Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Hei. Lurer på om noen har mere peiling om dette med bloprosent. Har 11,5 og det var visst lavt sa sykepleieren. Men så sier hun, kan jo hende at du altid ligger lavt. Så jeg ble ikke klok, skal jeg ta jern, skal ikke, hvor mye, hvor lenge. Jern er jo noe man ikke skal ta for mye av... så er skeptisk der og. Men i det siste har hatt hodeverk og følt meg slapp. Underskreiv dette forkjølelsen jeg har hatt Men så har jo hatt en del forsøk, i det siste mange avbrutte og denne mån har jeg hatt 2 ganger mens på grunn av alle dei avbrutte forsøk vil jeg tippe. Det tapper jo sikkert kroppen for blod. Hva gjør dokke som har lignendes blodprosent? Tar jern? Hvor lenge?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Jeg hadde 10,4 på siste kontroll og tar dobbel dose jerntilskudd for å komme meg opp på et bedre nivå. Har gjort det siden jul omtrent, men det går svææææært sakte oppover. Men legen sa det var veldig viktig at jeg husket å ta jerntablettene hver dag så jeg får økt blodprosenten. Du bør nok høre med legen din hva han anbefaler.
Englebarn11og12 Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 11,5 er ikke veldig lavt. 12-14 er vanlig for damer så det er vel litt i grenseland.
bamby Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Ring spør legen. Selvom du er innenfor normalverdi kan du behøve jern, vi er forskjellige hva vi trenger.
Tutla Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Dersom du har lav blodprosent skal du ofte ta jern, men dersom jernlageret ditt allerede er høyt skal du ikke ta jern. Er ikke blodprosenten alene som avgjør om du skal ta jern. Jeg har en blodprosent på 12,8 - men tar jern fordi jernlageret mitt var for lavt. Så om jeg var deg ville jeg ringt legen og hørt med han/henne om hva du skal gjøre - eventuelt få en ny blodprøve hvor de også måler jernlageret.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn: 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder 11,0 g/dl hos gravide 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år Så hvis du ikke er gravid, så bør du ligge over 12. Da er du nok litt lavere enn den normalen er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå