Ella-bella Skrevet 16. april 2012 #1 Skrevet 16. april 2012 Hvor ofte ammer dere? Jeg har en liten pjokk som legger på seg i et rasende tempo. Får jo gjerne høre at det er greit så lenge de bare får mm. Men så blir jeg jo litt i tvil om jeg "tolker" ham feil og legger ham til for ofte!? Vanskelig dette her, selvom jeg har gjort det to ganger før ;-)
mbea Skrevet 16. april 2012 #2 Skrevet 16. april 2012 Jeg fullamma de 4 første månedene. Og jenta vokste fort! La på seg 2.5 kg og strakk seg 11 cm de første 6 ukene. Og var i perioder skikkelig lubben Siste kontrollen, 6 mnd, var hun 73 cm og ca 9 kg.. Så hun er lang og akkurat passe stor Tror ikke du skal bekymre deg.
<3 2008 <3 2012 <3 Skrevet 16. april 2012 #4 Skrevet 16. april 2012 Jeg ammer ca hver 3 time døgnet rundt. Noen dager oftere andre dager kan det gå nærmere 4 timer mellom måltidene. Jenta mi er 3 uker og har lagt på seg 790 gram på 2 uker :-P Lurer egentlig litt på det samme som deg siden hun nå er like tung som hva storesøsteren var da hun var 6 uker :-)
Koala *g07* Skrevet 16. april 2012 #5 Skrevet 16. april 2012 Har ei som har spist og lagt på seg i rykende fart. Var snakk om nesten en kg på en mnd, og på snaue 2 uker etter det hadde hun lagt på seg 600 gram til. Nå er hun 4,5 mnd og er usikker på vekt, men forundrer meg ikke om hun nærmer seg 8 kg! Hun hadde også strekt seg nærmere 15 cm på 3 mndskontrollen. Storebror var mme barn og til betrakning 9,5 kg når han var 1 år hehe. Håper det stagnerer litt, for akkurat nå er hun skikkelig bollis og tungt blir det å bære hehe.
Koala *g07* Skrevet 16. april 2012 #6 Skrevet 16. april 2012 Jeg ammer forresten ca hver 3 time, mulig oftere på natt, har mista litt tid og antall ganger inni mellom for kan vel si jeg er temmelig stuptrøtt hehe.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #7 Skrevet 16. april 2012 jeg ammet også veldig ofte, spesielt de første månedene. Babyen ble tjukk og god! Jeg la henne til når jeg trodde hun var sulten og tenkte ikke så mye over det.
Hannah- Skrevet 16. april 2012 #8 Skrevet 16. april 2012 Jeg ammet 15-20 ganger i døgnet de første 4 månedene... Ble også usikker på om jeg tolket han feil, så jeg prøvde å vente litt, prøvde å sjekke om det kunne være noe annet som plaget han, men det gikk ikke mange sekundene før han begynte å lete med munnen og sutte på det han fikk tak i. Så tror nok han faktisk ville ha så ofte. Han la også på seg ganske fort, men det har flatet ut. Ved ca 4 mnd begynte det plutselig en dag å gå 3-4 timer mellom hver gang han ville ha mat.
lillenims Skrevet 16. april 2012 #9 Skrevet 16. april 2012 Barn som fullammes, dvs får all melka via pupp, kan bare spise så mye de vil, de selvregulerer og kan ikke spise for mye. Ja, de kan være store og tunge for alderen, men så lenge de KUN har fått pupp (heller ikke pumpemelk på flaske, iallfall ikke jevnlig) er det helt greit. Det jevner seg ut etterhvert, og selvreguleringen som amming gir er sannsynligvis det som fører til at ammebarn statistisk sett har mindre sannsynlighet for overvekt både som barn, ungdom og voksen. (Statistikk gjelder ikke på individnivå, så man kan bli overvektig også om man ble fullammet. Men det er færre overvektige i en stor gruppe med fullammede enn i en like stor gruppe med flaskematede.)
Ella-bella Skrevet 17. april 2012 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2012 Tusen takk for gode og beroligende svar! Gutten min er god og blid og virker som om han selv synes han får akkurat passe mye mat! Sover godt gjør han også! Det er nok bare alle de kommentarene jeg får om at han er blitt så svær, som tuller litt med hodet mitt. Jeg mener i utgangspunktet at amming er en veldig naturlig sak, og at babyen styrer det den vil ha selv. Men så blir man jo litt usikker... Jeg lar ham spise i vei, jeg :-)
msunicorn Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Tusen takk for gode og beroligende svar! Gutten min er god og blid og virker som om han selv synes han får akkurat passe mye mat! Sover godt gjør han også! Det er nok bare alle de kommentarene jeg får om at han er blitt så svær, som tuller litt med hodet mitt. Jeg mener i utgangspunktet at amming er en veldig naturlig sak, og at babyen styrer det den vil ha selv. Men så blir man jo litt usikker... Jeg lar ham spise i vei, jeg :-) Ammer annenhver time nå, nesten hele døgnet! Her blir ingen nektet mat Husker kommentarene jeg fikk med eldstejenta: At hun lignet på Michelinmannen og en brøddeig! Syns babyvalker er det søteste som fins jeg De som kommenterer at babyer er svære har ikke peiling.
Prinsen og mamma`n :) Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 De første 4 mnd så ammet jeg hele døgnet.. Det var sjelden det gikk mer enn 2 timer mellom hvert måltid.. Gutten var ikke tykk, men godrund, og lang.. Jeg tvilte også på om jeg gjorde det "riktige", siden min svigermor til stadighet maste om at jeg la ham til for ofte.. Han var rett og slett ett matvrak.. I starten følte jeg at det var mye stress med det, bl.a pga usikkerhet.. Men så etterhvert skjønte jeg at gutten trengte maten, og at det var jeg som kjente han best, så da ble det mye mer kos med amminga Nå er han 7,5 mnd og mye mer aktiv så han er ikke så rund lenger nå, akkurat passe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå