Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen her inne som bruker Metformin. Jeg var på samtalen på St.Olav i februar ang dette med ivf, fikk beskjed om å gå ned 10kg, min BMI var på 31. Jeg skal tilbake til ny time i mai, og kjenner at jeg begynner å bli desperat her. Jeg har nemlig ikke gått ned mer enn 4,5 kg :( Trener 5 ganger i uke og kontrollerer alt jeg spiser. Jeg fikk tips av noen her inne at Metformin kunne kanskje hjelpe meg. Dere som bruker det, hva er deres erfaring? Fikk dere resept av fastlegen eller av gyn?

Tusen takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk det første gang av gyn. da gikk jeg ned 18 kg på 3 mnd. den gangen for jeg mistet søttrangen og var aktiv med gåing på jobben. den andre gangen etter graviditet gikk jeg ned 8 kg. så stoppet det. men til samme vekt som da jeg gikk ned 18 kg. den gangen var det legen som skreiv ut resepten.

men viktig med regelmessige små måltider. den andre gangen måtte jeg doble dosen for å ha virkning. kan ha noe med hormonene i kroppen å gjøre. og legen mente jeg har metabolsk syndrom. og vansker med stoffskifte og å gå ned i vekt. og var heller ikke så aktiv den andre gangen pga ikke kommet meg i jobb igjen og bekkenproblemer.

Skrevet

Hei :)

Jeg går på metformin, og har gjort det i over 8 år :)

Det er jo teknisk sett diabetesmedisin, for de som er insulinresistens.

Så hvis du har PCOS og/eller er insulinresistens kan du nok ha god effekt av disse (få går ned i vekt pga metformin, men gjør at sunt kosthold og mosjon virker bedre enn ved uten).

Selv er jeg avhengig av metformin for å ikke rase opp i vekt bare av å se på karbohydrater :)

Jeg fikk resept hos spesialist på endiokrinologisk avdeling på lokalsykehuset :)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar :) Jeg har ikke PCOS, gyn kunne ikke se noe ved innvendig ul. Jeg har derimot små eggstokker som igjen resulterer i at jeg produserer for lite egg :( Jeg følger planen for Grete Roede, spiser sunt og er aktiv. Dessverre så har vekten ikke blitt redusert noe særlig :( Jeg har bestilt time til fastlegen, følte jeg kunne trenger råd om hva jeg bør gjøre videre. Hvis vekten min er tilfredsstillende til kontrolltimen, så får vi begynne med ivf.

Skrevet

Oi, har de blitt så strenge på St.Olav?? min bmi var på 32 da vi var på ferskforsøk i 2009 og de sa ikke at jeg måtte ned ivekt.. den var også på 32 da jeg var på fryseforsøk i august 2010.. det forsøket endte i veslefrøkna vår. :) var også på et fryseforsøk nå i desember oh januar og da var bmi på 33.. de sa ikke noe da el..

men vi skal på ferskforsøk nå til sommern.. og gruer meg nå veldig. kanskje vi ikke får komme igang nå da så lenge bmi fortsatt er på 33.. jeg har gått ned 5 kg siden jul.. men gikk opp 5 rett før jul da jeg gikk på medisinene.. metformin har jeg også brukt, men funka ikke.

Skrevet

Jeg tror det varierer litt avhengig av hvilken lege man går til. Hvem gikk du til da Engel2010? Hun legen sa til meg "med stor volum fører også til mer hormoner som må pumpes inn i deg". Så jeg følte meg som en hval da jeg gikk derfra :( Min BMI er nå på 29,6. Jeg krysser alt jeg har for at vi snart får lov til å begynne med ivf.

Skrevet

Ja, jeg tror det varierer veldig fra sykehus til sykehus, og lege til lege.

Jeg var kjempenervøs før forsamtalen vår, da jeg har lest/hørt at Haukeland er ganske strenge på dette med BMI. At de nesten vurderte BMI fremfor hvordan man så ut.

Og jeg har alltid høy BMI, men bruker M/L i klær, så jeg var sikker på at vi ikke skulle få behandling... Hadde BMI på 31,7 på forsamtalen, og grensen er 32.

Men vekten min ble ikke tatt opp engang! Så jeg ble veldig lettet :)

Og en BMI på 29,6 burde da være plenty lavt nok?! Dere får nok grønt lys på neste time :D

Skrevet

Da har jeg vært hos legen, og jeg fikk da Metformin. Ble dere veldig dårlig av den? Jeg skal begynne med 1 tab til middag første uke, økes så til 2 tab hver dag i 2.uke og økes til 3tab hver dag i 3.uke.

Jeg tenkte å fortsette med trening og spiser mager som før. Håper bare ikke at jeg dårlig av medisinen at jeg ikke orker å trene.

Skrevet

jeg ble veldig kvalm når jeg begynte med 2 tabeletter 2 ganger for dag, så tok 3 istedet i noen dager,men nå merker jeg ingenting. tar de når du spiser.

birvirkningene skal gå over etterhvert.

de er litt strenge på bmi på st.olavs....ei er det veldig......

men dring er fornøyd så lenge jeg trener....så blir litt forvirra.

etter alle sprøytene gikk jeg opp endel i vekt,men har nå klart å gått ned. men det er som de sier, sjangsene er større, så det er ikke for å være slem,men vi har som regel ikke tia til å gå ned i vekt, vi vil bli gravide med en gang, synes dette er veldig vanskelig selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...