Gå til innhold

Hvor (u)VANLIG er egentlig MA ??? (og SA..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor (u)vanlig er det egentlig å miste i MA i uke 8/9/10 etc når man er 23 år, og tilsynelatende frisk?

Jeg har så lyst til å være tøff nok til å prøve igjen, men er redd jeg stryker med hvis jeg blør så mye som en dråpe under neste svangerskap.......

Dere andre som har hatt MA eller SA, kan dere være så snille å komme med noen råd og litt hjelp? jeg trenger dere sårt!!

Hvordan "overlevde" dere neste svangerskap? Hva gjorde dere som fikk blødning underveis i neste svangerksap? Løp dere ned legesenteret? -sykehuset?

Hvordan holdt dere ut 9 mndr i med redsel?

Fortsetter under...

Skrevet

Her er statistikken til min familie.

Mamma har fire barn, og har mistet ett.

Søsteren min har to barn og har aldri mistet.

Jeg har fire barn og har aldri mistet.

Tror du bare må hoppe i det, jeg har blødd i alle mine fire svangerskap uten å miste så det er ganske normalt altså.

Antagelig var det jo noe alvorlig galt med barnet du mistet, det ville ikke vært levedyktig eller sterkt handikappet om du gikk til termin. Neste gang er det antagelig et friskt barn i magen og du vil fullføre svangerskapet og få en fin liten jente eller gutt.

Lykke til!

Skrevet

Hva menes med MA?

Det har jeg lurt på lenge, for jeg trodde det betydde medisinsk abort, og det skjønner jeg at dte ikke gjør...

SA, spontanabort skjønner jeg hva er. men MA?

Er det når man ikke merker at man har mista?

Hva står forkortningen for?

Og hvordan forkortes medisinsk abort da???

Skrevet

Jeg ble gravid etter et års prøving. Mistet i uke 6:-( Tungt og trist der og da, men jeg tok det egentlig ganske fint. Ble bare enda er giret på å bli gravid fort igjen. Og det ble jeg! Jeg rakk ikke å få mensen igjen engang. Dette svangersapet gikk helt fint, ingen blødning. Planlegger ny graviditet nå, og uroer meg ikke for å miste. Nå regner jeg jo med at det blir mye tyngre å miste jo lenger man kommer, men jeg kan ikke bekymre meg så mye for det. SA/MA er jo naturens måte å støte ut liv som ikke er levedyktig. Alterntivet er kanskje et liv med sykdom, smerte og problemer. Prøv å ikke tenke så mye på det. Sannsynligvis går det fint, og hvis du mister så takler du nok det også. Lykke til!

Skrevet

Hva menes med MA?

Det har jeg lurt på lenge, for jeg trodde det betydde medisinsk abort, og det skjønner jeg at dte ikke gjør...

MA = Missed Abortion -dvs at babyens hjerte slutter å slå, men kroppen oppfatter ikke at noe er galt...ofte fortsetter morakake,livmor og magen å vokse mens fosteret dessverre ikke lever lenger :(

Skrevet

Hva menes med MA?

MA betyr vel at barnet har dødd men ikke blødd ut, så du må ha utskrapning? Er vel en forkortelse for det engelske ordet, er det missed tro?

Annonse

Skrevet

Hva menes med MA?

MA er når embryoet/fosteret dør, men ikke blir støtt ut..

Jeg hadde en ma et par år siden.. Oppdaget det ved at jeg begynte å blø etter sex - var da ca 10 uker på vei. Fosteret hadde vært dødt i ca 3 uker..

Kroppen må ha hjelp til å støte det ut, enten medisinsk (piller) eller en utskrapning

Skrevet

Hadde MA første graviditet, døde uke 8 og ble oppdaget uke 13. Neste svangerskap forløp helt normalt ikke blødning eller noe. Var så klart mye bekymra i starten, men hjalp veldig at jeg fikk ekstra ul i uke 8 og i uke 13, og igjen da den ordinære i uke 18.

Skrevet

Hadde MA første graviditet, døde uke 8 og ble oppdaget uke 13. Neste svangerskap forløp helt normalt ikke blødning eller noe. Var så klart mye bekymra i starten, men hjalp veldig at jeg fikk ekstra ul i uke 8 og i uke 13, og igjen da den ordinære i uke 18.

Trist at du mistet, men godt å lese at alt gikk bra i neste svangerskap:)

Hvor lenge etter MA en begynte dere å prøve igjen/ble du gravid? Og hvordan holdt du ut psykisk?

Skrevet

Tror du bare må hoppe i det, jeg har blødd i alle mine fire svangerskap uten å miste så det er ganske normalt altså.

Antagelig var det jo noe alvorlig galt med barnet du mistet, det ville ikke vært levedyktig eller sterkt handikappet om du gikk til termin. Neste gang er det antagelig et friskt barn i magen og du vil fullføre svangerskapet og få en fin liten jente eller gutt.

Lykke til!

Lykke til!

Takk for svar! Så bra du aldri har mistet:) Har du blødd til samme tid i svangerskapene dine? Litt blod, eller større blødninger?

Skrevet

Jeg ble gravid etter et års prøving. Mistet i uke 6:-( Tungt og trist der og da, men jeg tok det egentlig ganske fint. Ble bare enda er giret på å bli gravid fort igjen. Og det ble jeg! Jeg rakk ikke å få mensen igjen engang. Dette svangersapet gikk helt fint, ingen blødning. Planlegger ny graviditet nå, og uroer meg ikke for å miste. Nå regner jeg jo med at det blir mye tyngre å miste jo lenger man kommer, men jeg kan ikke bekymre meg så mye for det. SA/MA er jo naturens måte å støte ut liv som ikke er levedyktig. Alterntivet er kanskje et liv med sykdom, smerte og problemer. Prøv å ikke tenke så mye på det. Sannsynligvis går det fint, og hvis du mister så takler du nok det også. Lykke til!

Så bra du fikk et friskt barn og alt gikk bra gang nr to:) Godt å lese! Klarte du å slappe av etter uke 12, eller var du mye urolig?

Føler jeg knapt kommer til å tørre å gå ut døra her, i frykt for å plutselig begynne å blø... :(

Skrevet

Trist at du mistet, men godt å lese at alt gikk bra i neste svangerskap:)

Hvor lenge etter MA en begynte dere å prøve igjen/ble du gravid? Og hvordan holdt du ut psykisk?

Vi begynte å prøve igjen ca 1 måned etterpå og ble gravid etter 5 måneders prøving. Men en ting som hjalp meg mye i neste svangerskap var ei venninne jeg fikk inne på BIM som også mista i MA bare dagen før meg, som jeg da gikk gravid sammen med under neste svangerskap, Var deilig å ha noen å dele bekymringer med når de dukka opp fremfor å gå å tenke alene. Var faktisk pga Ma vi ble kjent, og har kontakt den dag i dag nesten 3 år etter vi mista :-D

Skrevet

Jeg trykka ved en feil på anonym. :-D

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...