novemberkid Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Gutten min på 5 mnd fullammes. I det siste har han virket uinteressert i puppen. Kun på natten og når han er veldig sulten suger han godt som før til det kjennes tomt ut i brystene. De andre gangene suger han i kanskje 30 sek, slipper og ser på meg, eller vrir seg rundt og ser rundt i rommet. Jeg prøver gang på gang å få han til å suge mer, han tar litt men slipper fort igjen. Kikker på meg og smiler, og enkelte ganger blir han grinete og vrir seg. Han virker ellers fornøyd, men jeg er redd han får for lite mat! Noen som har vært borti lignende? Han holder på å få tenner, kan dette være årsak? Har prøvd å gi grøt, men han får vondt i magen av det. Tips og råd ønskes! Vil gjerne amme en stund til.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Her har vi litt av det samme problemet. Puppen er ikke så spennede lenger, suger i 20sek og slenger hodet tilbake. Løsningen har blitt å gå på et mørkt og stille rom, så det ikke er noe som kan distrahere. Eller så har vi lagt oss i senga. Funker fint. Snuppen er 6mnd og får fast føde, og ammer ca. 4-5 ganger om dagen. Om natta vil hun ha pupp hele tiden, men da er det kun for kosen.
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Min gutt på 5 måneder er også veldig ukonsentrert under amming om dagen. Men han er en stooor gutt på over 10 kilo, så han får i seg nok mat :-) Han begynner å utforske verden og skal gjøre det samtidig som han får pupp, så det blir litt oppstykket amming om dagen! Dersom du er redd for at han får i seg for lite mat, kan du veie han litt mer regelmessig.
novemberkid Skrevet 17. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. april 2012 Min gutt på 5 måneder er også veldig ukonsentrert under amming om dagen. Men han er en stooor gutt på over 10 kilo, så han får i seg nok mat :-) Han begynner å utforske verden og skal gjøre det samtidig som han får pupp, så det blir litt oppstykket amming om dagen! Dersom du er redd for at han får i seg for lite mat, kan du veie han litt mer regelmessig. gir du noe grøt eller annen fast føde?
C&L snart m BaBy igjen Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Her hjalp det å amme liggende rett før soving eller rett etter soving( noen ganger mens hun sov) Det ble bedre etterhvert! Jeg fant mye nyttig på ammehjelpens side. Håper det går seg til og at det er en fase.
Regina Phalange Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Hei kjære deg! Jeg tror dette er veldig normalt. Det samme skjedde med sønnen min rundt den alderen. Det er plutselig mange andre ting som er mye mer spennende å se på enn puppen :-) Du sier han virker blid og fornøyd, bare uinterresert i puppen? Hadde han grått når han ble lagt til brystet ville jeg sjekket evt ørevondt men det virker ikke som det er tilfellet her. Med tanke på om han får nok mat så ville bare holdt et øye med bleiene hans . Sjekke at de er gode og våte :-) Er han sulten vil du nok merke det på humøret. Husk at de også blir mye mer effektive i sugeteknikken rundt den alderen, så om du ammet et kvarter på hvert bryst før, kan de nå gjøre unna mye på 5 minutter! Om du fortsatt er bekymret ville jeg gjort som #3 foreslår. Gå på åpen helsestasjon en gang i uka eller annenhver uke og sjekk vekten. Skjønner godt at du vil amme lenger, det er jo så koselig! Her holdt vi det gående til han var rundt 9 mnd. Da ville han ikke ha mer :-( ang grøt så ville jeg forsøkt Nestle sin mais grøt. Den skal blandes med morsmelk og er vel den mest skånsomme for magen så vidt meg bekjent. Lykke til :-)
msunicorn Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Gutten min på 5 mnd fullammes. I det siste har han virket uinteressert i puppen. Kun på natten og når han er veldig sulten suger han godt som før til det kjennes tomt ut i brystene. De andre gangene suger han i kanskje 30 sek, slipper og ser på meg, eller vrir seg rundt og ser rundt i rommet. Jeg prøver gang på gang å få han til å suge mer, han tar litt men slipper fort igjen. Kikker på meg og smiler, og enkelte ganger blir han grinete og vrir seg. Han virker ellers fornøyd, men jeg er redd han får for lite mat! Noen som har vært borti lignende? Han holder på å få tenner, kan dette være årsak? Har prøvd å gi grøt, men han får vondt i magen av det. Tips og råd ønskes! Vil gjerne amme en stund til. hei! Her hadde vi samme problem da snuppa var 3 mnd. Varte i en uke ca. Vridde seg bort hele tiden, kunne ta opptil 7 timer mellom ammingene! Jeg var et nervevrak da. Men ellers virket hun glad og fornøyd, så jeg bare fortsatte å tilby mat selv om hun ikke var interessert 90% av gangene Jeg prøvde å si til meg selv at hadde hun vært sulten hadde hun spist! Plutselig en dag snudde det, og nå skal hun ammes annenhver time. Ingen mellomting her i huset altså. Dette er sikkert bare noe forbigående. Jeg tok kontakt med helsestasjonen for veiing, det kan jo du og gjøre om du er bekymret. Lykke til
lillenims Skrevet 20. april 2012 #8 Skrevet 20. april 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Det er ganske vanlig med en periode med brystvegring i denne alderen, de blir så opptatt av andre ting. Det pleier oftest gå over etter en uke eller to. Det er lurt å amme i et "mørkt og kjipt" rom, eller generelt å prøve å gjenskape mest mulig fra de ammesituasjonen som funker. En leke eller et solid smykke som barnet kan leke litt med kan også hjelpe for en del, viktig at tingen kun brukes under amming. Når det gjelder bekymring for at han får for lite mat så kan du se på at han virker fornøyd og at han tisser hver dag. Om han spiser litt lite og en KORT periode (1-2 uker) går lite opp i vekt er ikke farlig! Du kan gjerne veie på åpen veietime, men barn på 5 mnd har mye å gå på, det er VELDIG stor forskjell på de og på nyfødte når det gjelder hvor mye de tåler. Om han virker utilpass og "ikke har det bra", og dersom han begynner å ha mange tørre bleier (også på tider der han burde hatt våte bleier, sånn i forhold til når han faktisk spiste), så bør du kontakte helsesøster og spørre om hun har noen råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå