved naturlig syklus og med lav stimuli. Jeg må tro og håpe at uansett på hvilken måte man vil prøve så vil man lykkes.
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 18. april 2012 En må vel først måle AMH og FSH før en velger gå videre ED-veien? som 40åring kan en være bra fruktbar enda, men det er individuelt! har du gått lang eller kortregime? puregon? det er jo så mangt på markedet... Tusen takk for svar. Jeg fikk tatt noen blodprøver da jeg begynte med insemineringer - da fikk jeg vite at jeg hadde dårlig egg reserver og var noe insulin resistent. Jeg har gått på en lang og fire korte. Jeg har ikke tålt høy hormon medisinering men ved de to ganger som jeg brukte lav dose menapur og pergotime ble de egg som var fint delte og satt inn. Nå sist med to egg inne. Men dessverre negativt. Jeg opplever det som om at jeg og CFC har funnet ut nå hva som funker av medisinering og da er jeg et stykke videre på veien. Selv om kampen bare å få dette til har vært veldig lang. Så jeg håper jo at det kanskje kan lykkes likevel.
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 18. april 2012 Et IVF-forsøk består av flere trinn. Dersom et av disse trinnene mislykkes av en eller annen grunn, må forsøket avbrytes, og det kalles da "avbrutt forsøk". Vet ikke hvorvidt det teller som et ordinært forsøk, men det jeg har lest om de som har opplevd det så snakker de om at "dette forsøket måtte avbrytes". Hvis du bare er 40, så er det jo godt mulig du kan lykkes med egne egg. Men du bør få sjekket AMH hvis du ikke har gjort det. dette forteller om eggreserven (men ikke om kvaliteten på eggene). Jeg fikk sjekket min AMH, og sammenholdt den med normal AMH for de ulike aldersgruppene. Jeg var da 28 og hadde samme eggreserve som er normalt for en 39-åring. men jeg lyktes på 2 IVF-forsøk. =) Det er flott at du lyktes med IVF, jeg er veldig glad på dine vegne. Men jeg mener din situasjon er en helt annen en situasjonen til en på 40 år. Selv om du har lik eggreserve som en 39-åring har du fortsatt eggkvaliteten til en på 28. Og dermed helt andre odds for å lykkes. Hei dere Takk for fine svar. Gratulerer så flott å lykkes på ande IVF forsøk. Og takk for oppmuntring Ja, det er nok slik at så være 40 med dårlige eggreserver ikke er like bra utgangspunkt som en 28 åring med dårlig eggreserver. Egg kvalitet har alt å si slik jeg forstår det og alder spiller en stor rolle her. Men jeg håper det skal gå likevel
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 18. april 2012 Hei Pilou Synd du ikke har lykkes etter så mange forsøk. Jeg har hatt 5 inesemineringer og 5 ivf. Ved alle IVF forsøkene fikk jeg tatt ut ca 7-10 egg, og fikk satt inn 3 egg de tre første gangen, 4. gang to egg og siste gang kun ett. Kvaliteten på eggene sank altså etter hvert. Jeg var heldig og lykkes på 5. forsøk, men dessverre mistet jeg i uke 10. Etter denne store nedturen, bestemte jeg meg for ED. Jeg er nå 42 syntes det ikke var noe poeng å bruke tid, krefter og penger på nye ivf forsøk når oddsene var så lave. AMH og FSH var fine så ut i fra det var det ikke noen grunn til at jeg ikke ble gravid. Men, det er mange faktorer som spiller inn. Dr Lindenberg anbefalte også ED, der sjansene er langt (60-70%)enn med ivf og egne egg (under 10 %). Jeg er nå gravid etter mitt 2. ED forsøk og er happy for det! Jeg kjenner til flere ex CFC-prøvere/slitere som har blitt gravid med ED. Så det er absolutt et håp. Anbefaler deg å lese tråden om" tankeprosess rundt ED". Lykke til videre uansett hva du bestemmer deg for! Tusen takk for svar. Det var veldig fint å lese ditt svar og hvor glad du er for valg om ED og at du nå er gravid. Gratulerer så mye og lykke til videre. Jeg skal lese tråden om tankeprosess rundt ED. Takk for tipset.
fisken2015 Skrevet 18. april 2012 #16 Skrevet 18. april 2012 Jeg er 35 år og har AMH på under 1 og FSH på 11. Har prøvd 1 forsøk med høy dose av hormoner, men ingen folikler utviklet seg. Forsøk avbrutt, og ble også avvist for flere forsøk i Haugesund pga veldig dårlige odds. KOntaktet Aleris i Oslo for forsøk i naturlig syklus, og legen der var langt mer positiv. Har nå gått og tatt blodprøver og UL for å se hvordan mitt egg utviklet seg. Forrige syklus tror jeg alt forsåvidt så bra ut, men så kom påsken da når jeg skulle ha eggløsning og Aleris hadde selvfølgelig stengt. Denne måneden var ikke blodprøvene mine like bra, så forsøk avbrutt i dag. Har skjønt at dette kan ta veldig tid. Alle hormonprøver skal være fine og ikke minst skal enn klare å komme seg til Oslo på rett tid for egguttak. Kjenner at nå er jeg ganske så lei!. Så derfor skal vi nå gå for ED. Der har vi jo så mye større sjangs for å lykkes. Men som du sier så kan det ta maaange forsøk før en lykkes, og mange gjør jo det til slutt! ;.) Men min tålmodighet begynner å ta slutt. Masse lykke til! Lykke lykke til selv! Ja tålmodigheten blir satt på prøve. Som deg ble det ingen utvikling ved høy hormon dosering. Men har lykkes med innsett av bra delte egg ved naturlig syklus og med lav stimuli. Jeg må tro og håpe at uansett på hvilken måte man vil prøve så vil man lykkes. Nå begynner jo jeg å tvile igjen....hmmmm. Jeg har aldri prøvd kort regime eller lav dosering pga at de gav meg opp i Haugesund etter første forsøk. Kanskje dette kunne vært noe for meg også....Vanskelig dette.
Pilou Skrevet 18. april 2012 Forfatter #17 Skrevet 18. april 2012 Jeg er 35 år og har AMH på under 1 og FSH på 11. Har prøvd 1 forsøk med høy dose av hormoner, men ingen folikler utviklet seg. Forsøk avbrutt, og ble også avvist for flere forsøk i Haugesund pga veldig dårlige odds. KOntaktet Aleris i Oslo for forsøk i naturlig syklus, og legen der var langt mer positiv. Har nå gått og tatt blodprøver og UL for å se hvordan mitt egg utviklet seg. Forrige syklus tror jeg alt forsåvidt så bra ut, men så kom påsken da når jeg skulle ha eggløsning og Aleris hadde selvfølgelig stengt. Denne måneden var ikke blodprøvene mine like bra, så forsøk avbrutt i dag. Har skjønt at dette kan ta veldig tid. Alle hormonprøver skal være fine og ikke minst skal enn klare å komme seg til Oslo på rett tid for egguttak. Kjenner at nå er jeg ganske så lei!. Så derfor skal vi nå gå for ED. Der har vi jo så mye større sjangs for å lykkes. Men som du sier så kan det ta maaange forsøk før en lykkes, og mange gjør jo det til slutt! ;.) Men min tålmodighet begynner å ta slutt. Masse lykke til! Lykke lykke til selv! Ja tålmodigheten blir satt på prøve. Som deg ble det ingen utvikling ved høy hormon dosering. Men har lykkes med innsett av bra delte egg ved naturlig syklus og med lav stimuli. Jeg må tro og håpe at uansett på hvilken måte man vil prøve så vil man lykkes. Nå begynner jo jeg å tvile igjen....hmmmm. Jeg har aldri prøvd kort regime eller lav dosering pga at de gav meg opp i Haugesund etter første forsøk. Kanskje dette kunne vært noe for meg også....Vanskelig dette. Det var ikke meningen og så tvil. Jeg er lei meg hvis jeg ikke tenkte meg om her. Men jeg gikk altså på lav dosering av menapur og pergotime og da ble det fine delte egg men begge ganger har det likevel endt negativt. Jeg har også prøvd samme medisinering men høyere dosering og det gikk ikke så de satte meg ned igjen og da ble det altså fine egg og sette inn. Og det er jo et stykke på veien. Hmm kanskje du skal høre om du kan prøve lav dosering og i naturlig kort syklus. Jeg vet at dette er vanligere i Danmark enn Norge. Men dette har vist seg med ganske gode resultater for "litt" eldre damer sier de. Hva med å prøve privat hvis dere kan i Danmark? Uansett ED er et fantastisk valg
Håpefull38 Skrevet 18. april 2012 #18 Skrevet 18. april 2012 Pilou: Jeg blir 41 i neste uke, og det er nå snart ett år siden jeg begynte å tenke over om jeg skulle gå for flere IVF- forsøk eller om jeg skulle gå for ED. Jeg ble gravid på 3. forsøk(hadde mange insem før det også), men mistet etter 9 uker. Tok 3 IVF+ 1 frys etter det. Fortsatt negativt. Fikk ut egg på hvert forsøk, og fikk 2-3 egg med perfekt kvalitet satt tilbake. Det gikk likevel ikke. Har fin FSH. Jeg hadde en gynekolog som var helt fantastisk i tenkeprosessen(hun hadde permisjon da, men jeg fikk privat mailadr.). Hun rådet meg til ED, men jeg var fortsatt ikke sikker. Kunne jo hende jeg ble gravid til slutt med egne egg. Men så tenkte jeg: Hvor lenge skal jeg prøve? Hadde brukt nesten en halv mill på forsøk allerede, og hadde hatt veldig mange nedturer. Når man er 40, er det i tillegg kromosomfeil på en stor andel av eggene våre. Det gjør slik at det er vanskelig å bli gravid. Blir man gravid er det lettere å miste, fordi eggene likevel kan ha kromosomfeil. Jeg tenkte at hvis jeg ble gravid på nytt, så var sjansen veldig stor for å miste igjen, eller at barnet kan ha kromosomfeil. Fikk til råd av gyn å sette opp positive og negative sider ved IVF/ED, så ville jeg se. Og det så jeg raskt hva jeg burde gjøre. Fant ut at jeg ikke ville kaste bort mere tid med å prøve med egne egg. Gikk for ED, og ble gravid på første forsøk i naturlig syklus. Nå gleder jeg meg veldig til å få se jenta mi om 5-7 uker :-) Vil også anbefale deg å lese tråden "tankeprosess rundt ED" hvis du ikke har gjort det. Lykke til med valget
lykkeligalene Skrevet 18. april 2012 #19 Skrevet 18. april 2012 Hei! Jeg endte opp med ivf etter 9 inseminasjoner (alt for mange!) og på første ivf hadde jeg kort regime med relativ høy dose menopur. Det ble kun 2-3 egg. Jeg hadde tatt pergotime på ins. forsøk og visste at det resulterte i flere egg, så på de to neste ivf ble pergotime og lav dose gonal-f (omtrent det samme som menopur, men lettere å sette) det ble litt flere egg. Satt inn 3 på forsøk nr 2 og 2 egg på siste forsøk. Det ble full klaff! Jeg er i dag tvillingmamma:-) Jeg var i ferd med å vurdere ED og syns det var oppløftende å lese om andres erfaringer og resultater fra Serum i Athen. Ønsker deg hell og lykke videre på ferden! LA
Pilou Skrevet 19. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 19. april 2012 Tusen takk for disse fine fine svar. Jeg leser dem om igjen og om igjen. Som du sier lykkeligalene : Det er så oppløftende å lese om andres erfaringer og resultater både med ED/EA og IVF. Så deilig å ende opp med tvillinger:) Og ikke minst gratulerer til deg, Håpefull 38 så helt fantastisk herlig.Lykke lykke til med jenta:) Jeg må ut av "dette kan ikke være sant/ utenom meg selv opplevelse" og inn i livet igjen. Det er jo som man holder livet på vent når man prøver og prøver. Ja jenter så flotte og sterke dere er! Takk for at dere forteller og deler. Yeps, man er ikke alene og gode grep må tas!
sigerika Skrevet 19. april 2012 #21 Skrevet 19. april 2012 Hei Tenkte bare jeg skulle komme med en liten oppmuntring. Jeg er 42 år, og er nå gravid i uke 15 - fyller 43 omtrent på termin. Jeg har tidligere hatt to ICSI-forsøk med min eksmann uten at jeg ble gravid (da var jeg ca 38-39), hadde to inseminasjonsforsøk med samme resultat i fjor sommer, men i januar ble jeg gravid på første single/donor-IVF-forsøk på CFC. Har ingen ide om hvorfor eggene ikke engang festet seg da jeg hadde de tidligere forsøkene med min eks, eller hvorfor det gikk på første forsøk denne gangen. Tror rett og slett at noen ganger har man flaks - og det kan skje når som helst. Så ikke gi opp håpet!
Pilou Skrevet 19. april 2012 Forfatter #22 Skrevet 19. april 2012 Hei Tenkte bare jeg skulle komme med en liten oppmuntring. Jeg er 42 år, og er nå gravid i uke 15 - fyller 43 omtrent på termin. Jeg har tidligere hatt to ICSI-forsøk med min eksmann uten at jeg ble gravid (da var jeg ca 38-39), hadde to inseminasjonsforsøk med samme resultat i fjor sommer, men i januar ble jeg gravid på første single/donor-IVF-forsøk på CFC. Har ingen ide om hvorfor eggene ikke engang festet seg da jeg hadde de tidligere forsøkene med min eks, eller hvorfor det gikk på første forsøk denne gangen. Tror rett og slett at noen ganger har man flaks - og det kan skje når som helst. Så ikke gi opp håpet! Gratulerer så flott. Det er veldig fint å høre slike historier. Håpet er jo alltid der! Lykke til videre på ferden:)
Philomele Skrevet 19. april 2012 #23 Skrevet 19. april 2012 Kjære Pilou og alle damene her inne Må si, Pilou, at jeg synes du beskriver det veldig fint når du forteller om "en sorg som spiser en opp innenfra" og en sterk følelse av uvirkelighet og at livet er på vent. For meg har rett og slett vært vanskelig å få bygget meg opp igjen etter hvert negative forsøk også. Hadde siste negative test for tre uker siden, og det er først de to siste dagene jeg har følt meg noenlunde ok.....kan til og med glemme alt det vonde, i hvert fall for noen timer av gangen..... Og i går var det første gangen jeg kunne bruke uttrykket "infertil" om meg selv uten å føle at hjertet skulle briste. Og så er det på'n igjen i neste uke.... Jeg følger med deg, Pilou, og holder deg oppdatert om meg. Stor klem fra Philomele.
Måne66 *gravid* Skrevet 20. april 2012 #24 Skrevet 20. april 2012 Hei Pilou, jeg ser du etterlyser suksesshistorier fra noen som har lykkes etter mer enn 5 IVF. Og at du ikke har fått noen. Jeg kan dessverre heller ikke bidra. Har 3 inseminasjoner og 6 IVF bak meg. Frisk og fin og alle blodprøver er perfekte. Fikk ut 9-18 egg hver gang, mange befruktet, noen til og med egnet for frysing, og tre satt inn hver gang. Uten resultat (bortsett fra kjemiske og MA). Legen har bare en eneste grunn å gi; dårlig eggkvalitet pga alder. Og jeg er 100 % sikker på at de har rett. For jeg lykkes på første forsøk (naturmetoden) da jeg var 38. Men ikke 5 år senere med allskens legehjelp. Det er mulig å lykkes på både 6., 10. eller 17. IVF og jeg kom en gang over en statistikk som viste at det var mulig (husker ikke hvor) men sannsynligheten var svært liten og den sank allerede etter 3. IVF. Dette vet CFC også. Jeg er også en av de som har byttet til EA og bruker AVA Peter og er veldig fornøyd med dem. ønsker deg lykke til, uansett hvilket valg du tar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå