zassy☆ Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Synes det er mange som skriver om nattavvenning og det er noe jeg har hørt om lenge, før jeg fikk barn selv, venner som snakket om det osv. Og begynte å tenke på det selv da hun bikka 6 mnd da helsesøster sa hun ikke trengte mat på natta lenger. Men så begynte jeg å lure på, er dette noe som egentlig er vanlig eller gjør bare noen det? Jeg bestemte meg for å fortsette å amme så lenge hun ville i hvert fall så lenge jeg selv orket det og det ikke bydde på noen problemer, og nå rundt 8 mnd har hun flere og flere netter sluttet å spise på natt (spiser da av og til rundt 22-23 på kvelden og 05.30 på morgen). Men noen netter vil hun ha et måltid og da har hun fått det. Hvordan er det med dere andre, hva er deres tanker rundt det? Ikke noe innlegg for å si noe negativt om de som velger å gjøre det eller de som ikke gjør det altså, bare lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre og hvorfor du i tilfelle valgte å gjøre det/ikke gjøre det. Har full forståelse for at noen må gjøre det fordi de blir helt utslitte av det eller fordi de har begynt å jobbe osv. Er litt spent på det selv da jeg snart skal ut i jobb, men kan jo håpe hun slutter helt av seg selv Og er det slik at de som blir nattavvent ofte slutter med pupp på dagen også eller holder melkeproduksjonen seg greit likevel?
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Etter min erfaring har du vært heldig. Alle jeg kjenner som skulle la babyen slutte selv, endte opp med barn som diet på natta til langt over ettårsalder. Mødrene var slitne og ikke fornøyd med det selv. Min viste ingen tegn på å ville slutte. Sov helt elendig. Våknet hver 45. min eller halvannen time. Så ved 7,5 mnd kuttet jeg nattpuppen og vi fikk begge nattesøvn:) Jeg ammet til han var året. Det ble vel en gradvis nedtrapping. Først fordi vi begynte med fast føde ved 5 mnd, så kuttet vi nattpuppen, jeg begynte i jobb igjen ved 10 mnd og så sluttet vi helt et par uker før han fylte året. Tror den gradvise - og naturlige nedtrappingen - gjorde at han også mistet mer og mer interessen. Så ved puppeslutt var det ingen protester.
Nille 76 Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Synes det er mange som skriver om nattavvenning og det er noe jeg har hørt om lenge, før jeg fikk barn selv, venner som snakket om det osv. Og begynte å tenke på det selv da hun bikka 6 mnd da helsesøster sa hun ikke trengte mat på natta lenger. Men så begynte jeg å lure på, er dette noe som egentlig er vanlig eller gjør bare noen det? Jeg bestemte meg for å fortsette å amme så lenge hun ville i hvert fall så lenge jeg selv orket det og det ikke bydde på noen problemer, og nå rundt 8 mnd har hun flere og flere netter sluttet å spise på natt (spiser da av og til rundt 22-23 på kvelden og 05.30 på morgen). Men noen netter vil hun ha et måltid og da har hun fått det. Hvordan er det med dere andre, hva er deres tanker rundt det? Ikke noe innlegg for å si noe negativt om de som velger å gjøre det eller de som ikke gjør det altså, bare lurer på om dette er noe som er vanlig å gjøre og hvorfor du i tilfelle valgte å gjøre det/ikke gjøre det. Har full forståelse for at noen må gjøre det fordi de blir helt utslitte av det eller fordi de har begynt å jobbe osv. Er litt spent på det selv da jeg snart skal ut i jobb, men kan jo håpe hun slutter helt av seg selv Og er det slik at de som blir nattavvent ofte slutter med pupp på dagen også eller holder melkeproduksjonen seg greit likevel? Jeg gjør og tenker som deg, 8,5 mnd her.
abella Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Jeg tror det er vanskelig å planlegge på forhånd fordi babyene er så forskjellige. Noen våkner ofte på natta og vil ikke sove før de har fått pupp, til slutt blir det så mye spising på natta at det tar helt overhånd. Mens andre babyer regulerer det fint selv og slutter når de ikke trenger mat lenger. Min første baby begynte å sove natta gjennom av seg selv da han var 5 mnd, skjedde fra én dag til den neste. Han våknet et par ganger igjen noen dager senere, men sovnet lykkelig da jeg fant smokken hans. Han har alltid vært ekstremt enkel om natta. Vesla hadde en gradvis nedtrapping av nattmat frem til 6 mnd og hadde i ca 2 mnd kun spist 1 nattmåltid, samtidig som hun økte inntaket av fast føde ganske mye på dagtid. Så til slutt ga jeg henne et lite "puff" ved å heller tilby smokk og samsoving når hun våknet. Hun var litt grinete, men relativt fornøyd med det. Hadde ikke orket skriking tror jeg, da hadde jeg kapitulert. Etter nattavvenning har jeg bare ammet morgen og kveld, og da er det veldig lite melk igjen, bare noen dråper til litt kos.
Pix Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Her gikk det av seg selv når hun fikk mer mat på dagtid. Men har en venninne som har en baby som er avhengig av puppen i munnen hele natta. Da skjønner jeg de vil nattavvenne:) Så er veldig forskjellig!
Gjest stårma Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Jeg håpet i det lengste at mini skulle nattaavenne seg av seg selv. Syntes nattaammingen var helt greit og egentlig bare koselig i starten. Men etterhvert som han ble større så trengte han mer næring og han bestemte seg tydeligvis for at dette skulle ha gjøre på natten. Så jeg følte han lå og spiste stort sett hele natten og det førte til at han ikke ville spise noe særlig på dagtid, verken pupp eller grøt, siden han var mett etter all spisingen på natten. Dette slet meg helt ut, og han trengte jo å spise noe annet enn bare morsmelk og bare spise på natten. Derfor nattaavente vi han. Nå sover han bedre både på natten og dagen, spiser bedre fast føde. Ammer mest morgen og kveld og litt innimellom på dagen, tilbyr han puppen men han er ikke alltid så interessert. Jeg har veldig bra med melk fortsatt.
cent Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Småen her har alltid sovet godt på natta, han hadde bare en periode fra 3,5 mnd til 5,5 måned hvor han våknet ofte for mat, så fort han kom opp i en hel porsjon med grøt på kvelden sov han videre, eller om han våknet hørte jeg at det bare var sutring og ikke sult og han roet seg om han fikk smokken. Fra ca. 6 mnd sov han til rundt 05-06 før han våknet og trengte mat. Så det finnes definitivt barn som nattavvenner seg selv Hadde han ikke nattavvent seg selv og det virket som at han egentlig burde være i stand til å få i seg nok mat på dagtid ville jeg nok prøvd å avvenne ham før min permisjon tar slutt slik at jeg hadde hatt en mulighet til å få gjort noe på jobb
Maitrollet Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Vi har ikke nattavvent. Har prøvd, men det viste seg umulig. Småen har spist godt på dagen, men har rett og slett hatt behov for næring på natta også. Hvis han ikke fikk mat var han våken i timesvis på natta. Så fort han fikk pupp og var mett sovnet han. Så etter en måneds tid med nattavvenningsforsøk (mellom 8 og 9mnd) ga vi opp det prosjektet. Nå er han 11 mnd og har.de siste par ukene sovet fra 7 til 6-halv sju (hurra!). Nattamming er ikke så ille om man er innstilt på at det bare er en periode. Her samsov vi også halve natta etter at han fikk pupp første gangen, det var mye lindre slitsomt. Har heller ikke behøve å gjøre noe for å avvenne det - ting har gått seg til av seg selv
gullskattmamma Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Her måtte vi nattavvenne nr.1 fordi han begynte å spise oftere og oftere på natta (han var 9 mnd). Jeg var student og var utrolig sliten på dagtid, så vi måtte for at jeg skulle fungere skikkelig Etter at vi slutta med nattmat spiste han også bedre på dagen. Jeg ammet til han var ca 13-14 mnd på dagen. Den siste mnd ammet jeg kun på kvelden, og da merket jeg at produksjonen gikk veldig ned. De siste måltidene han fikk var nok ikke mange dråpene, så han sluttet i grunn selv (mistet interessen). Nr. 2 sov rundt ganske tidlig, før hun var 2 mnd. Så der slapp vi nattavvenning Hadde god produksjon på dagen selv om hun ikke spiste på natta. Nr. 3 er 7,5 mnd og har de siste nettene kuttet ut 1-2 måltider selv, gått fra 3/4 måltider til 2. Gjenstår å se om trenden fortsetter Det beste hadde vært om han hadde avvent seg selv, men mulig han trenger litt drahjelp etterhvert. Stresser ikke enda, men når han nærmer seg 9 mnd har jeg et lite ønske om at vi skal være ferdig med nattamming. Ser ut som jenta de avvener seg fint selv
zassy☆ Skrevet 18. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 18. april 2012 Takk for mange svar Ja håper hun avvenner seg selv, men er litt redd det kanskje bare er en periode og så begynner hun kanskje å spise mer igjen, men det får tiden vise, får bare nyte det og tenker å flytte henne på eget rom. Krysser fingrene for at det fortsetter
Kanelbulle Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Vi nattavvente ved 8 måneder etter at lillen ikke viste noe som helst tegn til å ville slutte selv. Hadde egentlig ønsket at han skulle slutte selv. Det gikk veldig enkelt på to netter, så han trengte nok egentlig ikke maten, var mest en vane. Har flere venner hvor barnene har fortsatt til over 1 års alder og da blir det veldig mye vanskligere å avvenne siden de fått så mye mer egen vilje, stiller seg opp i sengen etc. Merker tegn på dette allerede nå ved 10,5 måned, vil bestemme mer selv nå.
El1 Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Han nattavvente seg selv i perioder, da han var 6 mnd og 9 mnd. Jeg begynte å jobbe da han var 10 mnd og da begynte vi med en flaske igjen fordi jeg ikke orket annet Han sluttet av seg selv igjen da han var 12 mnd og har ikke spist om natta siden da. Min erfaring er altså: ikke stress mye med det, alt går i perioder.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Jeg lot ham få, fordi pupp var eneste måten han sovnet på til han var 8 mnd. Da kunne han også sovne på fanget til pappaen sin om kvelden. Jeg begynte å jobbe når han var 8,5 mnd. Ville ikke kutte ut nattamming samtidig (ville fått problemer med betennelse også). Så vi samsov og ammet 1-2 ggr pr natt noen uker. Men da begynte han å våkne OFTE, så det ble til at vi nattavvente ila 2 netter. Det gikk veldig greit, men jeg fortsatte å amme kl 5 til han var 12 mnd. Ammet da 3 ggr i døgnet, men kuttet først kveldspuppen for å gjøre legging enklere för pappaen. Så kuttet vi morgenmåltidet uka etter. Fortsatte å amme etter jobb, men i påska glemte han det litt bort, og da bestemte jeg meg for at vi var ferdig. Har ammet 1 gang etterpå för å lette på trykket, men nå er det en uke siden. Han er 14 mnd.
Supersnusken Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 Du er veldig heldig.. Her er vi over 10mnd og interessen for pupp er stadig økende, særlig på natt! Er oppe 8-10 ganger per natt, så ser ut til at vi må gjennom en nattavvenning, begynner å jobbe om 2 uker... ;-(
zassy☆ Skrevet 18. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 18. april 2012 oi supersnusken, 8-10 ganger? spiser han godt hver gang eller er det mest for kos? spiser han godt på dag også?? Skjønner det er slitsomt ja! Hvis han sovner eller spiser lite hver gang kanskje "vekke" ham litt til så han får spist seg mett f.eks? Men skjønner at du sikkert har prøvd alt når du har det sånn. Håper dere finner en løsning snart!
miepia30 Skrevet 18. april 2012 #16 Skrevet 18. april 2012 Storebror nattavvente vi når han var 8-9 mnd og tok vel flytting til eget rom i samme slengen mener jeg å huske. Da begynte han å sove hele natta gjennom og har gjort det siden. 2 år nå. Lillesøster er snart 7 mnd, problemet er at hun er veldig småspist på dagtid og legger dårlig på seg. Føler derfor ikke jeg kan ta fra henne nattpupp før hun spiser 2-3 gode måltid fast føde på dagen. og vi er ikke i nærheten. Hun spiser hver 3 time på natta..... Slitsomt. Og med så mye nattmat blir det vanskelig å få i henne mat på dagen, ond sirkel jeg sliter med å få snudd. Er så trøtt på natta at jeg orker ikke bysse og rugge i timesvis når det tar 10min hvis jeg bretter frem puppen. Håper dagspisinga tar seg opp snart, da tar vi nattavvenning og eget rom på henne også.
Lene~mor til tre Skrevet 18. april 2012 #17 Skrevet 18. april 2012 Vet du jeg synes det der er kjempevanskelig selv, snuppa mi er også 8 mnd. Hun sov hele natta fra 22-08.00 fra hun var 6 mnd til hun var 7.5 mnd, men nå kan hun våkne hele 3 ganger om natta for å få pupp. Jeg har latt henne få det siden hun på sist kontroll ikke hadde noe vektøkning på 1,5 mnd. . Men nytter jo ikke å ikke gi henne pupp heller da gråter hun så ille at hun gråter seg utrøstelig og skriker seg ut eller hva det heter. . Men snuppa mi tar hverken smokk, flaske eller tutekopp så hva gjør man med nattavvenning da liksom? Hun drikker kun av vanlig plastglass/kopp og da må jeg sette henne opp i senga om hun skal få det, å da hyler hun like mye uansett. Ok det er slitsomt å nattamme, men jeg synes de nettene jeg prøvde å ikke gjøre det var enda mere slitsomme for da ble det bare 2 timer søvn å jeg skulle på jobb. Hjelper jo ikke at pappan tar henne, jeg våkner jo når hun gråter så ille uansett, det samme gjør søskene hennes som skal på skole så her får hun pupp å det blir stille og vi får sove ;-)
Høna08 Skrevet 19. april 2012 #18 Skrevet 19. april 2012 Eldstemann trengte vi ikke å nattavvenne. Da han var fem-seks mnd begynte han å våkne for kun ett måltid i fire-fem tiden og det var helt greit. Så da gjorde vi ingenting og etterhvert (ca 8 mnd) begynte han å sove natta igjennom. Lillsesøster derimot våknet 1000 ganger hver natt (føltes det ut som) så hun tok vi og nattavvente på seks-mnds dagen (hadde da spist fast føde siden 4mnd). La henne på eget rom samtidig og det var visst nok for andre natta sov hun igjennom uten noe skriking (bare sutring) i det hele tatt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå