bolla12 Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Noen med erfaring? Fikk beskjed i dag om at jeg skal settes igang senest uke 38....som er seks uker til. De pratte om ballongkateter siden jeg hadde ks sist. Er det vondt, ubehagelig ?
Denise:-) Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Det er ikke direkte vondt, men veldig ubehagelig å få satt inn. Når det først er inne er det ikke noe problem
mer enn bare mor Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Syns ikke det var vondt å sette det inn. Alltid litt ubehagelig med undersøkelser der nede men det var ikke verre enn en vanlig GU.. Har positiv erfaring med ballongkateter
honningbien Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Synes ikke det var så ille å sette det inn, som en GU som nevnt over. Det falt ut etter ca 12 timer. Måtte få modningstablett en gang før vannet ble tatt etter det igjen.
bolla12 Skrevet 17. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2012 Ok, tusen takk. Kjenner jeg gruer meg litt. Har googlet litt, og ser det er mange som sier fødselen er vondere ved igangsettelse. Ungen må jo ut på en eller annen måte uansett
lille-my-april Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Den ballongen hjelper vel bare litt ekstra uten at det er direkte igangsetting, eller? Nesten så jeg har fundert i å spørre om det er mulig å få satt i det dagen etter termin... Men mulig jeg har misforstått funksjonen av denne ballongen? Må d ikke være litt åpning for å i det hele tatt kunne bruke denne metoden?
bolla12 Skrevet 17. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2012 Jeg har seriøst ikke peiling. Fikk bare beskjed om at de starter med det først for å sette igang, da jeg ikke skal gå på overtid. De ville ikke starte med piller da dette kunne virke inn på barnet. Googlet litt på sykehuset og igangsettelse : Forskjellige måter å sette i gang fødselen på Det finnes forskjellige måter å sette en fødsel i gang og før man velger en metode må man først vurdere hvor moden livmorhalsen er. Hvis livmorhalsen ikke er moden bruker man enten foleykateter eller cytotec tablett som settes i skjeden. Hvis livmorhalsen er moden kan man ta vannet (amniotomi), starte med pitocin drypp, eller en kombinasjon av disse metodene. Foleykateter er ballongkateter, så da ser det ikke ut til at man trenger å ha åpning. Men som sagt, jeg har ikke peiling
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Hmm.. ifølge min jordmor i tidligere i dag så brukes ikke ballongkateter til igangsetting lengre. De driver å diskuterer om de skal sette meg i gang pga store smerter og mye masrier. Og sa at de bare bruker modningspiller den dag i dag, men vil det si da at dert kan hende jeg får ballongkateter?
bolla12 Skrevet 17. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2012 Mulig det er ulik praksis fra sykehus til sykehus. Jeg fikk beskjed for to uker siden, og vil ikke tro de endrer praksis så raskt.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Tror det er veldig ulik praksis fra sykehus til sykehus! Ballongkateter brukers i aller høyeste grad. Spesielt dersom en har hatt KS tidligere. Tror poenget med dette kateteret er å stimulere til modning/på og og dermed naturlig fødsel.
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Stimulere til modning/åpning
bolla12 Skrevet 18. april 2012 Forfatter #12 Skrevet 18. april 2012 Takk for tilbakemeldingene. Og godt å høre at de fortsatt bruker samme metode som for to uker siden Ble litt bekymra kjente jeg. Kanskje begynne å stole på sin egen lege/jordmor. Blir nok så bra så. Glad jeg får kutta ned litt på ventetiden jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå