moota m storebror&lillebror Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Storesøster går i vennegruppe, men de er bare 4 stk og denne gangen kom altså bare 1 jente til vennegruppe. Storesøster hadde lyst å leke ute, men hun hadde ikke med uteklær. Helt greit, for jeg har jo litt mindre kontroll på 2 skolebarn om de er ute. Hva er vanlig å gjøre? Her ville de visst helst se på tv. Når de ikke fikk det gikk de på rommet for å leke. De fikk lage osteskiver som vi stekte i ovnen til kvelds.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Har ikke hørt om vennegrupper før. Er det i skolens regi?
moota m storebror&lillebror Skrevet 17. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. april 2012 Både og tror jeg hehe Tror det er fau som faktisk har tatt ansvaret for dette. Det er vel for at barna skal ha omgang med andre enn de som bare går på sin gruppe og de som vanligvis henger sammen.
petite fleur Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Da jeg jobbet som lærer hadde elevene vennegrupper. Aktiviteter de gjorde var å gå på skøyter, telttur, lage mat sammen (laget hver sinpizza i sånn pizzabaker), svømme, gå på Peppes.... alt mellom himmel og jord Var veldig populært, ungene gledet seg til vennegruppene.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Vi har vennegrupper og vi foreldre jobber hardt for å få til flest mulig på oppmøte. Datteren min er i vennegruppe med 5 barn, vi foreldre sender meldinger til hverandre og finner dagen der alle kan møtes. Vi vet jo om dette 1 år i forvegen og planlegger ved skolestart hvilken mnd hvert barn skal ha, så mailer vi om hvilken dager i mnd det passer for hver enkelt og gjennom 2 år, har vi kun hatt ett sykefrafall. Vi voksne henter barna på skolen ca 1530 og tar de med hjem, pleier å feks lage felles pizza med barna eller ut å grille pølse, de leker frilek. ca 1800 kommer foreldrene for å hente barna og drikker kaffe hos den foreldre som har vennegruppen, frem til ca 1830. Veldig hyggelig. Kluet er å planlegge dette tidlig i starten av skoleåret. Min datter starter i 3 trinn til høsten, når vennegruppen er satt til høsten, mailer jeg til alle foreldre i vennegruppen og vi avklarer hvilken mnd hver enkelt skal ha. Jeg visste i år at jeg har mai, så nå har jeg sendt ut mail til foreldrene om dager i mai det passer for meg, så får jeg svar og koker det hele ned til en bestemt dag før vi er i mai mnd. På den måten er du ganske sikker på at alle kommer :-)
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Her er vennegruppene satt sammen slik at de er i gruppe med barn de ikke bor så nære og som de ikke besøker "av seg selv" (altså ikke barn på samme byggefelt). Dermed er det litt "stas" å komme på besøk til hverandre. Her starter gruppene etter skoleslutt. Vi henter de på skolen eller de går hjem til den som skal ha gruppa selv. Når gruppa er her, prøver vi å gjøre litt ekstra koselige ting. F.eks er barna med på å lage middag (f.eks lage sin egen pizza), vi griller, er på tur i skogen osv. Har også laget rebusløp og hatt ulike prosjekter/oppgaver, dvs at ungene sammen skal lage noe eller hjelpe til å lage noe. I vinter laget vi f.eks snøhule og slalomløype og flaskebane i akebakken utenfor huset Skjønner forøvrig ikke helt problemet med at du har liten kontroll på to skolejenter ute....De klarer vel å leke ute litt uten tilsyn? og kluet er selvfølgelig å planlegge gruppedagene i GOD TID
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå