Gå til innhold

Dere som er konisert og fått målt livmorhalsen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang er denne hos dere?

Jeg er 32+3 og fikk målt den til 23mm idag. LItt kort, men ikke for kort.

Normalt er vel fra 30-45mm om jeg har forstått det riktig.

Den hadde begynt å åpne seg litt øverst, men det var ikke noe akutt fødselsfare.

Og mest sannsynlig har den alltid gjort det på den tiden hos meg tidligere..Uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er konisert i 2008, men har ikke fått noen spesiell oppfølging. Har spurt legen min om dette og hun sier det ikke er noen spesiell oppfølging. Aldri fått målt den heller. Men i mitt tilfelle tok de svært lite! Og med laser. Så i utgangspunktet tror jeg ikke det har noen betydning for akkurat meg. Er 36+3 i dag og dersom det skulle kunne føre til at lillegutt kommer litt før tiden, er jeg jo bare glad ;)

Skrevet

Når ble du konisert, Leirha?

Jeg ble konisert mellom nummer 1 og 2 i 2009, og jeg fikk ikke noe ekstra oppfølging med nummer 2 eller i dette svangerskapet...

Fikk beskjed om at det ikke er nødvendig lengre med den lasermetoden de bruker nå til dags?

Nummer 2 kom bare 5 dager før termin, så sånn sett så fikk det jo ingen konsekvenser for det svangerskapet/fødselen...

Bare nysgjerrig siden det tydeligvis er ulik praksis rundt om i Norge ;)

Håper ellers alt er vel med deg og gutteklubben. Nå har vi ikke lenge igjen ;)

Skrevet

Det er sant at de ikke følger dette opp særlig mye lenger, de følger det opp om det er blitt tatt spesielt mye av livmorhalsen. Og om du ellers er i fare for tidlig fødsel av en eller annen grunn.

Det er en økt fare med tidligere fødsel ved konisering, men ikke så stor at det er vits å bruke ektra resurser på å gi alle ekstra kontroll, og det vil jo bare føre til en slags sykeligjøring av ellers gjerne friske gravide.

Jeg ble konisert 1 år før jeg ble gravid denne gangen.

Har tenkt litt på det siden jeg har et så enormt press (for ikke å nevne stress) på å IKKE få lilleguttfør termin, kommer han så kommer han så klart :)

Har tenkt på det siden jeg fikk beskjed at han tok en del av livmortappen den gang han utførte ingrepet,og fordi jeg hadde en blødning i uke 26.

Så da jeg var hos gynekolog i dag, spurte jeg om han kunne sjekke det.

Og det så jo greit ut.

Det var bare fordi jeg ba om det, og ikke fordi det var satt opp kontroll til det :)

Ikkelenge igjen nå nei :D GLeder meg så mye nå, fikk se lillegutt på 3D idag, herlig unge.

Skrevet

Jeg hadde også livmorhals på 2 cm da jeg var gravid med første.

Den ble målt i forbindelse med at jeg hadde veldig vonde kynnere.

Ble 50% sykemeldt for å unngå for mye belastning på området og for at kynnerne skulle avta litt, men fikk beskjed om at jeg gjerne kunne trene og gå turer (vet ikke hvor lurt det i utgangspunktet var?).

Det gikk veldig bra med meg, fødte 3 dager før termin men jeg var i aktiv fødsel (5 cm åpning) uten å merke det, det ble bare tilfeldigvis oppdaget på en vanlig jordmorkontroll samme dag som jeg fødte. Hadde jeg ikke fått konstantert åpning, hadde jeg nok sansynligvis født hjemme eller i en ambulanse, for riene ble ikke ordentlig vonde før jeg var oppe i 8 cm åpning.

Jeg er imidlertidig ikke konisert, men har naturlig en veldig kort livmorhals fra før av. Hvor lang vet jeg ikke, livmorhalsen min har bare blitt målt under forgje graviditet, men alle gynekologer jeg har vært hos når jeg ikke har vært gravid har påpekt at jeg har veldig kort livmorhals.

Skrevet

Kan legge til at legen har sendt henvisning til sykehuset for å få tatt en ultralyd og målt hvor lang livmorhalsen min er denne gangen. :)

Har vært litt redd for for tidlig fødsel. Selv om jeg ikke har hatt vonde kynnere siden uke 17, som da gav seg etter å ha blitt 40% sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...