Gå til innhold

Hermetisk fersken.. Sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Var på butikken i dag og så på hermetisk fersken. Vanligvis tenker jeg at all hermetisk frukt ligger i sukkerlake, men på denne sto det at den ligger i annanasjuice fra konsentrat... Er det da slik å forstå at de ikke er sukker i laken (annet enn fruktsukker da selvsagt) og at den kan være en grei søt erstatning for godis i hverdagen? ;)

Fortsetter under...

Skrevet

Du må jo lese innholdsdeklarasjonen. Det skal stå der hvor mye karbohydrater og evt hvor mye kalorier det er i det.

Vil tro det er endel av begge deler, det er jo dessert.

Skrevet

Det er ikke slik at fruktsukker er sunnere enn annet sukker.

Skrevet

Ville nok heller gått for bær og fersk frukt :-)

Skrevet

Det er ikke slik at fruktsukker er sunnere enn annet sukker.

Jo, faktisk. Man legger på seg av alt av sukker/karbohydrater, MEN vanlig hvitt raffinert sukker er som rus for hjernen, slik at man blir avhengig og ikke klarer å stoppe å spise f.eks smågodt.

Naturlig fruktsukker eller sukker som ikke er raffinert vil påvirke blodsukkeret, men man får ikke det suget etter mer på samme måte, med mindre man er ekstremt var. Jeg personlig kan spise litt hermetisk frukt og bli "tilfredsstilt", men smågodt får jeg "aldri" nok av..

Man kan jo å lage eget godteri av sukrin eller annen naturlig søting som ikke påvirker blodsukkeret, eller bruke fersk frukt og kesam (som man søter selv og tilsetter vanilje) og litt kanel, feks :)

Skrevet

Hei. Var på butikken i dag og så på hermetisk fersken. Vanligvis tenker jeg at all hermetisk frukt ligger i sukkerlake, men på denne sto det at den ligger i annanasjuice fra konsentrat... Er det da slik å forstå at de ikke er sukker i laken (annet enn fruktsukker da selvsagt) og at den kan være en grei søt erstatning for godis i hverdagen? ;)

Juice fra konsentrat = sukkervann uten næring

Juice IKKE fra konsentrat = fruktjuice, altså med næringsstoffene til frukten og en sunnere variant.

Annonse

Skrevet

Hei. Var på butikken i dag og så på hermetisk fersken. Vanligvis tenker jeg at all hermetisk frukt ligger i sukkerlake, men på denne sto det at den ligger i annanasjuice fra konsentrat... Er det da slik å forstå at de ikke er sukker i laken (annet enn fruktsukker da selvsagt) og at den kan være en grei søt erstatning for godis i hverdagen? wink.png

Juice fra konsentrat = sukkervann uten næring

Juice IKKE fra konsentrat = fruktjuice, altså med næringsstoffene til frukten og en sunnere variant.

Litt av C vitaminene ødlegges når man går veien om konsentrat. Ellers blir næringsinnholdet så godt som likt i juice fra konsentrat og i ferskpresset juice. Det er ikke lov å tilsette sukker eller noe annet enn vann tilsvarende det som ble fjernet da konsentratet ble laget, hvis det skal kalles juice.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.6263056

Gjest peacock
Skrevet

Juice = 100% fruktsaft. Konsentrat vil si at man lar noe av vannet fordampe. Da fyller saften mye mindre ---> billigere transport, mindre plass på lager. For å kalde juice for juice kan det ikke tilsettes annet enn vann i en mengde som tilsvarer fruktkonsentratets opprindelige vanninnhold.

Om det tilsettes f.eks. sukker får du nektar, ikke juice!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...