Gå til innhold

Noen som er gode på tyding av brillesedler? Og vet hvordan man fr rett type linser på nett?

Anbefalte innlegg

Burde egentlig bruke briller, noe jeg ikke klarer, og tenkte derfor at jeg skulle prøve linser. Jeg har en brilleseddel men skjønner ingenting av den. Annet enn at jeg har -0.25 på begge øyne, og at hun sa jeg hadde litt sjeve horhinner. (Har ingen anelse om hva dette betyr.) Er det noen som klarer å tyde seddelen min, og kan fortelle hva dette betyr? Tror dere jeg kan bestille linser på nett ut i fra dette?

Høyre øye:

SPH CYL AXE PRISMER

-0,25 -0,50 105

Nær:

Venstre øye

SPH CYL AXE PRISMER

-0,25 -0,75 80

Nær:

PD 60,0 ADD

Visus H: 1.2 V: 1.2

Ukorr Visus H 1,0-V 1,0-B 1,0

Håper noen kan hjelpe meg :)

Fortsetter under...

Nei du kan ikke bruke denne brilleseddelen til å bestille linser. Du må ha en linsetilpasning hos en optiker, teste ut linser der, og så kan du bestille resten av linsene på nett.

Ja du må ha linsetilpassning:-)

Optikeren må sjekke øynene dine nøye for å sikre at du kan bruke linser, og det er også noen andre mål man ikke tar under en vanlig synstest.

Men trenger du briller da? -0,25 gjør ikke store utslaget, men det er kanskje de skjeve hornhinnene som gjør utslaget.

Annonse

Ja det er de skjeve hornhinnene vil jeg tro. Hun sa at jeg ville ha dårligere syn enn andre med samme styrke pga det. Trenger normaltsett ikke briller/linser men om jeg ser på tv, skal kjøre eller se noe på litt avstand må jeg myse å konsentrere meg veldig, noe jeg blir veldig sliten av i lengden. Får ikke til å bruke briller. Bruker dem til nøds ved kjøring og når jeg ser på tv hjemme men aldri ellers.

Du ville nok fått en korreksjon kun på skjevheten din, men jeg vil på det sterkeste fraråde deg å bestille på nett. Ofte må man teste ulike linser før man finner en som er perfekt, dessuten vet du ikke hvilken størrelse du skal ha. Noe som igjen gjør at du kan ende med en linse som er for stor og ikke ligger stabilt. Det er anbefalt å ta linsekontroll hver 6 mnd eller min. en gang i året. Linser er noe som ligger direkte på øyet, og har derfor med øyehelse å gjøre i større grad en briller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...