Tauriel Skrevet 16. april 2012 #26 Skrevet 16. april 2012 HI Ta med deg jentungen og stikk innom Tom Skau Sjøgata 21 i Bodø Tlf 75524650. Han er øyenlege og etter det jeg har hørt er han flink, og han sender videre hvis det er noe han ikke kan.
ana baroma Skrevet 16. april 2012 #27 Skrevet 16. april 2012 Dette er horribelt. Kom dere på legevakta, kjemp for å bli henvist videre til Oslo, bare å true med VG, avisa Nordland, pasientombudet, advokat og det du kan komme på. Dette er søren steike meg alvorlig! Jeg er selv feilbehandlet på samme avdeling på samme sykehus, om enn for noen år siden... Stå på!
Anonym bruker Skrevet 16. april 2012 #28 Skrevet 16. april 2012 Verste jeg har hørt! Har dere råd, så få en time på Volvat med det samme, da slipper dere venting, som kan forverre situasjonen. Ellers har Ullevål svært gode spesialister. Kusinen min er oversykepleier (eller hva det heter) på øyeavdelingen der.
NormaJean Skrevet 16. april 2012 #29 Skrevet 16. april 2012 I alle dager, dette henger jo ikke på greip! Be om second opinion øyeblikkelig! Om det er nerveskade så skal det undersøkes feks på Rikshospitalet. Er det øyet må dere få undersøkelse på Ullevål. Fra 2001 så ble øyeavd på Riksen slått sammen på Ullevål. Vi sender derfor våre pasienter til undersøkelse der. Tropp opp hos legen i morgen og KREV øyeblikkelig second opinion. Å gå uten syn (uansett grunn) er farlig. Man kan miste evnen til å se permanent. I det minste så skal man undersøke nøye for å så kunne konkludere med sikkerhet at hun trenger videre oppfølging av psyk.
idasecret Skrevet 16. april 2012 #30 Skrevet 16. april 2012 Da jeg var liten, hadde jeg masse plager med øynene, legen min sa at det var vanlig øyebetennelse og sendte meg flere ganger hjem med behandling og denne beskjeden! Det endte opp med at pappa ikke gadd det mer og tok meg med på legevakta, fordi jeg hadde store smerter. Var rundt 2år.. Viste seg at jeg hadde herpesinfeksjon på øyet.. Har nå arr på hornhinna etter dette.. Har legene sjekket for herpes? Dra på legevakta og krev hjelp nå!
3barnog5kjæledyr Skrevet 17. april 2012 #31 Skrevet 17. april 2012 Tusen takk for svar alle sammen. Nå har vi stått opp etter nok en søvnløs natt. Skal få henne inn til legen i dag og forlange å få henne til en spesialist, hvorsom helst i landet. Bare hun får hjelp.
NormaJean Skrevet 17. april 2012 #33 Skrevet 17. april 2012 Stå på. Blir helt matt noen ganger av enkelte tilfeller av idiot leger i helsevesenet. Jobber jo selv på sykehus, men blir nesten flau av å være en del av systemet som dummer seg ut titt og ofte. Jeg håper dere får en ny grundig utredning.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #34 Skrevet 17. april 2012 Uff, kunne ikke slutte tenke på dere i går kveld jeg. Har selv en 8 åring og en 10 åring og kan ikke forestille meg hvor forferdelig dere har det akkurat nå. Ungen har smerter og kan ikke se, også blir dere bare avvist av legen.. Uansett hva som skjer videre må du ta en telefon til pasientombudet og fortelle om dette etterpå altså, at dere bare ble sendt hjem med beskjeden at det "sikkert bare er psykisk" er noe av det verste jeg har hørt på lenge. Håper dere får en skikkelig utredning nå og at jenta får hjelp. Du må gjerne oppdatere oss når du har mulighet, tror vi er mange her som tenker på dere nå. Klem til dere begge og lykke til i dag.
Mandalas Skrevet 17. april 2012 #35 Skrevet 17. april 2012 Herlighet, det var da en helt sprø konklusjon av legen. Hvordan tenker han at jenta di skal kunne gå på skolen etc om hun har blitt plutselig blind? Og at det er psykisk? Noe så merkelig!!
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 17. april 2012 #36 Skrevet 17. april 2012 Hvordan går det med dere? Har dere fått komme inn til spesialist? Det er synet til barnet ditt det gambles om her, det haster med å få behandling! I og med at det er smerter inne i bildet, er det neppe psykisk nei.. Flekker kan skyldes koagulert blod inni øyet, men sjelden gir det full blindhet. Krysser fingre og tær for dere!
3barnog5kjæledyr Skrevet 17. april 2012 #37 Skrevet 17. april 2012 Hei igjen. Hun har vært til fastlegen i dag. Etter mye forklaring og en noe sint og oppgitt mor endte det med at legen sendte en litt krass e-post til øyeavd der han skrev at han ikke var enig i at vi bare kunne slå oss til ro med at det kunne være psykisk. Han mente at hun må inn til spesialist og at hun burde i eeg for å sjekke epilepsi og migrene siden dette er sykdommer som nære slektninger av henne har. Så der ligger saken nå, venter på telefon fra sykehuset for å høre veien videre.
Tauriel Skrevet 17. april 2012 #38 Skrevet 17. april 2012 Krev og få komme sørover eller nordover, sykehuset her i byen er tregt og håpløst
alvemamma Skrevet 17. april 2012 #39 Skrevet 17. april 2012 I begynnelsen av februar begynte min datter på 9 år å klage på at det var en rød flekk i synsfeltet på høyre øye. Var til fastlegen som sendte henne videre til øyelege. Var den røde flekken der permanent, eller ble den borte etter en stund/ kom og gikk den? Hvor lenge varte den? Hun ble innlagt på barneavd hvor hun ble undersøkt for revmatisme og ms, hun var i mr for å utelukke svulst på hjernen. Hun fikk heldigvis negativt svar på disse prøvene og mr bildene så fin ut. Flott! De mistenkte betennelse på synsnerven og hun har vært behandlet for det de siste mnd. Synsnervebetennelse kan være vanskelig å diagnostisere og behandles ofte på symptomer. Det er ikke farlig om hun har blitt behandlet for dette uten å ha det. Det ville vært verre om hun hadde en slik betennelse som fikk gå varig utover synet. Men hun har bare blitt værre, og på sist torsdag mistet hun alt synet og hadde fryktelig vondt.. Forstår jeg deg riktig at hun mistet alt synet på begge øyne samtidig? Hvor lenge var synet borte? Det er sjelden at en tilstand i selve øyet forårsaker samme symptom fra begge øyne samtidig. Altså var det ikke bortkastet med MR'en hun var gjennom. Det første som slår meg er migrene. Der vil man kunne få en synsforstyrrelse eller flimmer, kanskje det er dette datteren din prøver å beskrive med den røde flekken? At hun oppfattet den som på høyre øye, kan jo ha å gjøre med at den var litt til høyre i synsfeltet? Mange pasienter oppfatter ikke at synsforstyrrelsen kommer på begge øynene når den er på den ene siden - men dekker de hvert øye for seg, oppfatter de gjerne at de har samme type problematikk på begge øyne. De blir ofte overrasket. Migrene kan en sjelden gang gi totalt synstap - altså forbigående blindhet. Anfallene varer i 5-30 minutter (noen ganger litt lengre, f.eks. ved førstegangsanfall når den som opplever synstapet blir stresset og redd). For noen stopper episodene med dette, for andre etterfølges det av hodepine, lysskyhet, kvalme og/eller nummenhet (f.eks. på den ene siden av ansiktet eller hodet). Dere har allerede utelukket svulster ved MR. Det er fint. Er det migrene, er det jo ufarlig. Vondt og ille, men ufarlig. Tilbake til øyelege som undersøkte henne på nytt. Nå tror legen at det ikke er betennelse på synsnerven siden hun ikke er blitt bedre av behandling. Legen finner ikke ut hva det kan være og mener at det kanskje er psykisk. Slett oppfølging! Det er viktig at dere får en forklaring. Selv om han anser det som selvfølgelig at dette ikke er farlig, bør dere få en forklaring! Det gjør det mye mindre skummelt for datteren din! Hva i alle dager skal man gjøre? Her sitter jeg med en jente uten syn og med fryktelige smerter. Hva skal man si? "Neida vennen min, legen kan ikke hjelpe deg, du er nok ikke blind og du har sikkert ikke vondt, det er nok bare noe du tror" Lykke til videre! Ta det gjennom fastlegen din, og pass på at du får en forklaring som du og datteren din forstår. Er det migrene, kan man også få medisin om det er behov for det. Det finnes mange andre ting disse symptomene kan passe på, blir litt gjetninger. Generelt ville jeg stole på en medisinsk vurdering (med en tilhørende SKIKKELIG forklaring), ikke tilfeldige diagnoser folk kaster om seg med i et nettforum. Dette gjelder også mitt svar, selvsagt! Lykke til!
AdrenaLine Skrevet 17. april 2012 #40 Skrevet 17. april 2012 Hvilke medisiner har hun gått på? Sliter selv med regnbuehinnebetennelse og siden jeg nå er gravid går jeg til øyeavdelingen på Ullevål, best i landet. Bra legen deres tar dere seriøst i hvert fall. Hadde ekstreme smerter her selv, hadde aldri trodd det skulle gjøre så vondt i øyet. Like før jeg hoppet utfor balkongen... Nei, ikke gi dere!!!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #41 Skrevet 18. april 2012 Hvordan går det med jenta, har dere fått noe mer hjelp i dag. Kommer ikke over at jenta går hjemme med slike smerter og uten å se jeg, hun burde jo vært på sykehus og fått hjelp på den ene eller andre måten. Håper dere har kommet inn til en ny spesialist i dag?
3barnog5kjæledyr Skrevet 19. april 2012 #42 Skrevet 19. april 2012 Hei. Ja, nei vi venter ennå på time til spesialist. Men hun klarer å se igjennom en liten prikk midt i synsfeltet, så hun er ikke så fortvilt som hun har vært når hun ikke så noen ting. Hun har fortsatt mye vondt, men alt i alt synes vi det går bedre når hun ikke er så handikappet og ikke trenger hjelp til absolutt alt. Det blir jo straks litt lettere både for henne og meg:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå