Gå til innhold

Noe som kjenner til Holmestrand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å flytte dit nå men jeg lurer veldig på hvordan miljøet osv. er der. Noen som kan fortelle litt?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det gjorde vi og, og jeg har aldri angret så mye. Merkelig plass. Felles for de jeg traff var at de som er derfra elsker plassen, og de som er innflyttere gjerne flytter fort vekk...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det gjorde vi og, og jeg har aldri angret så mye. Merkelig plass. Felles for de jeg traff var at de som er derfra elsker plassen, og de som er innflyttere gjerne flytter fort vekk...

Skrevet

Skriver under på sekretøsa, aldri igjen. Grusom plass!

Skrevet

Takker for svar, men kan dere fortelle litt om hvorfor det er så dårlig der? Er de negative til tilflyttere?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kan godt hende vi bare Var VELDIG uheldige med nabolaget, men i gata vår var det ca 15 hus. Av de var det 2 familier som hilste på oss. Ikke gjorde vi noe galt heller, hehe :) Etter 3 år kom naboen for å lete etter datteren sin (som var inne hos oss) og spurte om vi akkurat hadde flyttet inn. Det var snakk om at vi så inn på kjøkkenet dems fra vårt kjøkken....

Veldig mange grupperinger, og var du ikke derfra var du heller ikke velkommen. Vet ikke om de trodde vi hadde dårlig råd eller noe, for plutselig en dag hadde vi ordna hele hagen (fra bare pukk og stein, til grønn plen, steinheller og masse busker) og DA kom alle for å prate med oss. Lurte på hva det hadde kosta, osv osv. Når de fikk stilt nysgjerrigheten så gikk de, og vi snakka ikke med de igjen.

Ei i gata inviterte alle på hagefest, men ikke oss. Vi var ikke i gjengen, nemlig. Nå skal det sies at av de 15 boenhetene var det 12 som hadde gått på skole sammen, og de resterende 3 var foreldrene til noen av de 12....

Men, hvorfor Holmestrand??

Skrevet

Er vel bare å se på plassen så skjønner man det :P

Jeg har ingen erfaring fra selve Holmestrand, er innflytter til fylket selv. Men vet at jeg aldri kunne tenkt meg å bo der. Hvorfor, fordi jeg synes det ikke er noe sjarm med byen i sin helhet..

Skrevet

Vi har tenkt holmestrand fordi jeg skal begynne å jobbe i vestfold og holmestrand er ikke så langt fra familie og venner i oslo og det er en montessoriskole der...

Det er så synd mennesker som bor på små steder har en tendens til å ikke ville bli kjent med nye mennesker... Håpet at holmestrand ville være litt annerledes men virker ikke sånn ut i fra det dere sier:(

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er ikke så langt fra Tønsberg heller altså ;) Hvor i Vestfold skal du jobbe da? Jeg orka ikke mer, og flytta til Tønsberg. STORTRIVES!!

Min erfaring er hvertfall at de er veldig inneslutta. På tilstelninger i bhg f.eks var det aldri noen som pratet med oss. Av alle de 30 ungene som gikk i bhg snakket jeg med foreldrene til 3 av dem. Resten gikk med nesa høyt i sky og bare overså oss, sa ikke hei når vi hilste på vei inn/ut av bhg heller.

Skrevet

Jeg skal jobbe i larvik, men mannen min jobber i drammen-oslo så tønsberg blir litt langt. Tror også at det er lange ventelister på montessoriskolen i tønsberg, selv om jeg har hørt MASSE positivt om den!

På hvilke måter er tønsberg annerleder enn holmestrand?

Skrevet

Samme erfaring som de andre over her. De er veldig sære der altså. Nå begynner det å bli noen år siden jeg bodde der, men jeg holdt ikke ut ett år engang.Og er mye miljøer der, altså mye rus. Mye bråk generelt syns jeg. Og veldig mye spesielle mennesker. Folk glor på deg på butikken selvom du har handlet der 100ganger, du er nemlig innflytter.

Skrevet

Tønsberg er jo en storby i forhold, og har helt andre forhold vil jeg tro. Du får nok ikke det samme miljøet der, er mye mer folk i den byen og vil tro resten preges av dette. Aldri bodd der men hører kun at folk trives i tønsberg område:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg skal jobbe i larvik, men mannen min jobber i drammen-oslo så tønsberg blir litt langt. Tror også at det er lange ventelister på montessoriskolen i tønsberg, selv om jeg har hørt MASSE positivt om den!

På hvilke måter er tønsberg annerleder enn holmestrand?

Mannen min jobber utenfor Drammen, det går helt fint ;) Det er 20 minutter fra Holmestrand og hit, så sånn sett er det ikke store forskjellen..

Vet ikke noe om Montesorriskolen og ventelister der, men det kan du jo sjekke ut.

For meg er det en smakssak. Jeg er født her, har mange venner her, og det er nærme familien min.

Men, jeg har aldri bodd her jeg bor nå, så jeg måtte bli kjent med naboer på nytt. Naboene på ene sida kom med blomster samme dagen vi tok over huset :) Mange av de andre har vært her for å fortelle hvor flott de syntes det var med nye naboer, barn i gata, osv osv :)

Også skjer det alltid noe her. Det er alltid et tilbud. Masse show på sommeren, masse å gjøre, masse å se. Også nyyydelig på sommeren :)

Når vi bodde i Holmestrand var vi i Tønsberg omtrent hver eneste helg, bare for å gjøre noe. Nå nyter jeg livet på terassen, eller en gåtur i skogen. Tønsberg har gjort noe med meg, jeg har falt til ro på et vis :)

Skrevet

Jeg er fra Holmestrand,vil aldri flytte:))er en sånn alle kjenner alle plass:)trives veldig godt her,ikke langt fra sjøen og ikke fra skog og fjell heller:)

Skrevet

Dytter litt for jeg håper på enda flere svar:)

Skrevet

Montesorriskole i Horten og Tønsberg sånn at du vet det :)

Hadde heller valgt Horten enn Holmestrand, evt litt mellom Horten og Tønsberg hvor man lett kommer ut på E18 evt for å komme seg raskt både til Larvik og Drammen.

Skrevet

Jeg har ikke noe positivt inntrykk av Holmestrand. Det er ikke egenerfart med at vi har bodd der, men det virker som det er mye rart der rett og slett. Mange intriger og dritt blant ungdommene (utfra de jeg har truffet derfra). Men sånn virker det som det er i Horten også. Evnt har jeg tilfeldigvis bare truffet den type folk og at det ikke er så plenty av dem som jeg har inntrykk av. Men på meg virker de to byene som intrigebyer..

Skrevet

Vi hadde hytte i Holmestrand før, og ut fra det lille jeg så da så virket byen ok. Men det føltes som det var endel rus der, evnt så syns bare de menneskene litt bedre der siden det er en såpass mye mindre by enn Tønsberg..

Skrevet

Da flytter du til Re i stedet!

Joda, det er litt mer "på landet", men her er det veldig hyggelig å bo :) Mye tilflytting også, så dere ville ikke vært alene som "innflyttere" ;)

Dessuten føler jeg at kommunen er mer veldrevet og har noe bedre økonomi enn Holmestrand.

Skjønner de som sier at det er en veldig lukket by, hvor alle kjenner alle og innflyttere blir sett litt skjevt på... Det er relativt mye rus, og mange sosiale tilfeller.

Re har kort vei til E-18; du kan være i Larvik mye raskere enn fra Holmestrand. Og mannen kan ta Timesekspressen fra RV 35 (feks Revetal) og rett til Oslo :)

Velkommen skal dere være!

Skrevet

Dessverre blir det for langt fra Re til nærmeste Montessori:(

Skrevet

Hei! Jeg er vokst opp i Holmestrand men har flyttet derfra i voksen alder. Kjenner meg ikke helt igjen i at det er en lukket by, jeg ble kjent med masse unger (flyttet dit da jeg var over 10 år) og hadde alt av tilbud jeg kunne tenke meg. Det bor ca 10 000 i kommunen og sentrumen er (selv om den har endret seg de siste år pga en del branner) er en liten by. Det er forskjell på å bo på et lite sted som Revetal, og i en liten by. Her må man velge hva man liker best! Fordelen med Holmestrand er nærheten til toget, sjøen, skogen og større byer som Drammen og Oslo.

Hvis dere skal pendle med kollektivt, ville jeg anbefalt å flytte til et område som er nærmest mulig jernbanestasjonen. F.eks er det boligstrøk "oppå fjellet" med nydelig utsikt over sjøen og kort vei å rusle til jernbanen.

De siste årene er sentrum blitt noe mer "død" siden det er få småbarnsfamilier der. Antakelig har det noe å gjøre med boligprisene eller boligtypen, hva vet jeg. Jeg er vokst opp i sentrum og ser ihvertfall mye rullatorer nå (kanskje jeg bare legger merke til dem nå..?)

Det har vært en del styr med sosiale kasus i Holmestrand, men jeg tviler vel egentlig på at det er mer der enn andre steder. Det har nok å gjøre med at det er så små og gjennomsiktige forhold der, "alle vet alt om alle" type ting.

Når det gjelder hvordan folk tar imot nykommere, så er det faktisk mange innflyttere i Holmestrand, altså mange som leter etter nye venner og er litt åpen. Hvis du sitter hjemme i huset ditt og venter på at naboene skal komme og banke på så blir du nok litt ensom, men det er vel ikke helt ulikt andre steder. :)

Skrevet

Takk for positivt svar Lilje Sille! Vi har drøftet andre plasser i vestfold men det er ikke til å komme unna at Holmestrand er det enkleste alternativet for oss så jeg håper virkelig at det finnes noe positivt der! Vi kommer ikke til å bo i byen men vurderer et sted som heter Gullhaug. Vet ikke om det er noe annerledes der men...

Skrevet

Spør igjen Lilje Sille, vet du noe om Gullhaug?

Setter enormt stor pris på alle svarene jeg har fått forresten:)

Skrevet

Jeg har sovet en natt på et hotell i Holmestrand som barn, husker jeg syntes det var veldig koselig der :) Hotellet lå nede ved vannkanten. Men min erfaring teller vel ikke i denne sammenhengen hehe ;p

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi bodde på gullhaug, he he:) men tidsmessig om man skal tog, og kjøre til toget, så tar det faktisk 15 minutter. Da ville jeg heller bodd litt nærmere byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...