Gå til innhold

Navn til beste for barnet

Anbefalte innlegg

En navne träd som ikke handler om smak, men om funksjonalitet. Forestill deg at en venninne du kunne vere helt erlig med, fortalte deg hva barnet hennes skulle hete.I hvilke tilfeller hadde svaret ditt vert: Jeg kan godt forstä at du liker det navnet ( helt uavhengig om du egentlig liker navnet eller ikke). men har du tenkt igjennom om det er et navn som virkelig er til beste for barnet? ( Ikke relevant om svaret ditt hadde vert: Det navnet er ikke fint, Uff!)

Häper ikke noen blir veldig stött her!

MIN LISTE OVER NAVN JEG ALDRI VILLE GITT ET BARN.

1) Navn som har en merkelig betydning pä et annet stort späk ( mer enn 100 mill som har det späket som morsmäl) og et späk som det vil vere en viss sansynlighet for at poden senere drar til for ä jobbe eller studere eller bo.

Engelsk

Dag : Tulling

Odd: Rar

Simen : sed

Snorre: Snorke / Svensk: snurre ( omgangsspräk mannlig genital organ)

Randi : Kät

Gunn: Pistol

Even: Hevn / Til og med

Bärd: Kjedsomlighet

Brage ( Brag ) Skryte

Tale : Historie (skröne), eller Tail ( Hale)

Vilde: ( Wild)

Isak :( I suck)

Jack: Norsk uttale Jakk. Det betyr med norsk uttale: aesj!

Regula: Menstrasjon

Tysk

Anders : Anderledes. Ich bin anders ( Jeg er anderledes)

Kyrre: Sinnsyk. Ich bin Kirre ( Jeg er sinnsyk / nervös / skrudd)

2) Därlige assosiasjoner

Adolf, Vidkun

3) allmennt stygge:

Reinhold: ( Vask og rengjöring)

Bodil

Bergliot

4) Navn som er veldig sosialt stigmatiserende:

Bob Harry

Chantal

5) Ikoner

Ava Maria

Maria Magdalena

Mona Lisa

Madonna

6) Navn etter figurer

Fievel ( Fievil) fra 1992

Luke ( Luke the sky walker, Luck Luke)

Donald

Julius ( ape i kristiansand)

7) Poppis navn fra en helt annen generation (eks 1975 - 1985). Navnet blir

assosiert med en person som er vesentlig eldre.

8) Poppis navn. Blant topp ti. Et navn skal etter min mening ikke bare vere fint, det skal ogsä gi en person en identitet. Slik at individet blir unikt i en gruppe mennesker. Hvis alle har samme navn gjör ikke navnet jobben sin.

9) Norske Barn med norsk etternavn ( norsk som morsmal) som fär et fornavn fra en helt annen kultur og spräkomräde. Slik at navnet kun kan utales eks. pä Engelsk.( ett spräk med en helt annen spräkmelodi enn värt eget) Eller at man ikke vet hvoran navnet skal uttales. Eks: Brad.

10) En familie hadde et barn som eks döde i ulykke. Neste barn som födes inn i samme familie fär dette navnet som en slags erstatning for den som döde

Det er sikkert mange som er uenige med meg i mine synspunkt.Eller som har andre synspunkt pä IKKE NAVN til barn

Häper ä höre andres ikke navn

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143928380-navn-til-beste-for-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navn som er veldig likt et ord:

Tinius _ Tinitus

Leonora_Le a Nora

Navn som er allment ikke fine:

Mannsnavn som blir til navn for damer, fordi man legger til endelsen:

-runn,- hild,- rud,- laug,- björg,- dis,- frid eller- veig,

eks: Kjellaug, oddfrid, oddveig, Halldis,

poppis ca 1950 tallet. Passer ikke inn nä!

Altså, Isak (Isac) er et internasjonalt navn så tror ikke engelsktalende oppfatter det som "i suck".

Dessuten synes jeg det er rart å kalle noe "alment stygge navn"- regner jo med at de som gir barna disse navnene ikke synes de er stygge.

Tror heller ikke Tine og Idun er så belastende. Hva da med Nora og Synnøve?

Mine innvendinger :-)

For meg skulle det MYE til å legge meg opp i andres navnevalg, om jeg ikke ble spurt.

Jeg ser ikke helt problemet med navn som har en betydning på engelsk eller et annet språk. Hvertfall ikke om barnet har to norske foreldre og skal vokse opp her. Hvis man presenterer seg og sier at jeg er fra Norge og heter sånn og sånn så forstår vel folk at det er et (mer eller mindre) vanlig navn her og ikke har den betydningen for oss. Litt annerledes blir det selvfølgelig om foreldrene er fra to forskjellige land og man vet at barnet kommer til å tilbringe mye tid i f.eks. England.

Jeg forstår heller ikke problemet med dette "Navnet blir assosiert med en person som er vesentlig eldre."

Og jeg synes Berglijot er et ganske fint navn :P

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...