Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Nå lurer jeg plutselig på om jeg burde tatt inititativ til flere kontroller? Har ikke vært hos jordmor enda- kun en gang hos lege uke 6 for å bekrefte graviditeten og få henvisning til duotest. Da sjekket de meg for hiv/toxo/rubella/hep +urinprøve - men ikke blodprosent så vidt jeg kan se av papirene. Siden har jeg vært på duotest og ordinær UL, men ingen lege/jordmortime der de måler noe som helst. Har ikke målt blodtrykk, veid meg, sjekket blodprosent eller noe, så jeg har en helt "blank" journal. Jeg er uke 22 nå, når er det vanlig å bestille jordmortime? Er 3 gang jeg er gravid, men forrige gang hadde jeg nyresten så da gikk alt av seg selv mht kontroller. Er det ikke siste ti ukene man går til kontroll regelmessig? Regner jo med de ville reagert på duotest/UL om det var noe spesielt som skulle følges opp. Har dere andre sjekket blodprosent og sånn flere ganger såpass tidlig i svangerskapet?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Jeg bestilte jmtime i uke 18sist, og fikk beskjed om at det var sent, og jeg burde kommet før.. Så jeg ville bestilt time om jeg var deg. Er jo greit å sjekke at alt er bra, symfysemål osv. Så ta en legetime igjen snart. Man går vel som regel til lege og jm annenhver gang. ca. 1gang i mnd frem til 8mnd tror jeg
Lisse_01 Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Jeg var hos lege uke 8, og JM uke 16. Skal til lege igjen ca uke 20-21
Bolleklar Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Jeg har tenkt litt på det samme. Var på kontroll hos fastlegelege i uke 11+5. Da var det så vidt de ville ta meg i mot fordi de visstnok ikke fikk sende inn blodprøver før etter at 12 uker var passert. Tok blodprøvene likevel, og har ikke hørt noe siden så regner med at alt er greit. Målte også vekt, urinprøve, og blodprosent på denne kontrollen. Var på ord. UL i uke 18. Ringte helsestasjon for å bestille jordmortime allerede i uke 6 (ønsker i utgangspunktet å ta alle kontroller hos jordmor da fastlegen ikke virker spesiellt interessert i svangerskap). Fikk ikke time før i uke 23 på grunn av lav jordmordekning i kommunen (Trondheim). Skal dit da, så da håper jeg på å få resten av kontrollene der. Jeg er nå i uke 20, førstegangsfødende. Dette skal visstnok være normal svangerskapsoppfølging, noe som blir bekreftet her:http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Svangerskapskontroller-og-oppfolging/Svangerskapsomsorgen.aspx Er jo ikke så mye å gjøre hos lege/jordmor så lenge man er frisk og rask tenker jeg....
pusenin Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Jeg har vært hos fastlegen hver 4-5 uke siden uke 8 (er nå i uke 34 og har hatt 6 kontroller i tillegg til UL uke 18). Synes det er greit å få sjekket urin/blod/blodtrykk jevnlig.
Drammensjente Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 (endret) Jeg har også vært hos fastlegen hver 4. uke siden uke 6 eller 7. De setter opp ny time til meg for hver gang jeg er der. Da fylles helseskjemaet for gravide ut også. Det som fylles ut i skjemaet hver gang er vekt, BT, svar fra urinstix, pulsen til fosteret og symfyse/fundusmål. Annen hver gang måles også hemoglobin. Det høres merkelig ut at legen din ikke har avtalt en ny time med deg når du allerede er i uke 22 selv om du har født før. Godt at du passer på selv da Endret 18. april 2012 av Drammensjente
nurkisimaven Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Jeg var: jm uke 9, jm uke 12, ul uke 13 pg ble satt frem til uke 14, skal på ul uke 19 (om 2 uker), infomøte med andre gravide uke 18, og jm igjen uke 24:-)
eaglebeagle Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Jeg har også vært hos fastlegen hver 4. uke siden uke 6 eller 7. De setter opp ny time til meg for hver gang jeg er der. Da fylles helseskjemaet for gravide ut også. Det som fylles ut i skjemaet hver gang er vekt, BT, svar fra urinstix, pulsen til fosteret og symfyse/fundusmål. Annen hver gang måles også hemoglobin. Det høres merkelig ut at legen din ikke har avtalt en ny time med deg når du allerede er i uke 22 selv om du har født før. Godt at du passer på selv da Det skal sies at første legebesøket var på Volvat, bare for å få bekreftet svangerskapet og få henvising videre til duotest. Går så lite til lege, så den unge mannlige fastlegen var ikke et naturlig valg for akkurat den undersøkelsen :-). Deretter har det jo vært duotest og ordinær UL - men jeg har nesten glemt disse kontrollene, helt til det slo meg nå at det kanskje var på tide. Har sett en del kommuner ikke tilbyr jordmortime før uke 24, så Så sen har jeg jo ikke vært :-) Har ringt og fått time neste uke, så får vi se hva jordmor sier.
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Var som lege i uke 8 og jordmor uke 16-17. Skal ivei neste uke, da er jeg uke 23. Stresser egentlig ikke så mye med det for å si det slik..
Rosarose8 Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Er hos lege/jordmor hver 4. uke jeg? Legen avtaler neste time når jeg er der. Går til privat jordmor og synes det blir for dyrt å gå dit en gang i mnd!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå