Gå til innhold

Planlegge barn som student...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student i mitt andre år av bacheloren.

På tross av at mange mener det er helt på jordet å planlegge barn mens man studerer, har tanken gnagd lenge likevel...

Jeg mistet i MA - uke 14, i mitt første studieår, og selv om det svangerskapet ikke var planlagt har jeg likevel tenkt utrolig mye på det i ettertid og det var veldig tøft for meg. Jeg har veldig lyst på barn! Grunnen til at jeg har tenkt ekstra mye på det i det siste er at Nå er snart siste sjanse hvis terminen skal bli i siste halvdel av det tredje skoleåret, som er nødvendig for at jeg skal få fødselsstipend av Lånekassen. Om jeg skal fullføre skolen før jeg blir gravid, må jeg for det første få fast jobb og dessuten jobbe et helt år for å tjene nok penger til permisjonstiden FøR jeg kan bli gravid... Jeg utdanner meg innenfor et yrke hvor det er vanskelig å få jobb her i området, og jeg har ikke lyst til å vente så lenge før jeg får barn.

Noen andre her som bevisst planla barn under studietiden?

Fortsetter under...

Gjest 2prinsesser!
Skrevet

Planla det ikke bevisst, men jeg fikk to barn i løpet av studietida. Fullfører nå bacheloren min i vår. Det har på grunn av fødsler tatt et par år ekstra å bli ferdig, men veldig gunstig både med tanke på fleksibilitet (værtfall på mitt studie..) samt pengene fra lånekassen. Det er noe å tenke på at man må jobbe seg opp til å kunne få foreldrepenger etter endt utdanning ja som du sier. Men jeg har synest det har vært veldig greit med barn under studietida!

Skrevet

Hvordan er det med foreldrepenger dersom man er arbeidende student? Jeg studerer med stipend og lån fra lånekassa pluss at jeg jobber og tjener penger der. Vil jeg da få foreldrepenger fra begge steder?

Skrevet

Hvordan er det med foreldrepenger dersom man er arbeidende student? Jeg studerer med stipend og lån fra lånekassa pluss at jeg jobber og tjener penger der. Vil jeg da få foreldrepenger fra begge steder?

Ja

Skrevet

Hvordan vil det bli for deg å ha en unge og vanskelig for å få jobb?

Vil dere klare dere?

Det blir ikke noe lettere å få jobb etter å ha fått unger.

Skrevet

Takk for svar. :) Klart det ikke vil bli lettere å få jobb etter å ha fått unger, men jeg er innstilt på å evt jobbe med andre ting enn det jeg utdanner meg som bare for å ha en jobb, f.eks. i butikk e.l. Poenget er egentlig at jeg synes det er lenge å vente fordi man må opparbeide seg rett til foreldrepenger. En eller annen jobb får jeg alltids. :)

HI

Annonse

Skrevet

Jeg tenkte som du, og gjorde det. Jobbet maks. ved siden av studiene mens jeg var gravid så fikk noe foreldrepenger fra Nav, i tillegg til støtten fra lånekassen. Tungt da det sto på, men veldig glad for det etter at ungen var født. Jeg har bare gode erfaringer. Jeg har lite obligatoriske fl. (skriver oppgave), så jeg er veldig fleksibel. Vi har lange, gode morgener og jeg nyter det maks, for neste år blir det full jobb. Kjør på sier jeg!

Skrevet

Har fått barn under studietiden, og fullfører en master på normert tid nå til sommeren. Fikk barn på våren 3. året. Fødte i påsken, hadde hjemmeeksamen uken etter og eksamen med ammeflekker etter 3 uker! Gud, blir svett av å tenke på det - tror egentlig jeg bare gikk på autopilot. Heldigvis hadde vi hele sommeren fri.

For min del gikk det fint de første 9 mnd, fordi jeg hadde en skikkelig sovebaby (sov 18-20 timer til 6 måneder) og lite obligatorisk undervisning. Men jeg fikk på ingen måte ha med meg baby på forelesning, så jeg leste det meste selv hjemme. Det er likevel ikke det første året som gjør tingene komplisert. (Da har jo mange uansett permisjon).

Det er ingen drømmesituasjon å få barn når man studerer, ganske tøft å ha små barn og samtidig skal lese - jeg har sittet på legevakten i timesvis uken før en viktig eksamen feks. Selvsagt går det ut over lesing og karakterer.

Om du er under 30 og har "tid" til å vente ville jeg ikke planlagt å få barn. Skjer det så skjer det, men det er på ingen måte en drømmesituasjon. Nå har jeg en samboer som er kjempeflink, og en mamma som stiller opp, og derfor har vi kommet oss gjennom det helt greit.

Men dersom du planlegger permisjon første året, og kanskje må stå over en eksamen på grunn av en uforutsett situasjon senere (ikke utenkelig med barn!) er du plutselig like gammel før du er ferdig å studere som om du først studerer og så får barn. Kanskje blir du dårlig når du går gravid slik at du vil henge enda lenger etter også. Umulig å planlegge!

Mitt tips er altså å fullføre studiene, og Så få barn om det er mulig :) Selv om det er helt klar mulig å gjøre det motsatte. Det er bare ganske mye mer komplisert og tungt.

Skrevet

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare! :)

Hvis jeg blir gravid ganske raskt nå, tenker jeg å ta permisjon etter praksis til høsten (altså fra juleferien), og så hoppe på igjen skoleåret etter - da har jeg kun et emne på 15 sp og bacheloroppgaven igjen på våren, og det bør vel være overkommelig selv med et lite barn? Mitt studie har veldig lite obligatorisk undervisning, altså kan jeg lese mye hjemme, noe jeg også har gjort hittil.

Jeg jobber 20 % fast utenom studiene, men har mye ekstra, så tjener ca 100.000,- i året utenom støtten fra Lånekassen. Samboer har fast jobb med god lønn og jobber tilnærmet så mye overtid han vil og orker, så jeg er egentlig ikke veldig bekymret for det rent økonomiske.

Skal, skal ikke... :)

HI

Skrevet

Så godt å høre! Jeg skal begynne på nye studier til høsten, og planlegger et barn i løpet av studietiden. Rett og slett for at jeg ikke vil det skal bli for stort sprang mellom barna, og for at jeg vil invistere litt i fremtida. Jeg har mye erfaring innenfor feltet, og regner med å bruke mye tid på studier hjemme (ikke så mye obligatoriske forlesninger). Vil jobbe så mye jeg kan ved siden av.

Skrevet

Vel.. Jeg studerer, og hvis alt skulle gå galt slik T82 skriver så skjedde dette med meg... Ble gravid fjerde året på studiet mitt, og slet med stoffskiftet hele svangerskapet, i tillegg fikk jeg bekkenløsning tre mnd før fødsel... Men, jeg tok alle eksamener og fullførte skoleåret... Ble mamma i Juli i fjor, og så satte bekkensmertene inn og ble verre etter fødsel i tillegg til et stoffskifte som brukte 6 mnd på å stabilisere seg slik at semesteret før jul gikk rett i dass.. Nå får jeg tatt eksamen til sommeren, og skal skrive masteroppgave i høst.. Samboer har vært hjemme i permisjon da... Samtidig skal vi flytte til sommeren og kjøpe oss nytt hus... Jeg har senket kravene litt ifht karakterer. Men det går faktisk.. Selv om alt som kunne gå galt gikk galt så er jeg bare forsinket et halvt semester, jeg sliter fortsatt en del med bekkensmerter men jeg får lest...Jeg synes det er verdt det fordi jeg ville ikke vente for lenge med å få barn ifht min egen alder.. Jeg tror ikke jeg hadde taklet svangerskapet bedre kroppslig sett om jeg hadde ventet i to år til... Det har vært tungt, men det hadde det vært om jeg var i jobb også. Eneste som er litt slitsomt er økonomien men vi klarer oss.. Når jeg er ferdig utdannet til jul så har jeg et barn og kroppen min har forhåpentligvis kommet seg nok til at jeg kan begynne i jobb.. Hadde jeg vært i jobb måtte jeg kanskje ha fortsatt i lavere stilling eller noe.. Nå kan jeg legge opp hverdagen min selv, er ingenting obligatorisk på studiet nå, og jeg kan ta mer hensyn til bare meg og egen helse. Sånn sett er jeg glad jeg er student..

Men det er min situasjon.

Skrevet

Jeg har ikke fått barn i studietiden, men jeg begynte å studere når sønnen min var 1 1/2 år (han begynte i barnehage). Det går i hvert fall strålende å studere med barn. Det gjør meg faktisk mer strukturert, i og med at jeg fokuserer på studiene mens han er i barnehagen. Så i stedet for å ta skippertak slik jeg har gjort før, jobber jeg jevnt og trutt og gjør det bra på skolen.

Jeg har tenkt å få et barn til i løpet av studietiden, og gruer meg litt til graviditeten. Men det er antagelig ikke verre å studere enn å jobbe mens man er gravid. Satser på å ta permisjon en stund da, og evt melde meg opp til et studie som ikke har noen samlinger slik at far får permisjon også (slik det er nå får han ikke det, siden jeg ikke jobber ved siden av studiene, og dermed faller fedrekvoten bort).

Lykke til med valget :)

Skrevet

Igjen, takk for alle svar. :)

Jeg har lyst til å kjøre på og prøve - blir jeg ikke gravid med det første, får jeg heller revurdere saken, det er jo noe med å prøve å "time" det best mulig i forhold til studiesituasjonen. (Men de aller fleste damene i min familie har alltid blitt gravide bare de deler seng med en mann, så jeg håper og tror at jeg blir fort gravid.) :)

Skulle egentlig begynt på neste pillebrett i dag... Kanskje jeg bare skal droppe det... :)

HI

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...