Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å innføre middag i tillegg til grøt og frukt til mine 7 mnd gamle jenter. I en travel hverdag med to små hadde jeg håpet at de skulle like ferdige middagsglass, men nei. De brekker seg og spyr! av den minste klump i maten. Liker heller ikke smakene på noen av dem jeg har prøvd. Så skal begynne å lage selv. Har laget potet og gulerot pure, ingen favoritt, men gikk i dem noen skjeer. Det jeg lurer på er om dere har noen tips til hva jeg kan lage? Jeg og samboer får ikke tid til å spise middag før de er lagt, så kan ikke gi noe av det vi spiser. Tenker å lage en del av gangen og så fryse ned i porsjoner. Tips tæs i mot med glede:).

Videoannonse
Annonse
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Går du på HIPP.no så har de oppskrifter på maten sin der, kanskje ungene liker det om det er hjemelaget? :) Er jo verdt et forsøk. Har ikke stort av tips, siden sønnen vår er altspisende, og lillesøster ikke er så stor enda :)

Skrevet

Takk for tips. Det skal jeg sjekke ut. Lurer også på når og hvordan dere introduserte brødmat. Er så redd de skal sette det i halsen. Hvertfall siden de gjør det med klumper i middagen. De er gjerne ikke klar for det ennå...

Skrevet

Hei :)

Min lille liker heldigvis det meste, men jeg har som regel at jeg ikke gir henne noe jeg ikke syntes smaker godt selv (dvs hun får kun middagsglass i nødstilfeller).

Kombinasjoner som har funket her er blomkål og pastinakk, tomat-brokkoli-hvitløk m fullkornspasta, gulrot-ingefær-kikerter-koriander, blomkål-mais med fullkornsris, søtpotet-blomkål, tomat-paprika-løk-sorte bønner med fullkornsris, mm....

Er kun fantasien som setter grenser egentlig ;)

Lykke til :)

Gjest <3gutt11&?2012+engler<3
Skrevet

Takk for tips. Det skal jeg sjekke ut. Lurer også på når og hvordan dere introduserte brødmat. Er så redd de skal sette det i halsen. Hvertfall siden de gjør det med klumper i middagen. De er gjerne ikke klar for det ennå...

Vi introduserte brødmat når han viste interesse i alderen 6 mnd, da delte vi opp i veldig små biter som han fikk. Etter hvert som tennene kom, så ble bitene litt større, når han var 11 mnd var vi kommet til å dele brødskiven i 4 deler, og lar skorpen være på.

Skrevet

Ville bare tipse om en bok som Margit Vea har skrevet, Mat for barn. Masse gode oppskrifter, jeg lager store porsjoner og fryser ned i små begere, da er det lett å bare ta opp og tine. Veldig lettvint og greit :)

Skrevet

Jeg har alltid laget babymat av den samme maten som vi spiser. Kjapt og lettvint. Når du koker grønnsaker til dere selv lager du bare en ekstra stor porsjon. Koker feks 1 kg gulerøtter eller 2 stk brokkoli (uten salt selvsagt). Etter middag tar du det som er til overs, kjører med stavmikser og fryser.

Jeg fryser i isterningbrett og legger over i poser når det er frossent. Så tar jeg fram feks 2 terninger brokkoli, 1 terning gulerot, 1 terning fisk osv, 1 terning eple. Jeg pleier å servere maten separat på tallerken, men du kan selvsagt røre den sammen hvis jentene dine foretrekker det.

Jeg begynte med gulerot, deretter brokkoli og blomkål. Du kan også tilsette krydder eller urter i mosen feks muskat, kanel, hvitløk, e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...