Elsa88 Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Da har jeg endelig fått høre hjerteslagene til nurket Var litt vanskelig å finne h*n for h*n liker tydeligvis å gjemme seg bak bekkenet enda Men fikk høre litt og jordmoren var fornøyd og da er jeg fornøyd
nurkisimaven Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Har ikke hørt dem enda jeg..... blæh... får man høre på ul?
Elsa88 Skrevet 18. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. april 2012 Har ikke hørt dem enda jeg..... blæh... får man høre på ul? Får høre den på ul å, men jeg snakket bare med jordmoren at jeg ville høre den. Så jeg fikk time i dag for å få høre. kan nå bare prøve å ringe å høre
charnelle Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Anbefaler alle skaffe seg Angelsounds dopplere, så kan dere høre hjerteslagene hjemme! Mine funket allerede fra uke 11 og beroliger meg hver gang jeg er usikker på om alt er bra :-)
nurkisimaven Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Dem kan vist være litt missvisende og... har jeg hørt:-)
Elsa88 Skrevet 18. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2012 Jordmødrene anbefaler at gravide ikke kjøper det. For det er så mange som ringer jordmødrene for de er oppskaket for at de ikke finner hjerteslagene hjemme med doppler. og begynner dermed å tenke det verste. Var til og med ei som ha spurt dette til jordmødrene her, for at hun ikke fant hjerteslagene en dag hjemme. Dermed så skal jeg ikke kjøpe dette, og heller klare å vente til neste time til jordmoren
Elsa88 Skrevet 18. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 18. april 2012 Her er det spørsmålet en anonym skrev til jordmødrene og svaret kommer etterpå. Hei. Jeg er gravid i uke 12 + 2. Jeg var hos legen i uke 11 og fikk både se et hjerte som slo, og fikk høre hjertelyden. Idag kom en veninne med en dopler (?) (en slik vi kan høre hjertelyden med...), og jeg prøvde både vel og lenge, men fant ingen hjertelyd. Nå er jeg kjemperedd for at babyen min i magen ikke lever lengre. Bør jeg gå til legen å be om ny UL? Har ikke legetime før etter den ordinere UL, og er redd for å møte opp i uke 18 med beskejd om at babyen er død i magen. Er det forresten noe fare for babyen om jeg bruker dette apparatet hjemme? Kan der brukes FOR ofte? Takk for svar! jordmoren: Hei, kjære deg! Det er en grunn til at vi i utgangspunktet ikke anbefaler gravide å skaffe seg et doppler-apparat når de er gravide. Bekymringen du opplever nå er en slik grunn! Før uke tolv skal man mange ganger ha en god porsjon flaks for å klare å fange fosterlyden med dette apparatet. Livmoren ligger fremdeles gjemt i bekkenhulen og fosteret er lite og smetter hit og dit. Grunnen til at mange leger/jordmødre lytter såpass tidlig i graviditeten, er fordi det er et stort ønske fra den gravide selv, ikke fordi det er anbefalt. Mitt råd til deg er derfor å stresse ned, og evt prøve igjen om noen dager. Doppler i svangerskapsomsorgen er relativt nytt, slik at det er begrenset med erfaring, men så langt er det lite som tyder på at det er skadelig på noe vis. Selve apparatet er jo et lite UL-apparat som vi opplever at den lille vrir seg vekk fra, så av den grunn kan man kanskje være litt human med babyen og begrense bruken noe. God fredagskveld:)
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Der er det forskjellig anbefalinger ute å går. Jordmoren jeg går til er svært positiv til babydopplere. Så det å ta alle jordmødrene over en kam blir ikke helt riktig. At jeg skal gå til jordmoren hver gang jeg føler meg usikker er totalt bortkastet når jeg hjemme kan finne hjertelyden og bli beroliget. Med de bekymringene jeg har hatt har dopplerne vært til enorm hjelp.
Gravid1991 Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Jeg var hos legen idag, er 12 + 4 og fikk høre hjerteslag! Det var nesten korsligere enn å være på ul i uke 7.. Er litt sikrere nå;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå