Gå til innhold

Min datter har blitt blind

Anbefalte innlegg

Skrevet

I begynnelsen av februar begynte min datter på 9 år å klage på at det var en rød flekk i synsfeltet på høyre øye. Var til fastlegen som sendte henne videre til øyelege.

Hun ble innlagt på barneavd hvor hun ble undersøkt for revmatisme og ms, hun var i mr for å utelukke svulst på hjernen. Hun fikk heldigvis negativt svar på disse prøvene og mr bildene så fin ut.

De mistenkte betennelse på synsnerven og hun har vært behandlet for det de siste mnd.

Men hun har bare blitt værre, og på sist torsdag mistet hun alt synet og hadde fryktelig vondt.

Tilbake til øyelege som undersøkte henne på nytt. Nå tror legen at det ikke er betennelse på synsnerven siden hun ikke er blitt bedre av behandling.

Legen finner ikke ut hva det kan være og mener at det kanskje er psykisk.

Hva i alle dager skal man gjøre? Her sitter jeg med en jente uten syn og med fryktelige smerter. Hva skal man si? "Neida vennen min, legen kan ikke hjelpe deg, du er nok ikke blind og du har sikkert ikke vondt, det er nok bare noe du tror"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken spesialist/sykehus er dette?

Be om å bli henvist til ny spesialist- jeg hadde aldri godtatt ett slik svar før alt annet var prøvd.

Skrevet

Er det begge øynene ?

Skrevet

Er det begge øynene ?

Hun har vært på nordlandssykehuset i Bodø. Og ja nå ser hun ingenting på begge øynene.
Skrevet

Uff så vondt. men legene vet ikke om synes er borte permanet eller ?

Hva mener de har gjort dett da? har hun hatt regnbuebetennelse da eller?

Skrevet

Sett dere på første fly og få en revurdering på Rikshospitalet. Det der ville jeg aldri slått meg til ro med! Det er jo helt forferdelig, stakkars lille barn..

Lykke til!

Skrevet

Vi er helt fortvilt. Hun gråter og jeg gråter med henne. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er den samme legen som har undersøkt henne hver gang, nå sist gang sa jeg at jeg ville at en annen lege skulle undersøke henne men det mente legen ikke var noen vits i fordi hun var undersøkt for alt.

Skrevet

Ville absolutt bedt om en second opinion her..

Håper alt ordner seg for jenta di.

Skrevet

Ville helt klart søkt en "second opinion" Det finnes da mange øyeleger rundt i landet! Finnes det kanskje et privatsykehus i nærheten av dere? Rikshospitalet? Spesialistene i optometri ved Høgskolen i Buskerud (eneste optometri-forskere i landet)

Mange muligheter.

Skrevet

Dette her må du ikke godta. Ring rundt og finn et annet sykehus som vil ta henne i mot.

Skrevet

Jeg ville bestemt forlangt en vurdering hos ny spesialist, gjerne på et større sykehus som har spesialisert seg på øyne. Nå vet ikke jeg hvordan dette egentlig fungerer, men akkurat som de er best på brannskader på Haukeland er de vel best på øye et sted?

Er hun sjekket for spesielle ting også, akutt grønn stær f.eks, ting som vanligvis rammer eldre mennesker, men som i et veldig sjeldent tilfelle kan ramme yngre? Om du googler smerter i øyet finner du mange forskjellige sykdommer som er vanlig hos voksne, men er jo ikke dermed sagt at det aldri kan ramme et barn...?

Helt forferdelig at en jente på 9 år plutselig skal bli så alvorlig syk og legen bare gi opp og si det er psykisk.

Vet ikke hvordan det er med private sykehus hos dere, men det er jo gode øyenleger på f.eks Volvat, kanskje de kan se flere muligheter, sjekke flere ting?

Masse lykke til videre, har virkelig vondt av jenta.

Skrevet

Jeg mener også at en spesialist burde undesøke henne. Jeg skal prøve å få henne inn til fastlegen i morgen og få henne henvist til spesialst. Dette går jo ikke ann, at hun skal ha det sånn!

Skrevet

Gå tilbake til fastlegen din imorgen når de åpner og få han til å henvise et annet sted enn Bodø om spesialisten din nekter.

Det er jo helt sykt å sende hjem ett barn som ikke ser, og om det virkelig er "psykisk" så trenger dere iallefall en henvisning til en psykiater. Han kan da ikke bare sende dere hjem!

Skrevet

Jeg er virkelig målløs jeg, er dere bare sendt hjem?

9 åringen gråter av smerte og kan ikke se, og dere er bare sendt hjem fra sykehuset fordi det "sikkert er psykisk"?

Du må til fastlegen igjen som det første dere gjør i morgen, og han må finne en annen spesialist som kan ta dere imot nærmest på dagen, om det virkelig skulle være psykisk må jo jenta ha hjelp!

Men at man skal miste synet og få synsforstyrrelser/tap pga psykiske problemer har jeg aldri hørt om.

Håper virkelig dere får hjelp i morgen.

Skrevet

Huff for en vond situasjon. Hadde stått på for å blir henvist til St.Olavs eller Rikshospitalet.

Ønsker dere lykke til!

Skrevet

Mitt barn har en påført øyeskade. Jeg har veldig god erfaring med øyeavdelingen på Ullevål. De er de beste i landet har jeg fått høre. Kanskje dere kan få en ny henvisning, det er fritt sykehusvalg. Dessuten, om du allerede har en henvisning skulle du ikke trenge en ny. Den varer i 1 år og du kan bestille time hvor du vil med en henvisning til spesialist slik jeg har forstått det. Lykke til!

Skrevet

Hva med å oppsøke en optiker? De er veldig flinke til å se ting ang øyne de og.

Kanskje de har noen råd i det minste

Ønsker dere lykke til

Skrevet

Hva med å oppsøke en optiker? De er veldig flinke til å se ting ang øyne de og.

Kanskje de har noen råd i det minste

ønsker dere lykke til

Godt forslag, om ikke jeg tar feil kan optikeren nemlig henvise til spesialist også, og vet sikkert hvem spesialister det lønner seg å gå til...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Bor du i Bodø? Dr. Resselmo er en privat øyelege i Mo i Rana som rett nok er litt spesiell til tider, men som virkelig kan sine saker. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt dit og snakket litt med dem i hvertfall, kanskje vil han undersøke datteren din, eller kanskje har han noen tips om å kommevidere i systemet, eller har hørt om lignende. Masse lykke til, og god bedring til lillejenta di!

Skrevet

Bodø har jo hatt masse klager på seg, de mener jo på at alt er psykisk.. Du har fritt sykehusvalg. Ring til Trondheim, eller opp til Tromsø om de har spesialister. Jeg hadde så lang ventetid i Bodø, så da ringte jeg sørover og kom inn med én gang.

Stakkars jenta di! Det må jo være helt grusomt for dere. Gi henne stikkpiller med smertestillende. Håper virkelig smertene gir seg, og at hun får synet tilbake. Oppdater gjerne når du har ork. Jeg er sikkert ikke så langt unna deg..

Skrevet

Gå til fastlegen og forlang og komme til Oslo, Trondheim eller Tromsø. Får håp du har en skikkelig fastlege og, for det finnes de som ikke akkurat er "helt på nett"

Da jeg var barn sa de jeg var 100% frisk, i Trondheim og Oslo kunne de fortelle jeg hadde store medfødte feil på skjelettet fra hoften og ned....

Håper de får ordnet øynene til jentungen din, dere fortjener ikke og ha det slik :) lykke til og god bedring til jentungen din :)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Kom dere til en ny øyenlege,eller en ortoptist som er spesialist på barn og syn.Stakkars jenta di,så grusomt å miste synet på den måten.

Mange klemmer til dere begge.

Dere kan ikke bare bli avfeid på den måten der.Riktig lykke til.

Riktig god bedring til gulljenta di.

Huseby kompetansesenter har med syn å gjøre,du kan kontakte de for råd.

Skrevet

Hvis jeg var deg, ville jeg prøvd å fått time til privat spesialis.

Det koster, men det er jo snakk om synet til dattera di.

Hvis dere har råd. Jeg vet ikke om så mange private, men for eksempel volvat. RIng å hør om de kan hjelpe eller om de vet hvor du kan ta kontakt.

Skrevet

En optiker er helt feil i et tilfelle som dette, hun må til en ny øyelege. Rikshospitalet har ingen øyeavdeling, så det er heller ikke riktig.

Som en annen anbefaler, så ville jeg bedt om henvisning til øyeavdelingen på Ullevål. Det er alt for dårlig av legene å avvise en 9åring med at det er psykisk at hun er blind og har kjempevondt. Jeg hadde ringt sykehuset dere har vært hos i kveld og bedt om at de henviser dere øyeblikklig videre til Ullevål. Hvis ikke dere når frem der nå i kveld, så syns jeg dere skal ringe Ullevål direkte og be om å få snakke med vakthavende øyelege der.

Forklar hvor fortvilet dere er og hva de har sagt i Bodø, så får dere hvertfall en mening til fra en spesialist om hva som bør gjøres. Jeg hadde ikke ventet til i morgen.

Jeg jobber som optiker selv og hvis en av mine kunder hadde ringt meg med dette problemet hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde fått snakket med Ullevål og fått dem til å ta imot kunden. Og jeg hadde ikke ventet til i morgen, jeg hadde ringt dem i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...