Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min er i underkant av 11mnd når han skal starte i barnehage til høsten. Jeg er allerede nå begynt å stresse for måltidene. Han spiser bare finmost mat og brekker seg/kaster opp av den minste bit. Jeg er forsøkt å tilvenne han til brødskive, men han liker det ikke noe særlig.

I barnehagen han skal begynne i er det 1 måltid inkludert, resten må han ha med som niste. Noen forslag til hvordan jeg skal legge opp "mat"-dagen for han? Han spiser grøt og frukt-/grønnsaksmos med stor apetitt. Men ingen av delene er vel så praktisk for barnehagepersonellet å stå og styre med før hvert måltid? I tillegg ammer jeg han, men regner med det er nok å bare amme morgen og kveld når den tid kommer. Han drikker vann fra tutekopp..

Setter pris på alle gode råd og tips fra dere som har vært i samme situasjon eller vet noe om dette.

Fortsetter under...

Han er vel bare 7-8 mnd nå da?

De utvikler seg som oftest mye i forhold til mat og toleranse for biter/grovmoset mat på disse mnd.

Ikke stress, bare fortsett å tilby/tilvenn, så skal du se det går seg til.

Og har han fortsatt problemer med dette ved barnehagestart tar de nok hensyn til det og gir han mat som han er vant til.

Barnehagen jeg jobber i har grøt, morsmelkerstatning og middagsglass for de som trenger det. Det er vel normalt på en småbarnsavdeling med barn under ett år at de tar hensyn til det. Vi gjør det som er best for barnet. Mange som begynner hos oss spiser ikke brødmat i det hele tatt, men som regel har de ikke gått så lenge i bhg før de ikke er så interessert i babygrøt og middagsglass. De ser hva de større barna gjør og vil ha samme mat.

Hvis du vet hvilken barnehage barnet ditt skal begynne i, så ta en tlf til de og spør om mat og rutinene dems.

Gutten min er i underkant av 11mnd når han skal starte i barnehage til høsten. Jeg er allerede nå begynt å stresse for måltidene. Han spiser bare finmost mat og brekker seg/kaster opp av den minste bit. Jeg er forsøkt å tilvenne han til brødskive, men han liker det ikke noe særlig.

I barnehagen han skal begynne i er det 1 måltid inkludert, resten må han ha med som niste. Noen forslag til hvordan jeg skal legge opp "mat"-dagen for han? Han spiser grøt og frukt-/grønnsaksmos med stor apetitt. Men ingen av delene er vel så praktisk for barnehagepersonellet å stå og styre med før hvert måltid? I tillegg ammer jeg han, men regner med det er nok å bare amme morgen og kveld når den tid kommer. Han drikker vann fra tutekopp..

Setter pris på alle gode råd og tips fra dere som har vært i samme situasjon eller vet noe om dette.

Jeg jobber selv som pedleder i bhg, men på storbarnsavdeling.

Så klart du kan ta med en grøtpakke og evt fruktmos i barnehagen:)

Har du prøvd å dyppe brødbitene i litt melk? Jeg slet med datteren min også, men det hjalp å dyppe de i litt mme så de ble myke. Slik tilvendte jeg henne brød :)

• 2 måneder senere...

Har vært ped.leder på småbarnsavdeling i mange år, og det har aldri vært noe problem for oss å lage grøt til de som trenger det eller varme middagsglass. Det tar som regel ikke så lange tida før de begynner å spise annen mat, så det er ikke noe problem :-)

Annonse

Gjest peacock

I min barnehage fikk jeg beskjed om at de tilpasser seg barna i begynnelsen (bare 1-åringer der, de yngste som starter der er 8 mnd). Dette gjelder både mat, sovetider og hva som ellers måtte gjelde av rutiner for de små :-) Ta en telefon til barnehagen og spør hvis du bekymrer deg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...